Blog

10.06.2019
#HowTo

#HowTo: Jak rozpocząć pracę z modułem marketing automation?

#HowTo: Jak rozpocząć pracę z modułem marketing automation?

Marketing automation w e-commerce to narzędzie, z którego wielu z marketerów chciałoby korzystać, dlatego zwykle wybierają dedykowane narzędzia, które są drogie, rozbudowane i czasochłonne. Tymczasem, w AtomStore moduł marketing automation kryje niesamowity potencjał. Wystarczy kilka kroków, aby uruchomić go w swoim sklepie bez dodatkowych kosztów.

 

#HowTo to cykl, w którym w przystępny sposób pokazujemy, jak wykorzystać możliwości systemu AtomStore w prowadzeniu e-biznesu. W każdym wpisie znajdziesz instrukcję krok po kroku, dobre praktyk i i przykłady.

 

Automatyzacja marketingu to wykorzystanie technologii do przekazania odbiorcom wysoce spersonalizowanych ofert czy reklam, które finalnie mają zachęcić ich do zakupu. Brzmi prosto! Na rynku jest dużo rozbudowanych narzędzi, które pozwalają zaplanować wysyłkę maili czy wyświetlać dedykowane banery. Łatwo zachłysnąć się tą technologią, poświęcić jej dużo czasu, lecz finalnie:

 

  • zbyt długo uczyć się systemu;
  • nie wykorzystywać wszystkich funkcjonalności integracji;
  • nie zwiększać wartości klienta,
  • nie widzieć efektów;
  • zniechęcić się i zapomnieć o narzędziu.

 

W AtomStore można zintegrować się z dostawcami marketing automation jak SalesManago, edrone czy Exponea. Obserwowaliśmy naszych Klientów i zauważyliśmy, że wykorzystują tylko kilka podstawowych funkcji, jakie oferują te systemy. Dlatego w 2017 r. zdecydowaliśmy się stworzyć swoje rozwiązanie marketing automation, czyli prostsze, wbudowane  narzędzie, które uruchomisz bez dodatkowych kosztów czy integracji.

 

Czym jest moduł marketing automation w AtomStore?

Ze wbudowanym w AtomStore modułem marketing automation uratujesz koszyki, dosprzedasz produkty, cyklicznie będziesz przypominał o zakupach, informował o programie lojalnościowym i tworzył pop up’y z dowolnymi treściami oraz wybranymi scenariuszami ich wyświetlania.

 

PROTIP: Marketing automation również wymaga strategii! Im bardziej będziesz zagłębiał się w automatyzację, tym lepiej zrozumiesz, jak ważne jest posiadanie strategii. Co powinien zawierać taki dokument?

  • Zdefiniowane cele oraz propozycję ich mierzenia.
  • Infromację o tym, skąd i jak będziesz pozyskiwał odbiorców.
  • Scenariusze z określonymi działaniami oraz odstępami czasowymi.

 

Dziś pokażemy Ci, jak rozpocząć przygodę z marketing automation w AtomStore bez integracji i dodatkowych kosztów.

 

 

Ustawienia początkowe modułu Marketing Automation

 

Włącz moduł Newsletter w panelu zarządzania w AtomStore, aby rozpocząć budowanie bazy odbiorców. Żeby to zrobić przejdź do zakładki Ustawienia → Konfiguracja sklepu → Marketing → Newsletter. W tym miejscu definiujesz najważniejsze aspekty kampanii e-mail marketingowych w trzech podstawowych obszarach: wysyłki, subskrypcji i rezygnacji z subskrypcji.

 

 

Warto zaznaczyć takie opcje jak: wysyłaj odnośnik do pełnej treści newslettera (przydatne w przypadku niepoprawnego wyświetlania wiadomości), personalizację wysłanych ofert, częstotliwość wyświetlania się okienka subskrypcji, wypis subskrybenta z bazy danych.

 

Następnie włącz moduł Ustawienia → Konfiguracja sklepu → Marketing → Przypomnienia. Przypomnienia to moduł, który pozwoli na wysyłanie maili np. o opuszczonym koszyku. W pierwszej części możesz zdefiniować przypomnienia o cyklicznych i ponownie dostępnych produktach, w drugiej i trzeciej części określisz wysyłkę przypomnienia o porzuconym koszyku oraz cross-selling, czyli sprzedaż produktów powiązanych.

 

 

W drugiej części ustawisz podstawowe parametry dotyczące wysyłki mailingów o porzuconym koszyku oraz produktach powiązanych. Zwróć uwagę na liczbę produktów powiązanych, które znajdą się w wiadomości. Jeżeli zostawisz to pole puste, możesz nieświadomie wysłać naprawdę długą i przede wszystkim nieefektywną (czyli niepotrzebną) listę, która zniechęci do zakupów w sklepie.

 

 

W naszym edytorze możesz przy użyciu kilku funkcji zbudować funkcjonalną wiadomość triggerową. Przygotuj tekst, banery oraz niezbędne informacje prawne.

 

Aby wyświetlić listę produktów w koszyku, użyj znacznika #produkty#. Żeby dodać link do zamówienia, gdzie można dokończyć zakupy, wstaw znacznik #link#. Zawartości obu znaczników generują się automatycznie. Aby je wstawić do wiadomości, wystarczy kliknąć ikonę # (hasztag) w panelu.

 

 

Za pomocą kilku funkcji jesteś w stanie przygotować w pełni funkcjonalny mailing z obrazkami, a nawet gifami. Wielkość fontów możesz zmienić używając opcji „Formaty”, a zdjęcie, tabelki oraz znaczniki obsługiwane na platformie dodać w edytorze tekstu. Możesz też zobaczyć podgląd mailingu za pomocą ikonki oka. Opcja „Narzędzia” pozwala zajrzeć do kodu źródłowego w HTML wiadomości.

 

 

Są takie towary, które niektórzy klienci są zmuszeni kupować co miesiąc lub dwa. To na przykład karma dla zwierząt, specjalistyczne kosmetyki, mleko dla dzieci czy… słynne soczewki! Zamiast tworzyć co miesiąc kampanię mailingową do segmentu klientów, którzy dokonali zakupów w ostatnim miesiącu i kupili produkt… W AtomStore zrobimy to w trzech krokach, a wiadomość będzie wysyłać się sama.

 

1. Włącz moduł Ustawienia → Konfiguracja sklepu → Marketing → Przypomnienia. Upewnij się włączyłeś opcję „Wysyłaj przypomnienia o zamówionych produktach (wg cyklu produktów)".

 

2. Oznacz cykle życia w wybranych produktach Katalog → Produkty. Po włączeniu wysyłki przypomnień, w opcjach pojedynczego produktu pojawi się rubryka Cykl życia. W niej należy podać liczbę dni, po jakich Klient ma otrzymać mail przypominający. Nie zapomnij uwzględnić czasu przesyłki czy realizacji!

 

 

3. Skonstruuj wiadomość o porzuconym koszyku w Marketing i promocje → Automation → Powiadomienia, przypomnienia. Dokładnie jak w przypadku maila o opuszczonym koszyku, tak samo tworzysz wiadomość o cyklicznym przypomnieniu. Aby dodać link do produktu, wystarczy w treści wiadomości wstawić znacznik #link#, który przekieruje do ostatnio zakupionego produktu.

 

   

Zobacz cztery scenariusze wdrożenia Marketing automaton

 


Autor: Diana Drobniak

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska