Blog

21.09.2023
E-commerce Growth

FMCG w e-commerce. Szanse i wyzwania na polskim rynku w 2023 roku

FMCG w e-commerce. Szanse i wyzwania na polskim rynku w 2023 roku

Rynek produktów szybkozbywalnych swoją cyfrową transformację rozpoczął już wiele lat temu. Sektor ten coraz częściej działa w modelu omnichannel i chętnie przenosi kanały sprzedaży do sieci. Branża FMCG stanęła przed wyzwaniem dostosowania się do oczekiwań klientów, jednocześnie musiała dopasować swoje strategie do zmieniających się potrzeb i specyfiki produktów. Z jakimi problemami zmierzają się sprzedawcy i przed jakimi wyzwaniami stoją?

 

FMCG, czyli Fast Moving Consumer Goods, to termin odnoszący się do towarów szybko rotujących na rynku konsumenckim. Branża FMCG obejmuje szeroki zakres produktów codziennego użytku, takich jak żywność, środki czyszczące, leki dostępne bez recepty, papierosy i alkohol. Towary FMCG charakteryzuje ją szybka rotacja, stosunkowo niska cena oraz niska marża.

 

Co to jest FMCG?

 

Rynek FMCG w Polsce, czyli stabilny segment odporny na kryzys?

W przypadku grupy produktów FMCG mamy do czynienia z rosnącym trendem, a branża ta jest kluczowym sektorem na rynku konsumenckim, który znacząco wpływa na gospodarkę kraju. Ten segment rynku jest uznawany za stabilny, choćby dlatego, że dotyczy produktów pierwszej potrzeby. Niezależnie od panującej na rynku sytuacji, zawsze jest na nie duży popyt.

 

Według statystyk wartość rynku FMCG systematycznie rośnie z roku na rok. Nawet pandemia COVID-19 i trwająca wojna w Ukrainie nie wpłynęły na tę tendencję. Ostatnie wzrosty są jednak głównie rezultatem inflacji i rosnących cen.

 

Wartość polskiego rynku FMCG w 2022 roku osiągnęła poziom 201,9 mld złotych. Liczba firm działających w tej branży stale rośnie, i nie ma żadnych sygnałów wskazujących na to, że ten trend ulegnie zmianie w najbliższym czasie.

 

Jednym z kierunków rozwoju rynku w branży FMCG jest sprzedaż internetowa. W związku z tym w polskiej branży e-commerce pojawia się coraz więcej takich sklepów czy dark store’ów umożliwiających szybkie zakupy dostarczone przez kuriera w krótkim czasie.

 

Co to jest dark store w e-commerce?

 

Dark store, czasem nazywane także dark supermarketem lub dark shopem, to rodzaj magazynu lub sklepu, który jest używany wyłącznie do obsługi zamówień online. Nie jest to miejsce, które klienci odwiedzają osobiście, aby dokonywać zakupów. To zamknięta przestrzeń, w której pracownicy zajmują się kompletowaniem zamówień online. Dark store znajdują się często w centrach dużych miast i mają na celu zaspokoić potrzeby konsumenckie dotyczące szybkiej dostawy.

Problemy i wyzwania branży FMCG w handlu elektronicznym

 

Uruchomienie sprzedaży internetowej dla firm działających w branży FMCG może być szansą na rozwój biznesowy. Szczególny wpływ na rozwój tego trendu miała pandemia COVID-19. W czasie izolacji bardzo dużo osób było zmuszonych, aby po raz pierwszy zamówić produkty żywieniowe czy środki chemiczne przez internet. Na przedsiębiorców działających w e-FMCG czekają jednak liczne wyzwania.

 

CASE STUDY Poznaj doświadczenia sklepu internetowego Clovin, który w swojej ofercie ma m.in. środki piorące.

 

Branża FMCG to szczególnie wymagający segment w e-commerce. Mamy niewiele czasu, aby w przejrzysty sposób pokazać potencjalnemu klientowi, jakie zalety stoją za danym wyborem, a duży focus jest położony na cenę, która w obecnych czasach jest podstawowym wyznacznikiem podczas finalnego wyboru. Ścieżka klienta online w FMCG jest bardzo prosta. Klient szuka produktu, który realizuje jego potrzebę, weryfikuje cenę, rozważa ewentualne dodatkowe korzyści.

Przemysław Czyżewski - Digital Marketing & E-Commerce Manager w CLOVIN

 

W przypadku towarów szybkozbywalnych, w szczególności produktów świeżych, pojawia się wyzwanie w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw.

 

W dużych miastach dostarczanie zamówień jeszcze tego samego dnia jest możliwe, ale w przypadku mniejszych miejscowości już nie. Budowa sieci logistycznej, która umożliwiłaby to, jest bardzo kosztowne, dlatego też tacy e-commerce’owi giganci FMCG jak Frisco.pl, Carrefour czy Auchan działają tylko w największych miastach w Polsce. Wyzwaniem dla branży e-FMCG są także przyzwyczajenia konsumentów. Według badań Nielsena aż 54% z nich deklaruje, że nie rozważa robienia „codziennych” zakupów w sieci, ponieważ w ich opinii koszty i czas dostawy jest zbyt długi. Ważną kwestią jest także brak możliwości fizycznego dotknięcia produktu czy obawa klientów o jakość jest silnym blokerem w rozwoju sprzedaży produktów szybkozbywalnych przez internet.

 

W przypadku produktów FMCG bardzo ważną kwestią jest organizacja magazynu. Powinien być zorganizowany w taki sposób, aby szybko, sprawnie i bezpiecznie spakować każde zamówienie. Bezpieczeństwo i właściwe pakowanie są szczególnie ważne w przypadku wysyłki środków piorących, które mogą mieć postać proszku, żelu bądź kapsułek. Towary przechowywane są w taki sposób, aby były łatwo dostępne i nie ulegały uszkodzeniom oraz wpływom czynników zewnętrznych.

 

W przypadku branży e-FMCG raczej nie uświadczymy sezonowości. Faktycznie zauważamy, że są okresy w roku, gdy rzeczywiście brudzimy nasze ubrania częściej (wiosna i lato). Wyjątkowym czasem jest również okres przed Wielkanocą, gdy Polacy masowo biorą się za porządki w swoich domach, a częścią tego z pewnością jest pranie obrusów, pościeli oraz odzieży. Zainteresowanie poszczególnymi gałęziami e-FMCG jak środki czystości nie podlega jednak porom roku czy okazjom - jest stałe.

 

Przemysław Czyżewski - Digital Marketing & E-Commerce Manager w CLOVIN

 

Branża FMCG w e-commerce stanowi perspektywiczny i stabilny obszar rozwoju biznesowego. Sprzedaż internetowa produktów szybkozbywalnych ma ogromny potencjał, jednak przedsiębiorcy działający w tej branży muszą być elastyczni i gotowi na dostosowanie się do nowych wymogów rynku. Wyzwania, takie jak zarządzanie łańcuchem dostaw czy konieczność pokonania oporu konsumentów, nie są nie do pokonania. Case study sklepu Clovin pokazuje, że organizacja magazynu i bezpieczne pakowanie są kluczowe, a świadomość sezonowości może pomóc w efektywnym planowaniu stanami magazynowymi.

 

Chcesz zobaczyć inne wdrożenia FMCG na AtomStore? Zerknij do poniższych sklepów. A jeżeli szukasz elastycznego rozwiązania dla swojego biznesu, umów się z nami na rozmowę o możliwościach platformy e-commerce.

 

 

testowanie platformy atomstore bez zobowiązań


Autor: Tomasz Łysoń

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska