Chcesz przenieść sklep na nową platformę, ale nie wiesz jak to zrobić? Wszystkiego dowiesz się z e-booka "Migracja sklepu" Pobierz teraz

Blog

23.08.2021
Integracje

Jak wdrożyć Google Analytics 4 w kilku prostych krokach na platformie AtomStore?

Jak wdrożyć Google Analytics 4 w kilku prostych krokach na platformie AtomStore?

Jako jedna z pierwszych platform e-commerce zintegrowaliśmy się z Google Analytics 4. Od teraz możesz wdrożyć najnowsze narzędzie do analityki webowej od Google w kilku prostych krokach. Sprawdź, jak to zrobić i zacznij korzystać z GA4 już dziś.

 

Większość e-commerce’ów będzie czekać z wdrożeniem Google Analytics 4 do ostatniego momentu, czyli do wycofania Universal Analytics. Co czeka spóźnialskich? Zupełnie nowe narzędzie, z którego nie będą potrafili efektywnie korzystać. Na tym może skorzystać twój biznes! Wystarczy, że wdrożysz GA4 już dziś.

 

Dlaczego warto to zrobić? Google Analytics 4 to zupełnie nowy model zbierania danych oparty w pełni o zdarzenia. To oznacza brak możliwości migracji danych historycznych. Im szybciej zaczniesz zbierać dane w nowym Analyticsie, tym korzystanie z niego będzie wiarygodniejsze i skuteczniejsze, gdy obecna wersja przejdzie do historii. Wyprzedź konkurencję z AtomStore!

 

Czym jest nowe narzędzie od Google?

Google Analytics przeszło niemałą rewolucję. Chociaż najnowsza wersja jeszcze nie jest kompletna, to warto wykorzystać jej możliwości już teraz. Do głównych zalet GA4 należą:

  • cross platform tracking, czyli możliwość śledzenia kilku aplikacji internetowych w jednym miejscu. Od teraz będziesz widział, co robią twoi klienci bez względu na to, czy korzystają ze smartfonów czy kupują przez desktop;
  • mierzenie zachowania konsumentów na każdym etapie lejka zakupowego dzięki możliwości personalizacji raportów. Możesz stworzyć mapę kliknięć, korzystając np. z Hojtara, obserwować zachowania klientów i w pełni dostosowywać dane, które chcesz zbierać w GA4, pod swój biznes;
  • analiza zachowań użytkowników oparta na sztucznej inteligencji. Pewnie zdarzyło ci się zastanawiać, jak dokładnie wygląda ścieżka zakupowa twoich klientów. Google Analytics 4 pod względem wykorzystania AI wyprzedza swoich starszych braci, dzięki czemu łatwiej będzie ci wejść w buty swoich klientów.

 

Chcesz poznać pozostałe zmiany, które czekają użytkowników GA4? Przeczytaj artykuł.

 

Jak wdrożyć Google Analytics 4 na AtomStore?

Sempai – agencja SEO/SEM – opracowała 5 etapów wdrożenia Google Analytics 4 tak, by implementacja była możliwie prosta i sprawna. My poszliśmy o krok dalej! Dzięki integracji GA4 z AtomStore dwa pierwsze etapy masz już właściwie za sobą. ;)

 

Kroki 1 i 2. Podstawowa konfiguracja narzędzia i wdrożenie modułu rozszerzony e-commerce

1. Załóż w Google Analytics nową usługę. W tym celu zaloguj się do swojego konta w Universal Analytics na stronie www.analytics.google.com. Następnie przejdź do ustawień i w kolumnie Usługa wybierz opcję „Asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4”.

 

 

 

Google przeprowadzi Cię przez całą procedurę. Wystarczy, że wybierzesz opcję „Wprowadzenie” a następnie „Utwórz usługę”. W tym momencie utworzył_ś usługę GA4. :)

 

 

2. Przejdź do usługi, wybierając „Zobacz swoją usługę Google Analytics 4”. System przeniesie cię do widoku GA4.

 

3. Dzięki temu, że korzystasz z samouczka, GA4 utworzyło strumień danych dla witryny internetowej.

 

4. Przejdź do zakładki „Strumień danych”, otwórz „Szczegóły strumienia danych z internetu”.

 

 

Skopiuj ID strumienia danych.

 

 

5. Przejdź do panelu sklepu na platformie AtomStore.

 

6. Przejdź do zakładki Google Analytics (CRM → Ustawienia → Konfiguracja sklepu → Wygląd sklepu → Kody marketingowe JS → Google Analytics) i wklej ID strumienia danych w pole „Google Analytics 4 - gtag.js - enchanched ecommerce”.

 

 

7. Zapisz zmiany.

 

Brawo, zintegrował_ś sklepz GA4 i wdrożył_ś moduł rozszerzony e-commerce! :)

 

Krok 3. Zebranie dodatkowych danych do śledzenia (analiza serwisu)

To jest punkt, w którym musisz spojrzeć na swój sklep świeżym okiem, by jeszcze lepiej wejść w buty klienta. Nie będzie to prostym zadaniem, ale jeśli je odpowiednio wykonasz, razem ze swoim zespołem będziecie mogli cieszyć się znacznie skuteczniejszą analityką niż do tej pory. Poświęć temu trochę czasu.

 

1. Utwórz plik, w którym będziesz zbierał typy zdarzenia klientów. Najprościej będzie, jeśli założysz po prostu współdzielony plik XLS. Dzięki temu każdy będzie miał do niego dostęp (także agencja SEO, jeśli z taką współpracujesz). Następnie stwórz w pliku dwie zakładki. W pierwszej będziesz zbierać parametry użytkowników, które chcesz przesyłać do Google Analytics 4 (w tym User ID). W drugiej powinny się znaleźć cztery kolumny: zdarzenie, warunek uruchomienia, parametr i opis parametru.

 

PROTIP: Przygotuj architekturę w języku angielskim, ponieważ automatyczne parametry zdarzeń są widoczne właśnie w tym języku. 

 

2. Zmapuj dodatkowe interakcje śledzone w UA. To etap, w których wykorzystujesz to, co wiesz już teraz. Sprawdź, co zaimplementował_ś w starej wersji Google Analytics. Mogły to być np. zdarzenie, cele, user ID, dane lub parametry niestandardowe. Kilknij w linki, jeśli chcesz znaleźć pełne listy nazw zdarzeń i parametrów w Universal Analytics oraz odniesienia do odpowiednich zdarzeń w Google Analytics 4Instrukcję, jak porównywać i migrować dane znajdziesz tutaj.

 

3. Zmapuj zdarzenia. To chyba najtrudniejszy etap całego wdrożenia, bo to właśnie tu musisz spojrzeć na swój biznes świeżym okiem. Zrób burzę mózgów w swoim zespole. Możecie stworzyć persony sprzedażowe. Zastanówcie się, jak wygląda proces zakupy waszych klientów i co chcecie o nich wiedzieć. Co kupują? Jakie produkty oglądają? Pomocna będzie implementacja Hojtara, która pozwoli na zobaczenie nagrań z mapami kliknięć.

 

PROTIP: Persony sprzedażowe możesz wykorzystać także w e-mail marketingu przy segmentacji subskrybentów. Sprawdź to!

 

4. Uzupełnij plik. W kolumnie ze zdarzeniami wypisz typy zdarzeń (eventy) wybierane przez twoich klientów, do których będziesz dobierał odpowiednie parametry, np. typ, status, nazwa. Mogą to być sposoby zapisania się na newsletter, dodanie produktu do listy życzeń albo do koszyka.

 

Następnie opisz warunek uruchomienia zdarzenia w kolumnie nr 2, np. kliknięcie buttona, parametry, czyli dookreślenia zdarzeń, i ich opisy.

 

Ostatnia kolumna będzie szczególnie przydatna, gdy z twojego GA4 będzie korzystało więcej osób lub współpracujesz z agencją marketingową lub SEO. Dzięki temu każdy pracownik będzie wiedział, co oznaczają konkretne punkty.

 

PROTIP: Uaktualniaj plik ze zdarzeniami na bieżąco, dzięki czemu unikniesz chaosu w czasie pracy z Google Analytics 4.

 

Krok 4. Wdrożenie zbierania dodatkowych danych

1. Sprawdź, czy masz wszystkie dane, na których ci zależy. Jeśli opierał_ś do tej pory część wdrożenia o dane niestandardowe, jak np. User ID, to muszą się one znaleźć w kodzie strony lub w dataLayerach (jeśli robisz integrację przez Google Tag Managera).

 

PROTIP: Zanim przystąpisz do wdrożenia, upewnij się, że wiesz to, co jest Ci potrzebne do implementacji GA4. Narzędzie zmienia się z dnia na dzień. Niezawodny może okazać się… Internet! Czytaj artykuł publikowane przez agencje SEO i SEM, jak Sempai, które są na bieżąco aktualizowane. Dzięki temu nie umknie Ci nic o GA4, co warto wiedzieć przed wdrożeniem.

2. Wdrażaj! Jeżeli masz sklep na naszej platformie to… wystarczy, że zgłosisz taką prośbę naszym programistom. Prześlij im plik z kroku 3. Wdrożenie możesz też wykonać przez GTM.

 

3. Testuj! To naczelna zasada w e-commerce’ie, która sprawdzi się od dużych przedsięwzięć, jak migracja danych na inną platformę, do małych, jak wysyłka kampanii newsletterowej. Upewnij się, że każde zaplanowane przez twój zespół zdarzenie jest poprawnie wdrożone poprzez przetestowanie wszystkich dostępnych opcji.

 

PROTIP: Nie martw się, jeśli nie wyłapiesz wszystkich błędów od razu. To niemal niemożliwie! Zaraz po wdrożeniu Google Analytics 4 uważnie obserwuj zbierane dane i porównuj je z tymi dostępnymi w UA. Dzięki temu możesz zauważyć błędy, o których nie wiedział_ś wcześniej.

 

Krok 5. Przygotowanie raportów w centrum analiz

Google Analytics 4 jest nastawione na personalizację rozwiązań. W tym kroku możesz doprowadzić pod tym kątem swoje raporty do perfekcji. To trudne zadanie, ale chcemy Ci je możliwie ułatwić. Czytaj dalej. :)

 

1. Sprawdź możliwości Google Analytics 4. GA4 udostępnia Ci siedem różnych wzorów raportów (Eksplorowanie → Galeria szablonów). Wykorzystaj je i przetestuj ich możliwości!

 

 

2. Postaw tezy. Zastanów się, czego jeszcze nie wiesz o swoim serwisie i użytkownikach go odwiedzających i na jakie pytania poznasz odpowiedź dzięki analizie danych z GA4. Tutaj po raz kolejny przyda się burza mózgów.

 

3. Dostosuj rozwiązania. Analityka webowa nie musi oznaczać nudnych wykresów i tabel. Możesz sprawić, że twoje raporty będą bardziej przejrzyste, dzięki czemu szybciej dostrzeżesz odpowiedzi na nurtujące cię pytania. 

 

Przykład: Jeśli chcesz sprawdzić powracalność użytkowników do serwisu – skorzystaj z analizy kohortowej. Jeżeli potrzebujesz więcej informacji o przerwanym procesie zakupowy – stwórz analizę sekwencji ścieżki. Gdy chcesz pogrupować swoich klientów – użyj raportu dotyczącego pokrywania się segmentów.

Wdrożenie Google Analytics 4 może przerażać, jeśli jednak się do niego odpowiednio przygotujesz, to może się okazać, że nie jest to aż tak trudnym zadaniem. Nie czekaj na ostatni dzwonek, tylko zacznij już dziś i wyprzedź konkurencję. Z AtomStore jesteś na starcie dwa kroki do przodu.


Autor: Agata Kempa

AtomStore to platforma e-commerce klasy premium. Tworzymy dedykowane sklepy internetowe oraz systemy B2B. Oferujemy kompleksowe wdrożenia od A do Z, sklepy mobilne w technologii responsive web design, integracje z programami Comarch Optima, XL, WF-Mag, Subiekt.
Wspólnie rozwiązujemy problemy polskiego e-handlu!

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • iab