Blog

Google Analytics 4, consent mode i nowe ciasteczka - jak to wszystko dodać do sklepu?

Google Analytics 4, consent mode i nowe ciasteczka - jak to wszystko dodać do sklepu?

Powiedzmy to sobie szczerze - rok 2023 upływam nam pod znakiem dużych zmian analitycznych. Już 1 lipca 2023 nasz stary znajomy, Universal Analytics przestał zbierać dane. Tym samym stanie się już tylko archiwum statystyk. To oznacza, że wszystkie informacje o źródle ruchu czy konwersji znajdziesz w nowym narzędziu Google Analytics 4.

 

Era Universal Analytics już za nami. Czas na nowego gracza i nowe lepsze dane z Google Analytics 4. Jeżeli jeszcze nie połączyłeś/aś swojego sklepu internetowego na AtomStore z Google Analytics 4, to jest to banalnie proste. Wystarczy wkleić ID strumienia danych G-[ciąg liczb i liter] w pole „Google Analytics 4 - gtag.js - enhanced ecommerce” w panelu sklepu i gotowe! Po zamieszczeniu kodu sklep automatycznie wysyła dane do GA4 z data Layer.

 

 

Implementacja GA4 krok po kroku

 

 

W ramach SaaS obsługujemy listę standardowych zdarzeń e-commerce. Jeżeli chcesz wdrożyć mierzenie dedykowanych eventów, możesz zlecić nam ich konfigurację w ramach płatnego zlecenia.

 

Czy wiesz, że prawdopodobnie do końca 2023 roku stracisz dostęp do danych Google Universal? Dane w UA są zbierane według innego modelu niż w GA4. Google nie jest w stanie zaimportować danych z UA do GA4. Rozważ opcję wyeksportowania danych historycznych z ostatnich lat do pliku CSV lub PDF. Instrukcję, jak to zrobić podaje samo Google.

Dołącz do webinaru na temat zwiększania efektywności sklepu internetowego dzięki Google Analytics 4. Naszym specjalnym gościem będzie Krzysztof Marzec z DevaGroup. Podczas szkolenia dowiesz się, do jakich konkretnych raportów warto sięgać w przypadku sklepów internetowych? Na co uważać i w jakie pułapki nie wpadać w nowym narzędziu? Widzimy się 3 sierpnia o godz. 10:00. Liczba miejsc ograniczona!

 

webinar z atomstore i deva group o google analytics 4 i sklepach internetowych

 

GA4 rejestruje dwa razy mniej/więcej użytkowników, sesji czy zamówień niż GA. Co robić?

  1. Sprawdź czy nie masz zdublowanego kodu Analyticsa np. jeden wklejony przez integrację z AtomStore, a drugi przez Google Tag Manager (GTM) lub w kodach własnych w panelu sklepu. Wtedy musisz usunąć jeden z nich.
  2. Sprawdź, czy masz poprawnie wdrożony consent mode w AtomStore.

Consent mode - co to jest i co ma wspólnego z GA4?

Płynnie przeszliśmy do tematu consent mode, czyli ochrony prywatności użytkowników. W tej kwestii możemy spodziewać się jeszcze wielu zmian, w tym również w przepisach. Ale na dziś, rok 2023 ważne jest, abyś w sklepie internetowym wdrożył/a tryb do zarządzania zgodami.

 

Obecnie jako użytkownik często możesz tylko zaakceptować fakt, że Twoja aktywność w witrynie jest śledzona. Zgodnie z przepisami powinny występować trzy opcje:

 

  1. Zgoda na śledzenie - zbieramy pełne dane.
  2. Brak zgody na śledzenie - dane nie mogą być zbierane.
  3. Częściowa zgoda na śledzenie - użytkownik sam wybiera, jakie dane o jego aktywności mogą być zbierane np. analityczne tak, a reklamowe nie.

Sam/a rozumiesz, że wizja utraty danych o klientach może negatywnie wpłynąć na kampanie reklamowe (bo po czym mają być wtedy targetowane?) czy samą analitykę. Google wychodzi nam na przeciw i oferuje wdrożenie swojego rozwiązania, które ma minimalizować negatywne skutki przepisów.

 

Consent mode to tryb, który decyduje o uruchomieniu usług Google (GA, GTM lub GAds) w oparciu o zgodę użytkownika w zgodzie z przepisami RODO. W przypadku, gdy user odrzuci zgodę na śledzenie, consent mode uruchamia się i gromadzi dane o nim, ale w sposób zanonimizowany - nie da się go przypisać do konkretnej osoby. Tagi Google nie zapisują plików cookie, ale przekazują minimum informacji o jego aktywności do GA4.

Consent mode pozwala ograniczyć utartę danych o klientach, którzy nie chcą być śledzeni. Nie są dokładnie, ale są!

 

Jak poprawnie wdrożyć consent mode w AtomStore?

Wystarczy przejść do jednego ustawienia w panelu sklepu (Ustawienia → Konfiguracja sklepu → Wygląd sklepu → Kody marketingowe JS → Google – site verification, tag manager → Google Tag Manager – tryb consent mode). Ustawienie na TAK spowoduje włączenie trybu zbierania anonimowanych danych do usług Google. Gdy użytkownik zaakceptuje śledzenie, zostanie przypisane do niego plik cookie.

 

 

Wdrożenie consent mode krok po kroku

 

Jak zarządzić zgodami na śledzenie użytkownika w formie pop-up?

Nowe ciasteczka z trybem consent mode możesz wdrożyć łatwo w sklepie internetowym. Staraliśmy się, aby ten moduł był elastyczny, ale i globalny (SaaS-owy). Idealne, jeżeli zbierając zgody uwzględnisz:

  • zgodę na analitykę np. GA4, GTM, Hotjar,
  • zgodę na śledzenie w systemach reklamowych np. Facebook Ads, Google Ads, TikTok Ads,
  • zgodę na personalizację np. GTM.

W naszym module Ciasteczka możesz stworzyć dowolne kategorie (nazwać i opisać je tak jak chcesz) i podkategorie, a następnie powiązać je z konkretnym ciasteczkiem. W pop-up’ie zgody znajdą się one w ogólnej kategorii “Zgoda na zewnętrzne pliki cookie”. Na naszym sklepie demo możesz podejrzeć, jak to wygląda na żywo.

 

 

Jak ustawić nowe ciasteczka?

 

 

Jeżeli chcesz wizualnie dopracować pop-up z zgodami, możesz zlecić to naszemu działowi IT.

 

Mam nadzieję, że ta dawka informacji pomoże dostosować Ci sklep internetowy do zmieniającej się analitycznej rzeczywistości. W razie pytań, nasi specjaliści pozostają do Twojej dyspozycji.


Autor: Diana Drobniak

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska