Blog

Usługa płatności odroczonych w Polsce - tendencje i przegląd dostawców dla sklepów internetowych

Usługa płatności odroczonych w Polsce - tendencje i przegląd dostawców dla sklepów internetowych

Ostatnie dwa lata miały bardzo istotny wpływ na kształt i szybkość cyfrowej transformacji. Pandemia COVID-19 w bardzo szybkim tempie zmieniła nawyki zakupowe, a komunikacja online ponadprzeciętnie wzmocniła swoją rolę w funkcjonowaniu e-biznesu. Na znaczeniu zyskały także płatności mobilne. Na szczególną uwagę zasługuje usługa „Kup teraz, zapłać później”, ponieważ wraz z postępującą szybko cyfryzacją zmienia się podejście konsumentów do zakupów i płacenia za nie.

 

Płatności mobilne to transakcje bezgotówkowe dokonywane za pośrednictwem urządzenia mobilnego - smartfonu lub tabletu, a także technologii mobilnych np. NFC, SMS, USSD, WAP. Sprzęt musi mieć możliwość połączenia się z siecią komórkową lub Internetem. Płatności mobilne można podzielić na zbliżeniowe, czyli wykorzystujące technologię NFC i stosowane przede wszystkim w płatnościach w terminalach POS, maszynach vendingowych, parkomatach czy bramkach na autostradach.

 

Drugą opcją jest możliwość płatności zdalnych, które wykorzystują połączenie internetowe lub technologię GSM i stosowane są przede wszystkim w sklepach internetowych, pomiędzy użytkownikami (płatność mobilna typu Peer-to-Peer – P2P), przy opłatach za parkowanie i transport miejski, a także w mniejszym zakresie w terminalach POS.

 

Płatności bezgotókowe na polskim rynku

Większość płatności mobilnych w Polsce funkcjonuje w oparciu o karty płatnicze (na przykład Google Pay czy Apple Pay). Pozwala to na korzystanie z możliwości oferowanych przez schematy kart płatniczych. W przypadku ewentualnego oszustwa, poszkodowani klienci mogą ubiegać się o zwrot utraconych środków w ramach procedury chargeback.

 

Polski system płatności bezgotówkowych, BLIK został uruchomiony w 2015 roku przez sześć polskich banków (Bank Millennium, Alior Bank, mBank, PKO Bank Polski, Bank Zachodni WBK oraz ING Bank Śląski). Ta forma płatności od razu wzbudziła spore zainteresowanie wśród konsumentów oraz przedsiębiorców. BLIK funkcjonuje w oparciu o mobilny dostęp do środków zgromadzonych na rachunku bieżącym. Jak wskazuje NBP, nowoczesne płatności mobilne należą do najbezpieczniejszych form dokonywania płatności. W przypadku rozwiązań mobilnych opartych na kartach płatniczych stosuje się tokenizację oraz zabezpieczenia biometryczne. W przypadku płatności BLIKiem w sklepach stacjonarnych i internetowych, generowany jest na ekranie telefonu użytkownika jednorazowy, 6-cyfrowy kod, który jest ważny jedynie przez dwie minuty.

 

ZOBACZ TAKŻE: WSZYSTKO O BNPL W E-COMMERCE, CO POTRZEBUJESZ WIEDZIEĆ

 

Zgodnie z raportem “Płatności cyfrowe 2020” przeprowadzonym przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, 47% badanych Polaków posiada karty płatnicze, 40% jest właścicielem rachunków bankowych z aktywnym dostępem do Internetu, a 25% takiego dostępu nie posiada. Kolejna edycja raportu „Płatności cyfrowe 2020” potwierdza trendy rynkowe, które wskazują na wciąż rosnącą popularność zakupów w sieci. Nieustannie obserwuje się także zainteresowanie nowymi rozwiązaniami technologicznymi, które zapewniają jeszcze większy komfort, a także wpływają na doświadczenia klientów.

 

Usługa Buy now pay later (BNPL) to rodzaj kredytu konsumenckiego, polega on na płaceniu za towar po pewnym czasie od zakupu - w zależności od ustalonych warunków. Płatności odroczone w czasie stają się coraz to bardziej popularne wśród polskich konsumentów.

Trend alert! Płatności odroczone zyskują na popularności

Niewątpliwym trendem, który rewolucjonizuje metody płatności jest usługa “Buy Now, Pay Later”. Z usługi PayPo (firmy, która zapoczątkowała modę na płatności odroczone) korzysta już ponad 750 tysięcy klientów, a liczba zrealizowanych płatności przekroczyła ponad 11 milionów (stan na czerwiec 2022). Natomiast Klarna (szwedzki odpowiednik PayPo) w ostatnim czasie przekroczyła pułap 150 milionów użytkowników i 400 tys. partnerów handlowych na całym świecie (stan na maj 2022).

 

Według raportu “Buy now pay later: Five business models to compete” opracowanego przez McKinsey dla rynku amerykańskiego, ok. 60 proc. klientów w USA chce korzystać z BNPL w sklepach stacjonarnych. Taka możliwość pojawia się również i w Polsce.

 

Jak wynika z danych Kearney, Polacy znajdują się w czołówce najmocniej zainteresowanych płatnościami BNPL w Europie. Już niemal połowa Europejczyków skorzystała z płatności odroczonych. Na tym tle wyróżnia się Polska, gdzie w 2021 roku zakupy tą metodą płatności sfinansowało ok. 62 proc. respondentów. Tuż za nimi znaleźli się konsumenci ze Szwecji (58%). Eksperci zauważają, że w ogóle sektor finansowy w Polsce za mocno zdigitalizowany i innowacyjny, a konsumenci chcą i potrafią korzystać z nowoczesnych narzędzi.

Usługi płatności BNPL a pokolenie Z

Pokolenie Z to osoby urodzone od roku 1995 do roku 2010, które dopiero wkraczają na rynek pracy. Ta grupa wiekowa szczególnie polubiła płatności odroczone w czasie. Według socjologów głównym priorytetem pokolenia Z jest wygląd, dobre samopoczucie, kondycja psychiczna oraz bliska jest im postawa "żyj teraz, martw się później". Generacja Z to także pokolenie, które jest mocno obciążone finansowo (rosnące koszty życia, wynajem nieruchomości). Z jednej strony są oszczędni w swoich wydatkach, a z drugiej strony wywierana jest na nich presja przez otoczenie, by cieszyć się życiem.

W konsekwencji prowadzi to do tego, że częściej niż inne grupy wiekowe, sięgają po usługi płatności odroczonych. Z badań Motley Fool's the Ascent wynika, że 61% konsumentów w wieku od 18 do 24 lat korzystało z usługi BNPL. Raport SurveyMonkey wykazał, że około sześciu na 10 użytkowników BNPL w wieku od 18 do 34 lat wskazało, że używają tego, aby mieć bardziej elastyczne harmonogramy płatności. Ponadto 54% stwierdziło, że użyło tej usługi, aby kupić coś, na co w przeciwnym razie nie byłoby ich stać, a około jedna trzecia stwierdziła, że chce mieć alternatywę dla kart kredytowych. Analitycy finansowi wskazują, że pokolenie Z jest najbardziej narażone na opłaty związane z korzystaniem z tych usług finansowych. Badanie Ascent ukazało, że 33% użytkowników usługi BNPL musiało dokonać opłaty za opóźnienie w spłacie.

Kto oferuje płatności odroczone w Polsce?

Aiqlabs

 

Aiqlabs to przedsiębiorstwo działające na polskim rynku od kilku lat. W swoim portfolio posiada kilka marek m.in. firmę pożyczkową Supergrosz. W 2020 roku Aiglabs do swojej oferty wprowadziło usługę płatności odroczonych. Obecnie z tego rozwiązania oferowanego przez Aiglabs korzysta około 100 sklepów internetowych.

 

Allegro Pay

 

Allegro Pay powstało z przekształcenia przejętej przez Allegro platformy FinAi. FinAi był polskim fintechem, który uruchomił internetowy serwis i aplikację mobilną do sprzedaży kredytów bankowych. Proponowane rozwiązanie przez startup się nie sprawdziło, we wrześniu 2019 roku FinAi ogłosiło, że kończy ze sprzedażą kredytów, a kilka miesięcy potem nowym inwestorem firmy zostało Allegro. Ta przemianowała spółkę na Allegro Pay, a jej załoga skupiła się na technologii wspomagającej platformy e-commerce oraz NBPL.

 

Comfino

 

To platforma na której dostępne są rozwiązania ułatwiające płatności oraz finansowanie zakupów w sieci. Jedną z oferowanych usług są płatności odroczone realizowane przy współpracy z Twisto.

 

F-pay

 

Faktoria to spółka należąca do Nest Banku. W 2021 roku w jej ofercie pojawiła się usługa F-pay, czyli płatności odroczonych kierowane do klientów B2B. Pierwszeintegracje z platformami e-commerce mają nastąpić jeszcze w 2022 roku.

 

Klarna

 

Klarna to bez wątpienia jeden ze światowych prekursorów płatności odroczonych. Spółkę założył pochodzący z Polski Sebastian Siemiątkowski. Przedsiębiorstwo początkowo rozwijało się tylko w Szwecji, następnie stopniowo Klarna rozszerzała działalność za granicą. Klarna jest obecnie określana jako najcenniejszy europejski fintech, z wyceną liczoną w dziesiątkach miliardów dolarów. W sierpniu 2021 roku zadebiutowała z BNPL na polskim rynku, wprowadzając tę usługę do sieci sklepów H&M.

 

Mokka

 

Mokka to nowa platforma na polskim rynku płatności odroczonych. Usługa działa w oparciu o zasadę limitu odnawialnego, przyznawanego przez firmę w trakcie zakupów. Z usług Mokki można korzystać zarówno podczas zakupów online, jak i offline.

 

P24Now

 

P24Now to usługa wprowadzona przez operatora serwisu Przelewy24 we współpracy z Santander Consumer Bank. P24Now jest oferowana sklepom internetowym, które korzystają z bramki płatniczej Przelewy24.

 

PayPo

 

PayPo to polski marka, która działa na polskim rynku od 2018 roku. W spółkę zainwestował Alior Bank, a duży wpływ na rozwój PayPo miała współpraca z Allegro i Przelewy24. PayPo było nominowane także do tytułu Fintech Future w drugiej edycji nagród cashless.pl. System płatności posiada aktualnie 800 tys. aktywnych użytkowników oraz ich usługi w swojej ofercie ma 25 tys. sklepów (stan na lipiec 2022).

 

Sprawdź jak włączyć usługi płatności odroczonych PayPo w Twoim sklepie

 

Paytree

 

Paytree to fintech, który powstał 2020 roku. W swojej ofercie ma między innymi pożyczki internetowe. W ostatnim czasie inwestorem Paytree zostało Blue Media.

 

PragmaGO

 

PragmaGO jest firmą faktoringową, a także w ofercie swoich usług ma płatności odroczone dla klientów biznesowych.

 

Smartney Pay

 

Smartney jest firmą pożyczkową, która należy do francuskiego koncernu finansowego. Smartney Pay to płatności odroczone, które oferowane są we współpracy ze spółką Blue Media.

 

Sprawdź jak włączyć usługi płatności odroczonych Smartney Pay w Twoim sklepie

 

TryPay

 

TryPay to polska firma, która wcześniej była znana pod marką Profeskasa. Wówczas zajmowała się obsługą punktów opłat rachunków. Po zmianie nazwy spółka wprowadziła też do oferty nowe usługi - w tym BNPL.

 

Twisto

 

Twisto to przedsiębiorstwo finansowe, które pochodzi z Czech. Była to jedna z pierwszych firm, które obsługiwały płatności odroczone w Polsce. Silną pozycję na polskim rynku zawdzięcza m.in. partnerstwu z bankiem ING, który w przeszłości zdecydował się zainwestować w czeski startup. W ofercie Twisto znajdują się bowiem m.in. karty płatnicze (wirtualne i plastikowe), które można dodawać do Apple Pay i Google Pay oraz korzystać za ich pomocą z kredytu na zakupy.

 

BLIK wprowadza usługę płatności odroczonych

Obecnie transakcje BLIKiem umożliwiają wpłacanie i wypłacanie gotówki w bankomatach, można nim płacić w całym polskim internecie, a także system umożliwia realizację transakcji w sklepach stacjonarnych. W lipcu 2022 roku UOKiK przychylił się do wniosku złożonego przez Bank Millennium, Santander Bank Polska, mBank, ING Bank Śląski oraz Mastercard, który rozszerzy działalność systemu BLIK o płatności odroczone.

 

 

CASE STUDY

Empik wprowadza BNPL w sklepach stacjonarnych

PayPo umocniło współpracę z Empikiem poprzez udostępnienie usług BNPL w wybranych salonach. Płatności można dokonać za pomocą aplikacji mobilnej Empik. Obecnie usługa jest dostępna wyłącznie w ramach opcji Premium Pay&Go. Niewątpliwie pandemia COVID-19 mocno wpłynęła na zachowania konsumenckie Polaków. Dzięki dynamicznemu rozwojowi kanałów handlu elektronicznego klienci mogli zrealizować swoje potrzeby nie wychodząc z domu. Większość zachowań i przyzwyczajeń związanych z doświadczeniem zakupów online przenosi się na sprzedaż w sklepach stacjonarnych.

 

Warto spojrzeć na badania Inquiry na zlecenie Cushman & Wakefield z których wynika, że ponad 30 proc. klientów planuje dokonywać zakupów lub wszystkich zakupów w sklepach stacjonarnych, a 44 proc. planuje korzystać zarówno z zakupów w sieci, jak i offline.

Z badań prowadzonych wśród e-sklepów z całego świata wynika, że 96 % sprzedawców, którzy wdrożyli płatności odroczone, odnotowało pozytywne efekty dla swojego biznesu. Wzrost zauważono m.in. w średniej wartości koszyka zakupowego, a także wzrost przychodów ze sprzedaży internetowej. Wdrożenie BNPL miało też wprost propocjoalny wpływ na konwersję sprzedaży. Ponad połowa ankietowanych przyznała, że po wdrożeniu płatności odroczonych częstotliwość zakupów wzrosła.


Autor: Tomasz Łysoń

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska