Chcesz przenieść sklep na nową platformę, ale nie wiesz jak to zrobić? Wszystkiego dowiesz się z e-booka "Migracja sklepu" Pobierz teraz

Blog

17.09.2020
Dla developerów

API AtomStore - czym jest i jak możesz go wykorzystać w biznesie?

API AtomStore - czym jest i jak możesz go wykorzystać w biznesie?

Prowadząc sklep internetowy prawdopodobnie zetknąłeś się już z terminami jak API czy webhooki. Są one często używane przez firmy programistyczne, gdy mowa o aplikacjach czy integracji z systemem ERP. Interfejsy API używane są w różnych sytuacjach i oferują ogromne możliwości. Poznaj możliwości Atom API i dowiedz się jak możesz go używać, aby rozwinąć swój biznes.

 

Profesjonalizację e-sprzedawców widać na każdym kroku. Coraz więcej z nich przenosi się z Allegro na własne sklepy online. Sklep internetowy nie jest już dodatkowym zarobkiem.To biznes, w którym musisz trzymać rękę na pulsie, dotrzymywać kroku konkurencji, szybko adaptować się nawyków klientów i stawiać na innowacje.

 

To, jak szybko wprowadzasz nowe rozwiązania w swoim biznesie będzie decydować o jego sukcesie. Miesiące marzec i kwiecień w 2020 roku były prawdziwym sprawdzianem z dostosowywania się przedsiębiorstw do ekstremalnej sytuacji przejścia w tryb online. Detaliści, jak chociażby Primark, o wiele mocniej odczuli lockdown niż niejeden sklep internetowy. Przez kilka miesięcy lockdown’u Primark zarobił… 0£, co oznacza 650 mln funtów straty miesięcznie.

 

Sklepy, które szybko otworzyły lub wzmocniły kanał online, zdołały utrzymać rentowność. Ten czas powinien być dla wszystkich przedsiębiorstw lekcją podejmowania decyzji. Szybkie wprowadzanie nowych produktów do oferty, ekspansja na rynki zagraniczne czy nawiązywanie strategicznych partnerstw to jedno z największych obecnie wyzwań dla firm.

 

Wiele innowacyjnych rozwiązań można wprowadzić dzięki technologii API. Interfejsy API pozwalają na wymianę informacji pomiędzy aplikacjami (programami). Bez API nie byłoby w sklepie online kurierów, płatności online czy aukcji Allegro. API pozwala również na rozwój biznesu e-commerce. Jak? Na to pytanie postaramy się dziś odpowiedzieć.

 

 

Sklep Deltaoptical.pl oferuje możliwość sprawdzenia dostępności produktu w swoich sklepach stacjonarnych dzięki API AtomStore.

 

Krótkie wyjaśnienie, czym jest API dla sklepu internetowego

Interfejsy API pozwalają jednej aplikacji (jak np. platforma e-commerce) na udostępnianie usług czy informacji (np. katalog produktów, cennik czy dane klientów) innym zewnętrznym aplikacjom.

 

Innym słowy, API pomaga dwóm obcym sobie programom porozmawiać ze sobą we wspólnym języku, a nawet wymienić między sobą istotne informacje w szybki i łatwy sposób.

Dzięki temu firmy mogą łączyć ze sobą dane czy systemy, udostępniać informacje, realizować transakcje, a nawet tworzyć nowe usługi i modele biznesowe. W przyszłości API będzie miało swoje zastosowanie w takich technologiach, jak chociażby Internet Rzeczy (IoT) czy rozszerzona rzeczywistość. (Czyż AR nie jest przyszłością branży meblarskiej i modowej?)

 

Istnieją cztery podstawowe metody, które można wykorzystać w API:

 

  1. GET - zbiera informacje (np. wyciąganie wszystkich cen produktów, kodów kuponów)
  2. PUT - aktualizuje fragmenty danych (np. aktualizacja cen produktów, statusu zamówienia)
  3. POST - tworzenie (np. tworzenie nowej kategorii produktów, zamówienia)
  4. DELETE - usuwanie

 

Tak naprawdę, wszystkie sklepy w pewnym stopniu korzystają z technologii API. Interfejsy te wykorzystywane są, gdy mówimy o integracjach z ERP, PIM (zarządzanie informacją o produkcie) czy WMS (system zarządzania magazynem).

 

API powinno być wydajne, szybkie, zgodne ze standardami oraz bezpieczne, aby móc tworzyć z niego swoją przewagę konkurencyjną. Jeżeli Twoja platforma oferuje rozszerzenie API, możesz rozwijać swój sklep w dowolny sposób, a nawet tworzyć własne rozwiązania odpowiadające na specyficzne potrzeby.

 

Jak wykorzystać API w swoim sklepie internetowym?

Zdecydowana większość platform e-commerce (SaaS i open-source) udostępnia swoje API, które pozwala integrować się z zewnętrznymi systemami. Zanim podejmiesz decyzję, który system wybrać, zwróć uwagę na dokumentację API. Poniżej przygotowaliśmy kilka pomysłów, jak możesz wykorzystać nasze API AtomStore, aby zwiększyć funkcjonalność swojego sklepu i poprawić doświadczenie i obsługę klienta.

 

1. Zarządzanie produktami

API AtomStore pozwala na aktualizację produktów w katalogu, a także aktualizację ich cen i stanów dostępności czy stanów magazynowych. Interfejs API umożliwia też integrację z punktami sprzedaży (POS) czy systemami zarządzania magazynem, hurtowniami itp.

 

2. Zarządzanie zamówieniami klientów

API AtomStore umożliwia przeglądanie, tworzenie i zarządzanie zamówieniami klientów, w tym ich aktualizację czy zmianę statusu.

 

3. Wysyłanie opinii o produktach

Dzięki API możesz wysyłać opinie o produktach zamieszczone w sklepie internetowym, tam gdzie uznasz to za stosowne.

 

4. Pobieranie i aktualizacja kursów walut w sklepie

Rozwiązanie dla biznesów, które myślą o wyjściu na rynki zagraniczne. AtomStore pozwala na aktualizację cen w sklepie w zależności od kursu waluty.

 

5. Integracje z systemami ERP

Wiele sklepów zarządza katalogiem oraz sprzedażą korzystając z różnych systemów ERP, często mniej popularnych, ale funkcjonalnych. Zamiast zmieniać system do zarządzania, lepiej napisać dla niego dedykowaną integrację.

 

6. Własne specyficzne integracje

Wiemy, że każdy z naszych klientów może mieć swoje specyficzne potrzeby, dlatego oferujemy otwarte API, które można wykorzystać do napisania własnych integracji realizujących określone zadania. Może to być integracja z hurtownią czy aplikacją mobilną, a nawet Baselinkerem.

 

7. Informacje o klientach

API AtomStore umożliwia wysyłanie informacji np. o nowych subskrybentach do zewnętrznego systemu, które realizuje dla ciebie wysyłki newslettera lub kampanie marketing automation. API umożliwia także pobranie informacji o punktach zgromadzonych przez klienta w ramach programu lojalnościowego.

 

8. Paragony i faktury

Interfejs pozwala również na dodawanie paragonów czy faktur do zamówień, które generowane są w zewnętrznych systemach do tego przeznaczonych.

 

9. Zarządzanie zamówieniami w B2B

API AtomStore daje możliwość zintegrowania klientów B2B ze sklepami korzystającymi z platformy AtomStore. Dzięki niemu istnieje możliwość automatyzacji procesów składania zamówień w sklepie i prezentacji oferty sklepu w serwisach kontrahentów.

 

Czy wiesz, że AtomStore to również system e-commerce dla B2B z którego korzysta m.in. Wydawnictwo Znak czy Apteka Manada?

 

Dowiedz się więcej

 

Oprócz metod API, w AtomStore funkcjonują webhooki, czyli mechanizm pozwalający na komunikację sklepu z zewnętrznym systemem. Przyspieszają one wysyłanie danych, tym samym zwiększając wydajność integracji. Możliwości webhooków dotyczą przede wszystkim zamówień, dostępności produktu oraz informacji o klientach.

 

Interfejs API w strategii omnichannel

Strategie omnichannel nabierają rozpędu w świecie e-commerce, ponieważ konsumenci chcą kupować… wszędzie. Jeżeli prowadzisz również sprzedaż stacjonarną, wiesz jak ważne jest, aby informować klientów o dostępności produktu w poszczególnych punktach sprzedaży. Aby mieć taką możliwość, musisz wysyłać takie same dane aż do kilku miejsc: panelu zarządzania sklepem online, POS oraz ERP. W takiej sytuacji - trzy zupełnie różne systemy, a każdy komunikuje się w innym języku - strategia omnichannel wydaje się nie do zrealizowania.

 

W takich sytuacjach sprawdza się właśnie interfejs API. Pozwala ono połączyć odrębne światy w jedną całość, czyli przesyłać informacje o dostępności produktów w sklepie stacjonarnym do sklepu internetowego, realizując zamówienia w ERP. Dla API to nic trudnego, ale dla biznesu oznacza to oferowanie nowego, lepszego doświadczenia klientom podczas robienia zakupów i zdobycia przewagi nad konkurencją.

 

Działanie API AtomStore w omnichannel w praktyce możesz zobaczyć w sklepach bookbook.pl czy deltaoptical.pl

BookBook.pl to księgarnia, która zdecydowała się napisać własną integrację ze swoimi punktami sprzedaży w całej Polsce ze sklepem internetowym, który działa na AtomStore.

 

Jak napisać własną integrację z API AtomStore?

API AtomStore pozwala komunikować się ze sklepem AtomStore za pośrednictwem protokołu SOAP. Dane wysyłane i odbierane są w formacie XML. Jeżeli masz własny zespół IT, możesz zlecić mu napisanie własnej integracji, dzięki udostępnionej dokumentacji API AtomStore, która jest na bieżąco aktualizowana.

 

Możesz też zlecić napisanie integracji jednemu z naszych partnerów technologicznych np. firmie Futuriti, którzy z powodzeniem zrealizowali już projekty dla sklepów korzystających z systemu AtomStore (m.in. integrację z xSale). Przykłady innych integracji to np. wymiana danych pomiędzy CRM AtomStore a systemem Thulium, wykonana przez klientów integracja z Baselinkerem czy dedykowane integrację z systemami ERP (SoftLab, Enova) napisane przez zewnętrznych programistów.

 

API AtomStore pomoże Ci w usprawnieniu funkcjonowania sklepu lub systemu B2B, pozwoli zwiększyć dochody i zbuduje silną grupę lojalnych klientów dzięki stworzeniu wielokanałowej atrakcyjnej oferty.

 

AtomStore to platforma e-commerce klasy premium. Tworzymy dedykowane sklepy internetowe oraz systemy B2B. Oferujemy kompleksowe wdrożenia od A do Z, sklepy mobilne w technologii responsive web design, integracje z programami Comarch Optima, XL, WF-Mag, Subiekt.
Wspólnie rozwiązujemy problemy polskiego e-handlu!

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • iab