Chcesz przenieść sklep na nową platformę, ale nie wiesz jak to zrobić? Wszystkiego dowiesz się z e-booka "Migracja sklepu" Pobierz teraz

Blog

10.06.2019
#HowTo

#HowTo: Jak rozpocząć pracę z modułem marketing automation?

#HowTo: Jak rozpocząć pracę z modułem marketing automation?

Marketing automation w e-commerce to narzędzie, z którego wielu z marketerów chciałoby korzystać, dlatego zwykle wybierają dedykowane narzędzia, które są drogie, rozbudowane i czasochłonne. Tymczasem, w AtomStore moduł marketing automation kryje niesamowity potencjał. Wystarczy kilka kroków, aby uruchomić go w swoim sklepie bez dodatkowych kosztów.

 

#HowTo to cykl, w którym w przystępny sposób pokazujemy, jak wykorzystać możliwości systemu AtomStore w prowadzeniu e-biznesu. W każdym wpisie znajdziesz instrukcję krok po kroku, dobre praktyk i i przykłady.

Automatyzacja marketingu to wykorzystanie technologii do przekazania odbiorcom wysoce spersonalizowanych ofert czy reklam, które finalnie mają zachęcić ich do zakupu. Brzmi prosto! Na rynku jest dużo rozbudowanych narzędzi, które pozwalają zaplanować wysyłkę maili czy wyświetlać dedykowane banery. Łatwo zachłysnąć się tą technologią, poświęcić jej dużo czasu, lecz finalnie:

 

  • zbyt długo uczyć się systemu;
  • nie wykorzystywać wszystkich funkcjonalności integracji;
  • nie zwiększać wartości klienta,
  • nie widzieć efektów;
  • zniechęcić się i zapomnieć o narzędziu.

 

W AtomStore można zintegrować się z dostawcami marketing automation jak SalesManago, edrone czy Exponea. Obserwowaliśmy naszych Klientów i zauważyliśmy, że wykorzystują tylko kilka podstawowych funkcji, jakie oferują te systemy. Dlatego w 2017 r. zdecydowaliśmy się stworzyć swoje rozwiązanie marketing automation, czyli prostsze, wbudowane  narzędzie, które uruchomisz bez dodatkowych kosztów czy integracji.

 

Czym jest moduł marketing automation w AtomStore?

Z wbudowanym w AtomStore modułem marketing automation uratujesz koszyki, dosprzedasz produkty, cyklicznie będziesz przypominał o zakupach, informował o programie lojalnościowym i tworzył pop up’y z dowolnymi treściami oraz wybranymi scenariuszami ich wyświetlania.

 

PROTIP: Marketing automation również wymaga strategii! Im bardziej będziesz zagłębiał się w automatyzację, tym lepiej zrozumiesz, jak ważne jest posiadanie strategii. Co powinien zawierać taki dokument?
  • Zdefiniowane cele oraz propozycję ich mierzenia.
  • Infromację o tym, skąd i jak będziesz pozyskiwał odbiorców.
  • Scenariusze z określonymi działaniami oraz odstępami czasowymi.

 Dziś pokażemy Ci, jak rozpocząć przygodę z marketing automation w AtomStore bez integracji i dodatkowych kosztów.

 

 

Ustawienia początkowe modułu Marketing Automation

Aby móc korzystać z funkcji automatyzacji działań marketingowych, musisz na poczatku włączyć je na platformie. Już na tym etapie docenisz konieczność posiadania strategii oraz opisanych scenariuszy.

 

58% marketerów za najczęstszą przyczynę porażek w działaniach marketing automation podaje brak strategii.

Włącz moduł Newsletter w panelu zarządzania w AtomStore, aby rozpocząć budowanie bazy odbiorców. Żeby to zrobić przejdź do zakładki CMS → Konfiguracja sklepu → Marketing → Newsletter. W tym miejscu definiujesz najważniejsze aspekty kampanii e-mail marketingowych w trzech podstawowych obszarach: wysyłki, subskrybcji i rezygnacji z subskrypcji.

 

PROTIP: Od samego początku stwórz dwa konta mailowe do kontaktu: jeden do obsługi transakcji ze sklepu, drugi do prowadzenia kampanii marketingowych.

Warto zaznaczyć takie opcje jak:

  • wysyłaj odnośnik do pełnej treści newslettera (przydatne w przypadku niepoprawnego wyświetlania wiadomości),
  • personalizację wysłanych ofert,
  • częstotliwość wyświetlania się okienka subskrypcji,
  • wypis subskrybenta z bazy danych.

 

Szczegółowy opis ustawienia modułu newslettera znajdziesz w #HowTo poświęconemu budowaniu bazy subskrybentów.

 

Następnie włącz moduł CMS → Konfiguracja sklepu → Marketing → Przypomnienia. Przypomnienia to moduł, który pozwoli na wysyłanie maili np. o opuszczonym koszyku. W pierwszej części możesz zdefiniować przypomnienia o cyklicznych i ponownie dostępnych produktach, w drugiej i trzeciej części określisz wysyłkę przypomnienia o porzuconym koszyku oraz cross-selling, czyli sprzedaż produktów powiązanych.

 

Jeżeli masz w swojej ofercie produkty, które mają określony czas przydatności (np. soczewki, karma dla zwierząt, alkohol, kosmetyki itp.), możesz ustawić automatyczne przypomnienie. Wystarczy zaznaczać opcję pierwszą: Wysyłaj przypomnienia o zamówionych produktach (wg cyklu produktów). Jeżeli chcesz, aby Twoi klienci nie czuli się osaczeni przez Twoje komunikaty, zastosuj swego rodzaju bramkę dla maili systemowych. Określ częstotliwość mailingu, czyli co ile dni użytkownik może otrzymywać wiadomość e-mail ze sklepu.

 


 

PROTIP: Jak ustalić częstotliwość wysyłki e-mail dla sklepu internetowego? Wszystko zależy od wielkości Twojego sklepu i branży. Według badań mniejsze e-sklepy (baza subskrybentów do 5 000) wysyłają ok. 2 do 4 e-maili miesięcznie, a większe e-commerce’y, np. z branży modowej, mogą wysyłać nawet 6 wiadomości na tydzień. Pozwala im na to chociażby liczba produktów. Pamiętaj, by dostosować częstotliwość wysyłania e-maili do potrzeb swoich subskrybentów i możliwości twojego sklepu, nie zapominaj jednak o regularności.

W drugiej części ustawisz podstawowe parametry dotyczące wysyłki mailingów o porzuconym koszyku oraz produktach powiązanych. Zwróć uwagę na ilość produktów powiązanych, które znajdą się w wiadomości. Jeżeli zostawisz to pole puste, możesz nieświadomie wysłać naprawdę długą i przede wszystkim nieefektywną (czyli niepotrzebną) listę, która zniechęci do zakupów w sklepie.

 

Automatycznie odzyskuj porzucone koszyki

Nie ma sklepu, który nie miałby problemu z porzuconymi koszykami. Statystyki pokazują, że co trzeci koszyk zostaje opuszczony, a powodów jest naprawde dużo.

 

Nawet 32% Polaków przyznaje, że dodaje produkty do koszyka, nie zamierzając ich wcale kupić.

Rozpoznanie powodów porzucenia koszyka pozwoli ci skonstruować efektywną strategię reakcji, a także najlepszy komunikat. W AtomStore oferujemy gotowy scenariusz ratowania koszyków. Wystraczy, że skonstruujesz wiadomość o porzuconym koszyku w Marketing → Automation → Powiadomienia, przypomnienia

 

Na początku funkcji znajdziesz użyteczne statystyki w e-mail marketingu, które pomogą ci oceniać efekty Twoich działań w marketing automation. Tworzenie wiadomości na naszej platformie jest bardzo proste, dzięki czemu możesz skupić się na treści. W ratowaniu koszyka ważniejsze są komunikaty, jakich użyjesz. Zacznij od aktywacji przypomnienia i wpisz liczbę godzin, po których wiadomość ma zostać wysłana.

 

PROTIP: Kiedy i jak wysłać maile tiggerowane? Bardzo dobre pytanie. Oto zasady, którymi powinieneś się kierować:
  • pierwszy e-mail musi zostać wysłany szybko, czyli od 1-2 godzin od porzucenia koszyka,
  • komunikat powinien być miłym mrugnięciem oka do klienta z przypomnieniem w stylu „Ojej, czyżby jakieś problemy z koszykiem?",
  • okaż chęć pomocy – nie sprzedawaj. Porzucenie koszyka mogło nastąpić z powodu np. odrzuconej płatności,
  • nie dodawaj kuponu z rabatem lub na darmową wysyłkę.

W naszym edytorze możesz przy użyciu kilku funkcji zbudować funkcjonalną wiadomość triggerową. Przygotuj tekst, banery oraz niezbędne informacje prawne.

 

Aby wyświetlić listę produktów w koszyku użyj znacznika #produkty. Żeby dodać link do zamówienia, gdzie można dokończyć zakupy, wstaw znacznik #link#. Zawartości obu znaczników generują się automatycznie. Aby je wstawić do wiadomości, wystarczy kliknąć ikonę # (hasztag) w panelu.


 

Za pomocą kilku funkcji jesteś w stanie przygotować w pełni funkcjonalny mailing z obrazkami, a nawet gifami. Wielkość fontów możesz zmienić używając opcji „Formaty”, a zdjęcie, tabelki oraz znaczniki obsługiwane na platformie dodać w edytorze tekstu. Możesz też zobaczyć podgląd mailingu za pomocą ikonki oka. Opcja „Narzędzia” pozwala zajrzeć do kodu źródłowego w HTML wiadomości.

 

 

Raz stworzony mailing o porzuconym koszyku będzie wysyłał się automatycznie do odbiorców, którzy zostawili adres e-mail do siebie np. w procesie rejestracji. Warto wysłać też drugie przypomnienie o porzuconym koszyku. Taki komunikat ustaw po 24 godzinach od porzucenia koszyka. Treść tego e-maila powinna wywołać u klienta poczucie pilności. To dobry moment, by zaproponować zniżkę, np. 5% rabatu na koszyk. Aby go dodać, w AtomStore w treść e-maila wystarczy wstawić znacznik,

 

IF_KUPON

#kod_kuponu_X#

ENDIF_KUPON

 

gdzie „_X" to numer ID wygenerowanego w sekcji Marketing → Kupony kuponu.

 

PROTIP: Jak skonstruować drugi mail tiggerowany?
  • użyj CTA „Dokończ zakupy”,
  • upewnij klienta w korzyściach zakupów w Twoim sklepie, np. bezproblemowym zwrocie, szybkiej dostawie,
  • dodaj kupon rabatowy lub na darmową dostawę.

Czy warto wysyłać trzeci mail przypominający o porzuconym koszyku? Badania pokazują, że jego skuteczność jest bardzo znikoma, po drugie zbyt częste wysyłanie wiadomości wielu odbiorców może odebrać jako denerwujący spam.

 

Z raportu „Koszyk roku 2018” wynika, że wysyłanie e-maili z informacją, że paczka właśnie przesunęła się w magazynie z półki 249 na 248 i jest coraz bliżej, by dotrzeć w Twoje spragnione ręce, nie jest mile widziane wśród odbiorców. O innych kluczowych aspektach w e-commerce możesz przeczytać w naszej relacji z wydarzenia InCommerce w Google.

 

Przypominaj o cyklicznych produktach

Są takie towary, które niektórzy klienci są zmuszeni kupować co miesiąc lub dwa. To na przykład karma dla zwierząt, specjalistyczne kosmetyki, mleko dla dzieci czy… słynne soczewki! Zamiast tworzyć co miesiąc kampanię mailingową do segmentu klientów, którzy dokonali zakupów w ostatnim miesiącu i kupili produkt…  W AtomStore zrobimy to w trzech krokach, a wiadomość będzie wysyłać się sama.

 

1. Włącz moduł CMS → Konfiguracja sklepu → Marketing → Przypomnienia. Upewnij się się włączyłeś opcję „Wysyłaj przypomnienia o zamówionych produktach (wg cyklu produktów".

 

2. Oznacz cykle życia w wybranych produktach Katalog → Produkty. Po włączeniu wysyłki przypomnień, w opcjach pojedynczego produktu pojawi się rubryka Cykl życia. W niej należy podać liczbę dni po jakich Klient ma otrzymać mail przypominający. Nie zapomnij uwzględnić czasu przesyłki czy realizacji!

 

 

3. Skonstruuj wiadomość o porzuconym koszyku w Marketing → Automation → Powiadomienia, przypomnienia. Dokładnie jak w przypadku maila o opuszczonym koszyku, tak samo tworzysz wiadomość o cyklicznym przypomnieniu. Aby dodać link do produktu, wystarczy w treści wiadomości wstawić znacznik #link#, który przekieruje do ostatnio zakupionego produktu.


 

W ramach modułu marketing automation możesz tworzyć również kampanie mailingowe oparte o takie dane, jak ilość dni od ostatniej wizyty, zakupu czy rejestracji oraz kampanie oparte o powiązane produkty. Nasze scenariusze przewidują także nagradzanie za opinie o produktach czy rekomendacje po zakupach bazujące na produktach powiązanych.

 

   

Zobacz cztery scenariusze wdrożenia Marketing automaton

 


Autor: Diana Drobniak

AtomStore to platforma e-commerce klasy premium. Tworzymy dedykowane sklepy internetowe oraz systemy B2B. Oferujemy kompleksowe wdrożenia od A do Z, sklepy mobilne w technologii responsive web design, integracje z programami Comarch Optima, XL, WF-Mag, Subiekt.
Wspólnie rozwiązujemy problemy polskiego e-handlu!

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • iab