Blog

17.07.2023
E-commerce Growth

Chat GTP w e-commerce. Jak prawidłowo wykorzystać AI do generowania opisów produktów w sklepie?

Chat GTP w e-commerce. Jak prawidłowo wykorzystać AI do generowania opisów produktów w sklepie?

Dowiedz się, jak korzystać z ChatGPT do tworzenia atrakcyjnych i unikalnych opisów produktów w sklepach internetowych. Mamy dla Ciebie instrukcję, jak stworzyć sprzedażowe opisy dla Twoich produktów w sklepie online.

 

Automatyczne generowanie opisów produktów dzięki ChatGPT może budzić pewne obawy. Sposób komunikacji Twojej marki może wydawać Ci się nie do odtworzenia w narzędziu AI. W przygotowaniu opisów produktów, zwłaszcza gdy liczysz je w setkach lub tysiącach, liczy się jednak efektywność. Sztuczna inteligencja pozwala nam działać zwinnie i oszczędzać zasoby. Być może stracisz trochę oryginalności, ale zyskujesz efektywne narzędzie do tworzenia treści produktów.

 

Jeśli chcesz nauczyć się wykorzystać ChatGPT do tworzenia lepszych opisów produktów w e-commerce, poniższe wskazówki pozwolą ci przygotować odpowiednie uniwersalne komendy dla narzędzia, które później będziesz mógł wykorzystać przy generowaniu innych treści produktowych.

 

Czy opisy produktów stworzone w ChatGPT są moją własnością?

Tak, odpowiedzi ChatGPT można wykorzystywać według własnych potrzeb, zarówno komercyjnie, jak i niekomercyjnie. Zgodnie z przepisami dotyczącymi praw autorskich, autorem treści musi być człowiek. W przypadku działania algorytmu ChatGPT nie zachodzi przesłanka o ludzkim czynniku. Dlatego treść wygenerowana przez AI nie jest utworem i nie podlega ochronie prawnej. Warto jednak sprawdzić tekst za pomocą programu antyplagiatowego. 

Jak efektywnie generować opisy produktów z ChatGPT w e-commerce?

Wielu marketerów czy twórców traktuje narzędzie od OpenAI jako osobistego asystenta, który pomaga zorganizować im pomysły, precyzować przekaz marki i generować wstępne szkice, które można później edytować w ostateczne wersje treści. Prompt, czyli instrukcja dla ChatGPT to po prostu polecenie, które podajesz, a które skutkuje generowaniem tekstu. 

 

Ale nie musisz zadawać mu tylko pytań (co robi wiele osób) i czekać na idealną odpowiedź (chat doskonały nie jest, co już na pewno wiesz). Możesz bardzo precyzyjnie wskazać czego oczekujesz i otrzymać dokładnie to, co potrzebujesz - bez nerwów. 

 

Poniżej znajdziesz instrukcję, dzięki której ChatGPT stworzy opis dla e-commerce, którą będziesz mógł wykorzystać wielokrotnie w swojej pracy do automatycznego generowania opisów.

 

1. Zacznijmy od podstaw. Wskaż polecenie generowania treści o zadanej długości, formacie oraz nazwie produktu

Automatyczne tworzenie opisów produktów dzięki ChatGPT podzielimy na kilka etapów, a w każdym narzędzie doda kolejny element. Tak powstanie kompletny prompt, czyli instrukcja dla narzędzia, którą będziesz mógł powielać. 

 

Na początek powiedz narzędziu, jakiego rodzaju treści szukasz, jak długi powinn być tekst oraz właściwą nazwę lub typ produktu, który opisujesz. Podobnie jak we wszystkich instrukcjach dla ChatGPT, używaj prostego i bezpośredniego języka. 

 

Przykład polecenia:

 

Napisz 20-słowny opis produktu dla roweru górskiego Kross Hexagon F3 2013.

 

Jak zauważysz, otrzymasz dość ogólny opis produktu. Rozmowy z ChatGPT są kumulatywne - w miarę wprowadzania nowych poleceń, sztuczna inteligencja będzie pamiętać wcześniejsze instrukcje podane w tej samej rozmowie. W ten sposób możemy ciągle udoskonalać wyniki, dodając więcej szczegółów. Na koniec tego ćwiczenia połączymy wszystkie polecenia w jedną główną instrukcję.

 

2. Dodaj konkretne szczegóły, takie jak funkcje, specyfikacje, korzyści, tematykę lub dodatkowe formatowanie

Teraz dodajmy bardziej szczegółowe opisy, które pomogą sztucznej inteligencji rozbudować treść i zawrzeć istotne informacje o produkcie. Ważne jest, aby wzbogacać treści produktu faktami, korzyściami i rozwiązaniami dla Twoich klientów. Zobacz, jak ChatGPT rozwija dostarczone przez nas informacje i formatowanie, tworząc bardziej rozbudowany i profesjonalny opis produktu.

 

Przykład instrukcji:

 

Uwzględnij te szczegóły, podane w formie korzyści dla klienta: wersja damska i męska, aluminiowa sztywna rama, amortyzator przedni, idealny dla początkujących cyklistów, odpowiedni do rekreacyjnego górskiego terenu. Dodaj listę punktowaną tych cech: wyprofilowana aluminiowa rama, lekkie hamulce typu V-brake (szczękowe), 21 biegów, szerokość opon: 2.1 cala, waga: 14 kg.

 

Odpowiedź ChatGPT składa się z jednozdaniowego wstępu, pięciu korzyści dla klienta oraz opisu cech roweru. Na końcu ChatGPT dodał podsumowanie.

 

Narzędzie rozbudowało prosty opis, który mu podaliśmy. Taka treść nie uwzględnia jeszcze wszystkich cech produktu, nie ma swojego stylu i charakteru, ale zaczyna nabierać kształtu. 

 

ChatGPT wygenerował wstępny opis produktu dla sklepu internetowego z korzyściami dla klienta

 

3. Określ, w jakiej konkretnie roli powinien być napisany opis produktu

ChatGPT świetnie wciela się w dowolną rolę, którą dla niego wybierzesz. Czas nadać opisowi produktu bardziej konkretnej osobowości. Kto mógłby hipotetycznie opisać Twój produkt? Może to być rola zaczerpnięta z Twojej firmy lub branży. Zastanów się, kto miałby najbardziej rzetelne, wartościowe i angażujące informacje na temat tego produktu? Kto wywołałby zaufanie u klientów? Teraz powiedz to ChatGPT.

 

Przykład instrukcji:

 

Napisz opis produktu z perspektywy doświadczonego producenta sprzętu sportowego/pasjonata kolarstwa/kompetentnego sprzedawcy.

Na przykładzie znajdziesz po lewej stronie opis produktu napisany z punktu widzenia sprzedawcy, a po prawej - miłośnika wycieczek MTB. Który według Ciebie lepiej sprzedaje?

 

ChatGTP wygenerował opis produktu zgodnie z zadanym stylem i osobowością

Ten sam produkt, dwie różne perspektywy automatycznie wygenerowane w kilka sekund

 

4. Określ grupę docelową dla Twoich produktów

Czas poinformować dla kogo przeznaczona jest ta treść. Treści w e-commerce powinny być skierowane do idealnego konsumenta. Ponownie, opisując potencjalnych klientów, pisz dokładnie, ale nie martw się o znalezienie perfekcyjnie pasujących słów - to zadanie AI. Pomóż mu szybkim zarysem potrzeb, emocji lub roli Twoich nabywców. W tym przypadku zmieńmy opis pod kątem osób, które kupują swój pierwszy rower. 

 

Przykład instrukcji:

 

Przepisz ten opis produktu dla sklepu detalicznego skierowanego do osób, które szukają swojego pierwszego roweru górskiego i nie znają się na wszystkich technicznych aspektach rowerów.

Gdybyś prowadził sklep internetowy B2B (był producentem lub dystrybutorem) mógłby przekształcić ten opis w skrojony dla właścicieli sklepów internetowych z rowerami.

 

Przykład instrukcji:

 

Przepisz ten opis produktu dla odsprzedawców, którzy bardzo dobrze znają rowery górskie i dokonują zakupów dla swoich sklepów detalicznych.

W zależności od odbiorcy, opis jest zbudowany inaczej. Dla sprzedawcy jest bardziej konkretna, a dla klienta indywidualnego pisana prostszym językiem.

 

5. Dodaj do treści osobowość Twojej marki, sugerując styl i ton opisów produktów

W miarę jak instrukcje nabierają kształtu, możemy dodać do treści więcej stylu, który pasuje do filozofii czy wartości Twojej marki. Możesz podać konkretną firmę, którą się  inspirujesz i cechy osobowości, które się do niej odnoszą.

 

Opisy produktów są bardzo skuteczne, gdy demonstrują autorytet, pozytywne zachęty i humor. Wszystkie te elementy można dodać do swoich instrukcji dla ChatGPT. Koniecznie wypróbuj kilka podejść i zobacz, jak nadanie opisowi osobowości zmienia jego odbiór. 

 

Przykład instrukcji:

 

Przepisz w stylu Nike.com. Ton jest pewny siebie, zachęcający, entuzjastyczny, autorytatywny, młodzieżowy, profesjonalny, techniczny i nieco złośliwy. Nadal skieruj opis do nabywcy B2B.

Przepisz ten opis w stylu Barbie. Ton jest feministyczny, zabawny, radosny, przygodowy i pewny siebie. Nadal skieruj opis do osoby, która szuka swojego pierwszego roweru MTB.

ChatGTP wygenerował opis produktu dodając cechy charakterystyczne dla ton głosu twojej marki

“Zapamiętaj to - 21 biegów, a Ty masz 21 powodów do radości!” powiedziałaby Barbie, gdyby sprzedawała rowery górskie :) 

 

Po dodaniu osobowości, treść ma o wiele bardziej przyciągający charakter, w pełni zgodny z sugerowanym stylem. AI dodało nawet emotki, bez konieczności dodatkowego polecenia. 

 

Może się jednak okazać, że tekst jest zbyt ekstrawagancki lub nie do końca odpowiada Twojej marce, dlatego spróbujmy poprosić ChatGPT, aby nieco go złagodził.

 

6. Czas na dokonanie ewentualnych poprawek w tekście

Tak samo jak w tradycyjnym pisaniu kreatywnym, jakość odpowiedzi ChatGPT poprawia się dzięki iteracji i rewizji. Gdy ChatGPT wygeneruje opis produktu, który jest "prawie gotowy", możesz prosto i konwersacyjnie nakazać mu poprawienie wyników lub skierować go w innym kierunku. Użyj prostych poleceń, takich jak "więcej...", "mniej...", "dłużej...", "krócej...", a także dodaj wszelkie przymiotniki, które mogą być stosowne. Jednym z elementów lepszych opisów produktów jest analiza słów kluczowych. Warto dodać polecenie dodaniu kilku z nich. Narzędzie sztucznej inteligencji może pomóc wygenerować tytuły SEO, które poprawią pozycjonowanie strony.

 

W przypadku stylu Barbie, ograniczymy ilość emotikonów oraz przymiotników i dostosujemy opis, aby brzmiał bardziej technicznie dla naszych klientów B2C. 

 

Przykładowe polecenie:

 

Przerób styl opisu według Barbie na mniej entuzjastyczny. Zostaw tylko dwa emotikony na początku . Zmniejsz liczbę przymiotników. Dodaj informację o przerzutce przedniej i tylnej marki Shimano Tourney. Dodaj słowa kluczowe "rower górski MTB " oraz "pierwszy rower MTB". Dodatkowo w formie podsumowania wypunktuj najważniejsze elementy techniczne roweru. 

7. Skopiuj tekst z ChatGPT i dopracuj go ręcznie

Gdy generator opisów produktów AI zbliży się do tego, czego szukasz, nadszedł czas, aby opuścić aplikację i dokończyć edycję ręcznie. ChatGPT może dostarczyć doskonałe szkice robocze, ale część tekstu nadal może wymagać sprawdzenia i poprawy. 

 

Co może wymagać edycji? Przede wszystkim ogólniki, a czasami zbyt szczegółowe wyjaśnienia pewnych rzeczy czy zjawisk. Zwróć uwagę na powtarzające się fragmenty tekstu czy nadmierne nacechowanie opisu przymiotnikami, które dostarczyłeś narzędziu. ChatGPT konstruuje długie zdania, które dla czytelnika są trudne w przetworzeniu. 

 

Uważaj na drobne oszustwa AI! Narzędzie mogło dodać zdanie lub cechę, o której nigdy nie pisałeś np. “konkurencyjna cena”, mimo że nie wspomniałeś nic o cenie. Skopiuj (bez formatowania) i wklej tekst do edytora i nanieś niezbędne poprawki. 

 

8. Zachowaj gotowy szablon komendy, aby móc go ponownie wykorzystać w przyszłości

Każde polecenie, które omówiliśmy powyżej, można wprowadzić indywidualnie w ramach tej samej rozmowy z ChatGPT, jeden po drugim, lub skompilować wszystkie żądania w szablon, który możesz szybko modyfikować dla nowych zapytań w przyszłości. Poniżej znajduje się przykładowy szablon, który obejmuje wszystkie nasze polecenia - po prostu zamień informacje w nawiasach, aby użyć tego szablonu dla nowego produktu.

 

Przykład pełnego polecenia:

 

Napisz opis produktu w 20 słowach dla [nazwa produktu, kategoria produktowa], który zawiera: [wstaw najważniejsze cechy produktu]. Dodaj listę punktowaną tych cech: [wstaw listę atrybutów produktu]. Jestem [określ kim jesteś dla kupującego]. Ton jest [wstaw przymiotniki określające ton opis np. dowcipny, feministyczny, pewny siebie itp.]. Styl jest podobny do [możesz wstawić markę, którą się inspirujesz np. Apple]. Odbiorcami są [wstaw opis grupy docelowej i kilka informacji o niej]. Zachęcający, ale nie za zabawny. Włącz do opisu szczegóły techniczne, a także słowa kluczowe: [podaj słowa kluczowe].

Po stworzeniu podstawowego polecenia, możesz również podać ChatGPT listy innych produktów, dla których chciałbyś otrzymać opisy w tym samym stylu, a AI wygeneruje je wszystkie naraz. Wystarczy wkleić nowe elementy bezpośrednio do bieżącej rozmowy z ChatGPT.

 

Przykład polecenia:

 

Używając tego samego polecenia, napisz indywidualne opisy produktów dla poniższych pozycji.

Następnie wklej listę nazw produktów oddzielonych przecinkami lub przerwami w wierszu. Może być konieczna pewna edycja, ale ta technika jest szczególnie użyteczna, gdy pracujesz z dużym asortymentem produktów, które mają wspólne cechy. W naszym przykładzie, możesz mieć 10 podobnych rowerów górskich różniących się kolorem lub akcesoriami. Możesz dostarczyć AI listę dowolnej liczby produktów, wskazując unikalne szczegóły dotyczące każdego z nich, a AI wygeneruje indywidualne opisy dla każdej pozycji. 

 

Aby uzyskać bardziej zaawansowane generowanie grupowe, należy skorzystać z API ChatGPT, które pobierało by informacje z arkusza kalkulacyjnego lub dokumentu tekstowego.

 

Uważaj na te pułapki, korzystając z narzędzia ChatGPT do tworzenia opisów produktów w e-commerce

  1. Sprawdzaj fakty - chatbot opiera się tylko na modelu językowym AI, a wszelkie twierdzenia powinny być niezależnie zweryfikowane. Ponadto, ChatGPT został przeszkolony pod koniec 2021 roku i nie ma dostępu do najnowszych treści internetowych.
  2. Sprawdź plagiat - wklej skończony tekst do programu sprawdzającego plagiat, aby potwierdzić, że wszystkie materiały są oryginalne. Materiał, który uznawany jest za plagiat przez wyszukiwarki, jest rzadki w ChatGPT (można mu nawet nakazać "nigdy nie kopiować żadnych opublikowanych treści"), ale potwierdzenie oryginalności przed opublikowaniem jest istotne.
  3. Uważaj na słowa kluczowe generowane przez ChatGPT. Sugestie dodatkowych key words nie są oparte na aktualnych badaniach i mogą być ogólne. Lepiej traktować je jako punkt wyjścia, a analizę słów kluczowych przeprowadzić w profesjonalnym narzędziu.
  4. Korekta tekstów. Traktuj ChatGPT jako asystenta pomagającego zbierać pomysły i generować szkice - zawsze dopracuj wynik, aby nadać mu własny charakter. Przeczytaj tekst na głos i upewnij się, że brzmi naturalnie, przekonująco i ludzko.

 

Czy ChatGPT faktycznie może przyspieszyć generowanie opisów produktów w e-commerce?

Czasami tak! Traktuj ChatGPT jako kolejne narzędzie w swojej kolekcji, które może bardzo pomóc w większych lub powtarzających się potrzebach dotyczących generowania treści. Wszystkie rozmowy z ChatGPT są przechowywane na Twoim koncie i pozostają aktywne. Gdy opracujesz polecenie dla jednego produktu, możesz wrócić do niego później i po prostu podać inne szczegóły, a AI będzie kontynuować generowanie odpowiedzi w tym samym stylu.

 

ChatGPT i sztuczna inteligencja w e-commerce mogą umożliwić sprzedawcom osiągnięcie większej efektywności. AI nadal jest w początkowej fazie rozwoju i obecnie wymaga dużego nadzoru ludzkiego, aby osiągnąć najlepsze wyniki. Firmy online mogą traktować ChatGPT jako nowe narzędzie, które pomaga zorganizować pomysły i generować szkice treści szybciej i bardziej efektywnie, uwalniając czas, zasoby i potencjał myślenia do innych zadań. W ten sposób można świadomie wykorzystać ChatGPT jako generator opisów produktów, nową technologię, która pozwala zwiększyć wydajność i skuteczność tworzenia treści w e-commerce.


Autor: Diana Drobniak

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska