Blog

02.11.2023
E-commerce Growth

Płatności odroczone na Black Week 2023 - wszystko, co warto wiedzieć

Płatności odroczone na Black Week 2023 - wszystko, co warto wiedzieć

Buy now, pay later, czyli "Kup teraz, zapłać później” to metoda płatności, która zyskuje coraz większą popularność. Kto i kiedy najchętniej z niej korzysta? Dlaczego warto mieć w e-commerce płatności odroczone? Czy będą one mieć wpływ na Black Week 2023?

 

Atomstore: Czym są płatności odroczone? Jak to działa?

 

Agata Blachowska z Tpay: Płatności odroczone to sposób finalizowania zakupów w internecie, dzięki któremu nie trzeba od razu płacić za zamówienie. Wkładasz produkt czy usługę do koszyka, wybierasz odroczenie płatności, a następnie otrzymujesz zamówienie i możesz najpierw produkt np. przymierzyć. Płatność jest na samym końcu - klienci mogą mieć aż 30 dni na zapłatę i nie ponoszą z tego tytułu dodatkowych kosztów.

 

jak działa bnpl

 

Z perspektywy sprzedawców płatności odroczone również się opłacają. Już w 2022 r. jedno z badań pokazało, że aż 79% sklepów internetowych odnotowało dzięki nim wzrost wartości koszyka, 75% zyskało zaufanie nowych klientów, a 50% zwiększyło przychody.

 

Tu warto od razu podkreślić: to, że klient płaci za zakupy później, nie oznacza, że sprzedawca czeka na te środki. Po pierwsze otrzymuje je od razu, po drugie to dostawca tego rozwiązania utrzymuje kontakt z klientem, by spłacił zobowiązanie.

 

ZOBACZ TAKŻE: Integracja AtomStore z PayPo - płatnościami odroczonymi

 

Często dla tych płatności wymiennie stosuje się nazwę “Kup teraz, zapłać później”, czyli “Buy Now, Pay Later” (BNPL). Głównymi dostawcami płatności odroczonych w Polsce są PayPo i Twisto dostępne w bramce operatora płatności Tpay.

 

AtomStore: Czy każdy może skorzystać z płatności odroczonych?

 

Agata Blachowska z Tpay: Po wybraniu płatności odroczonej, jeśli klient nie ma jeszcze zarejestrowanego konta w PayPo czy Twisto, podaje swoje dane (m.in. imię, nazwisko i PESEL), akceptuje umowę i weryfikuje transakcję SMS-em. Jeśli ma już zarejestrowane konto, to wystarczy, że się do niego zaloguje, a następnie zweryfikuje transakcję SMS-em lub aplikacją. Oczywiście niezbędnym warunkiem skorzystania z tej metody jest m.in. pełnoletność i uzyskanie pozytywnej oceny zdolności kredytowej. Jeżeli chodzi o dostępność “odroczonych” z perspektywy e-commerce, to sprzedawcy korzystający z bramki Tpay w każdej chwili mogą zacząć udostępniać tę metodę płatności - samodzielnie zarządzać zawartością bramki płatniczej w swoim sklepie. Nie wymaga to żadnej dodatkowej umowy, grunt, by sprzedawca działał w branży, która umożliwia odraczanie płatności.

 

AtomStore:Kto najczęściej korzysta z płatności odroczonych?

 

Agata Blachowska z Tpay: Zbadaliśmy popularność płatności odroczonych w III edycji naszego badania płatników - w tym roku pt. “Jak Polacy kupują online 2023. Roz_ważny konsument w niepewnych czasach”. Okazało się, że z tej metody płatności podczas zakupów online najczęściej korzystają e-konsumenci w wieku 45-54 r.ż. i częściej są to kobiety.

 

Jak Polacy lubią płacić online?

 

Jednocześnie badanie European Retail Banking Radar z 2023 r. pokazało, że z płatności odroczonych skorzystało już ponad 60% internautów w Polsce. Wszystko wskazuje na to, że ich popularność, a także płatności ratalnych online, będzie rosnąć.

 

ZOBACZ TAKŻE: Wszystko o BNPL w e-commerce, co potrzebujesz wiedzieć

 

Dla części naszych badanych kluczowa podczas zakupów internetowych okazała się możliwość późniejszego finansowania zakupów. 26% respondentów odpowiedziało, że raczej się zgadza z tym stwierdzeniem, ale dokładnie tyle samo nie miało w tym temacie zdania. To można postrzegać jako duży potencjał drzemiący w tej metodzie płatności.

 

AtomStore: Jak wygląda kwestia bezpieczeństwa?

 

Agata Blachowska z Tpay: W kwestii bezpieczeństwa płatności odroczone rządzą się podobnymi prawami, jak inne metody płacenia za e-zakupy. Generalnie warto robić zakupy w sklepach, które współpracują z zaufanym operatorem płatności i podają w regulaminie informacje na jego temat. Jeśli dany e-commerce pomaga klientom odnaleźć się w dostępnych metodach, to dodatkowy punkt dla niego.

 

Operatorzy płatności, przed rozpoczęciem współpracy, mają obowiązek zweryfikować każdy sklep, a gdy już procesują płatności w danym miejscu, stosują szereg zabezpieczeń gwarantujących bezpieczeństwo.

 

Korzystanie z PayPo czy Twisto nie wymaga połączenia z kontem bankowym, tj. płatność jest niezależna od konta bankowego, co w praktyce oznacza brak konieczności logowania się do konta. Cały proces odbywa się w bramce i u dostawcy płatności odroczonych. Mamy na blogu Tpay rozbudowany wpis, który wyjaśnia ten proces krok po kroku. Zarówno sprzedawców, jak i płatników zachęcam do zapoznania się z nim, bo pomaga zrozumieć działanie BNPL, czyli odpowiednio zwiększa komfort zakupów lub wspiera rozwój biznesu.

 

ZOBACZ TAKŻE: Usługa płatności odroczonych w Polsce - tendencje i przegląd dostawców dla sklepów internetowych

 

AtomStore: Jakie korzyści może dać usługa BNPL w okresie Black Week?

 

Agata Blachowska z Tpay: Przede wszystkim może przyciągnąć do wyjątkowej oferty klientów niezdecydowanych lub niemających wystarczającej ilości środków. Black Week to szał okazji. W 2022 r., u sprzedawców korzystających z bramki Tpay, sprzedaż w Czarny Piątek wzrosła o 118% w porównaniu do pozostałych dni miesiąca. W branży “Moda i akcesoria” średnia liczba transakcji wzrosła o 193%, w “AGD/RTV i elektronika” o 112%, a w “Zdrowiu i urodzie” o 54%. Na taki ruch trzeba być przygotowanym, m.in. w kwestii dostępnych metod płatności, komfortu finalizowania transakcji czy supportu.

 

Liczba transakcji w listopadzie 2022

Nie bez powodu badanych przez nas płatników określiliśmy jako “roz_ważnych konsumentów w niepewnych czasach”. Zakupy w sieci nie są już nowością, wielu klientów wie, czego może się spodziewać, a przede wszystkim: oczekiwać od sklepów internetowych. Jednocześnie zdecydowanie uważniej podchodzą oni do całego procesu zakupowego. To klarowne wskazówki dla e-commerce”ów! Płatności odroczone są jednym z “narzędzi”, które pomagają przekuć konsumenckie oczekiwania na sukces w e-commerce.

 

Także, odpowiadając krócej: “Kup teraz, zapłać później” to głównie droga do zwiększania liczby i wartości koszyków, a także sposób na przyciągnięcie nowej grupy klientów.

 

AtomStore: Czy Black Friday pozwoli płatnościom odroczonym ustanowić kolejne rekordy?

 

Agata Blachowska z Tpay: Damy znać! Także w tym roku planujemy podzielić się informacjami o m.in. średniej wartości koszyka czy liczbie transakcji w tym czasie. Na pewno wiele zależy od branży i tego, na ile sklep całościowo gotowy jest na ten czas.

 

W Tpay mam okazję przyglądać się i uczestniczyć w tematach związanych z płatnościami online, ale prowadziłam także swój e-commerce. Jestem przekonana, że jakość współpracy z dostawcami poszczególnych rozwiązań, czyli np. operatorem płatności, ma ogromne znaczenie. Niezwykle ważna jest również wiedza sprzedawcy na temat indywidualnych potrzeb jego klientów.

 

 

Rozmówca: Agata Blachowska, Strategic Marketing Manager w Tpay

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska