Blog

09.11.2022
E-commerce B2B

Jak wybrać platformę e-commerce pod swoją strategię SEO

Jak wybrać platformę e-commerce pod swoją strategię SEO

W Polsce jest ponad 50 tysięcy sklepów internetowych. Aby sprzedaż w sieci była opłacalna, niezbędna jest to inwestycja w działania SEO. Jedne platformy są doskonale przygotowane do wdrażania zmian w zakresie optymalizacji technicznej SEO, inne wymagają więcej ingerencji w kodzie źródłowym. Jak wybrać platformę e-commerce dostosowaną pod swoją strategię SEO?

 

Konsumenci szukający produktów czy usług najczęściej korzystają z wyszukiwarek internetowych. Ponad 37% całego ruchu wysyłanego do e-sklepów zaczyna się w wyszukiwarce, a aż ⅔ wszystkich kliknięć trafia do pięciu najlepszych wyników na stronie. Dlatego właśnie widoczność w nich jest tak istotna. Im wyżej i produkty znajdują się w wynikach wyszukiwania, to większa szansa na złożenie zamówienia. Dobrze przygotowana i zoptymalizowana strategia SEO dla sklepu internetowego pozwala na zwiększenie liczby klientów e-sklepu.

 

Jak platforma e-commerce może wpływać na SEO?

Pozycjonowanie w e-commerce uwzględnia różne aspekty rankingu treści, w tym doświadczenie użytkownika, słowa kluczowe, meta-znaczniki produktów i kategorii. Nie wystarczy mieć podstawowe funkcje SEO, które ułatwiają edycję tytułu, opisu oraz słów kluczowych używanych na stronie.

 

Zmienia się nie tylko algorytm, ale i urządzenia, na których dokonujemy zakupów. Ważne, aby Twoja platforma e-commerce była SEO-friendly, czyli często aktualizowana, łatwa pod kątem obsługi oraz umożliwiała wprowadzania zmian.

 

SaaS vs open-source - czy ma to znaczenie pod kątem SEO?

Idealna platforma e-commerce nie istnieje, ale w wielu rozwiązaniach dla sklepów internetowych można uzyskać ciekawe wyniki i automatyzować pewne działania. Natomiast dobór platformy sprzedażowej pod kątem modelu biznesowego - SaaS czy open-source, ma szczególne znaczenie w kwestii wydajności witryny i czasu jej wczytywania. Na przykład w przypadku dużych sklepów internetowych należy brać pod uwagę, ilość produktów i kategorii i czy wybrane rozwiązanie będzie po prostu wydaje.

 

Warto pamiętać o tym, że sklep internetowy będzie się rozrastał - będzie przybywało w nim site’ów produktowych, kategorii, landing pages, danych i informacji. Wybierz platformę e-commerce, która pozwali Ci na swobodne skalowanie w przyszłości.

 

SEO to oczywiście tylko fragment funkcji platformy dla sklepu internetowego, które są ważne. Pamiętaj, aby dobierać rozwiązanie pod swoje specyficzne potrzeby biznesowe, w tym integracje, narzędzia czy skalowalność.

 

Mariusz Waszkiewicz, Senior SEO Specialist w agencji Sempai

 

Funkcje SEO, które mają znaczenie dla sklepów internetowych. Tego szukaj w swoim oprogramowaniu!

Wybór najlepszej platformy e-commerce pod SEO wymaga przyjrzenia się różnym czynnikom. Jakich funkcji i wsparcia SEO warto szukać wśród dostępnych platform e-commerce?

 

  • Adresy URL przyjazne SEO

Słaba struktura adresu URL może stanowić bardzo dużą przeszkodę dla SEO. Roboty indeksujące mogą nie być w stanie skanować stron, co może prowadzić do niskich współczynników klikalności (CTR). Dlatego należy wybrać platformę e-commerce, która obsługuje statyczne, bogate w słowa kluczowe adresy URL.

 

Przykład URL:

 

/produkt-id-342 (źle)

/niebieskie-jeansowe-spodnie (dobrze)

 

Niektóre platformy handlu elektronicznego umożliwiają automatyczne generowanie adresów URL stron przy użyciu tych samych nazw, co produkty i kategorie produktów w e-sklepie. Można zastosować pełny lub skrócony SLUG.

 

Przykład:

 

pełny SLUG np.: https://www.domena.pl/rowery/crossowe/24-cale/

 

skrócony SLUG np.: https://www.domena.pl/rekawiczki-nitrylowe/

 

 

ustawienia wyświetlania alisów i url linków w panelu sklepu w atomstore

Ustawienia wyświetlania URL linków w panelu sklepu w AtomStore

 

Kiedy ma to znaczenie? W zależności od wielkości i struktury katalogu oraz specyfiki branży, specjalista SEO może chcieć, aby URL kategorii zawierał kolejne poziomy zagnieżdżeń lub został skrócony. To wszystko zależy od twojego biznesu i tego, czy adres URL będzie czytelny bez pokazania pełnej ścieżki.

 

  • Metadane - ustawienia ogólne znaczników

Znaczniki w kodzie strony mają za zadanie opisywać zawartość strony i pomóc robotom indeksującym w poprawnym odczytaniu treści i największych elementów podstrony. Schematy lub indywidualne meta tagi - przykładowo kategorii, produktów czy wpisów blogowych - pozwolą na wypozycjonowanie sklepu w wyszukiwarkach internetowych.

 

Wybierając nową platformę e-commerce warto sprawdzić, jak wspiera działania SEO i jak wyglądają ustawienia SEO. Spójrz, czy system daje ci możliwość tworzenia schametów meta tagów np. dla kategorii, produktów, serii, marki, producenta i wpisów blogowych oraz tworzenia.

 

Dużym ułatwieniem są shortcode, które pobierają informacje ze sklepu internetowego i pozwalają zautomatyzować dodawania tych samych informacji do opisu np. nazwy sklepu czy numeru telefonu.

 

Moduł ustawień SEO w AtomStore, przykład zastosowania schematów metatagów dla kategorii produktowych w sklepie

 

Moduł ustawień SEO w AtomStore, przykład zastosowania schematów metatagów dla kategorii produktowych w sklepie

 

  • Przekierowania 301

Przekierowania 301 mają przekierować użytkownika z nieistniejącej strony do nowej. Przy migracji na nową platformę e-commerce należy pamiętać o skonfigurowaniu przekierowań 301. Większość witryn e-commerce zazwyczaj usuwa strony, gdy zmieniane są kategorie czy produkty się wyprzedają. Korzystając z przekierowań 301, można przekierować ruch z usuniętej strony na nową stronę. Platforma AtomStore umożliwia import oraz eksport z CSV struktury strony.

 

Ale nie tylko. W przypadku większych zmian w katalogu platforma e-commerce jak AtomStore pozwala na automatyczne generowanie przekierowań 301 (np. gdy zmieniamy strukturę kategorii, przenosimy produkty pomiędzy kategoriami czy aktualizujemy ich nazwy). Istnieją jeszcze inne możliwości w zakresie automatyzacji przekierowań m.in. dla stron 404. 

 

Możliwość tworzenia automatycznych zasad przekierowań, ułatwia pracę SEO-wcom

 

  • Generowanie pliku robots txt

Plik robots.txt to plik na serwerze WWW, który powiadamia wyszukiwarkę, które strony lub sekcje witryny powinny być indeksowane. To podstawowa funkcja gotowych rozwiązań dla sklepów internetowych. Warto jednak o nią zapytać podczas procesu wyboru nowego oprgoramowania. 

 

W przypadku sklepu e-commerce lepiej jest, jeśli wyszukiwarka indeksuje strony produktów i kategorii produktów, a nie foldery zawierające skrypty, obrazy lub dane. Zwiększa to szansę na indeksowanie produktów przez Google. 

 

Generowanie pliku robots txt na atomstore

Generowanie pliku robots txt na atomstore

Plik dla robotów indeksujących to podstawa w sklepie internetowym. Mimo wszystko, warto sprawdzić możliwości w zakresie elastyczności jego generowania
  • Szybkość witryny

Szybkość witryny jest ogromnym czynnikiem rankingowym dla SEO. Szybko ładujące się strony internetowe są lepsze dla użytkowników i mogą prowadzić do wyższych współczynników konwersji. Obsługa nowych formatów obrazków, lekki i dobrze napisany kod, optymalizacja pod czynniki rankingowe Google to tylko kilka technicznych aspektów, które samodzielenie możesz sprawdzić zanim podejmiesz decyzję.

 

  • Tworzenie Landing Pages

Proces tworzenia stron docelowych można podzielić na trzy etapy: treść, design i technikalia. Pracę nad landing pages należy rozpocząć od dokładnego określenia celu, który chcemy osiągnąć. Strona, aby była skuteczna, powinna być zaprojektowana w taki sposób, by konsekwentnie i jednoznacznie prowadzić odbiorcę do punktu konwersji.

 

Tworzenie indywidualnych podstron, przekrojów czy list dynamicznych określonego produktu, czy marki może wypozycjonować sklep oraz wygenerować duży, kaloryczny ruch w sklepie internetowym.

 

  • Sitemap.xml

Protokół do tworzenia mapy witryny, czyli pliku XML, który zawiera szczegółową informację dotyczącą adresów URL witryny - m.in. o dacie ostatniej aktualizacji, czy też ważności danego linku. Z punktu widzenia SEO, warto dokonać podziału map witryny na typy podstron - np. produktowa, informacyjna czy blogowa. 

 

generowanie mapy witryny w atomstore

Sposób generowanie mapy witryny w sklepie internetowym również ma znaczenie dla pozycjonowania

 

Możliwość skalowania platformy e-commerce ma znaczenie dla SEO. Rozwiązanie pod sklep internetowy powinieneś dobrać m.in. uwzględniając jego wydajność przy dużych akcjach promocyjnych i ilości SKU w katalogu. Należy pamiętać, że platformy typu open-source (Magento, PrestaShop, Woocommerce) należy hostować samemu. System SaaS, a zwłaszcza klasy enterprise będzie oferował nie tylko hosting w cloudzie, ale i skalowalną architekturę.

 

Mariusz Waszkiewicz, Senior SEO Specialist w agencji Sempai

Wersja desktop a mobile sklepu internetowego - jakie ma to znaczenie w kontekście SEO?

Około 60% wyszukiwań online odbywa się na smartfonach i tabletach. Dlatego konieczne jest wybranie platformy e-commerce, która umożliwia klientom dostęp do witryny i dokonywanie szybkich oraz wygodnych zakupów na urządzeniu mobilnym.

 

Treści na desktopie w niektórych przypadkach różnią się od tego, co widzimy na urządzeniach mobilnych. W szczególności dotyczy to architektury informacji czy menu. W takich sytuacjach być może jest to wynik przeoczenia lub pewne elementy nie były spójne z założeniami UX. Jeśli te różnice w strukturze informacji będą znaczące, to można spodziewać się spadku widoczności, a w konsekwencji spadku ruchu.

 

Unikaj platform e-commerce, których sklepy demonstracyjne nie wyświetlają się dobrze na smartfonach, ale również na pierwszy rzut oka widzisz różnice w strukturze informacji.

 

W wyżej wspomnianym menu mogą także znajdować się odwołania do JavaScript, zamiast linki wewnętrzne do kategorii produktowych. W wersji mobilnej często pomijany jest dostęp do treści udostępnianej na stronie internetowej (desktopowej) jak opisy kategorii czy artykuły blogowe. Użytkownik na smartfonie ma bardziej ograniczone pole widzenia w porównaniu do desktopu. W niektórych sklepach usuwa się opis kategorii nad produktami w wersji mobilnej, aby klient go nie widział, co jest dużym błędem.

 

Jak uniknąć typowych problemów SEO na mobilnym sklepie internetowym?

Zadbajmy, aby opis kategorii znajdował się na dole strony lub możliwe było jego zwinięcie/rozwinięcie . Wtedy możemy uniknąć zniekształceń w wersji mobilnej. Zwrócić należy uwagę także na tagi, metadane oraz linki, by się nie okazało, że w wersji desktop roboty Google mają dostęp dozwolony, a na wersji mobilnej jest tylko indeks.

 

Należy zadbać, aby wersja mobilna miała takie same treści co witryna na komputerze. Jeśli mobile zawiera mniej treści niż wersja komputerowa, to warto ją rozbudować, tak, aby główna treść była taka sama, jak na desktopie. Dla wygody odbiorców można zmienić wygląd strony na urządzenia mobile. Należy upewnić się tylko, że treść jest taka sama, jak w wersji na komputer, bo indeksowana będzie niemal wyłącznie wersja mobilna.

 

Przykład różnic (i dobrego rozwiązania) opisu kategorii w sklepie goride.pl na deksopie i mobile

Przykład różnic (i dobrego rozwiązania) opisu kategorii w sklepie goride.pl na deksopie i mobile

Przykład różnic (i dobrego rozwiązania) opisu kategorii w sklepie goride.pl na deksopie i mobile

 

Jak przetestować mobilną wersję sklepu internetowego?

Wejdź na stronę WWW (desktop) - kliknij prawy przycisk myszy “Zbadaj element” - przełącz się na wyświetlanie w wersji mobilnej. Przetestowanie także umożliwi wtyczka dla przeglądarki View Rendered Source.

 

JavaScript w SEO. Kiedy mogą pojawić się problemy na linii JavaScript a Google?

JavaScript to trudny temat, ze względu na to, że łączy się on ze wszystkimi funkcjami w sklepie internetowym. W sytuacji, kiedy e-sklep jest bardzo rozbudowany - posiada wiele kategorii i produktów, a plików JavaScript jest bardzo dużo, wówczas mogą pojawić się problemy z indeksacją i rangowaniem poszczególnych stron docelowych. Należy także mieć to na uwadze przy zmienianiu platformy e-commerce.

 

Często wygląd menu może być osadzony w JavaScript i w przypadku dużej strony/ dużych sklepów zagłębienie się w taką strukturę dla robota indeksującego może być problematyczne. W efekcie wyszukiwarka internetowa może nie być w stanie zaindeksować całej strony (wszystkich struktur). Ta sama sytuacja dotyczy treści w sklepie internetowym: opisów produktów, kategorii czy artykułów blogowych.

 

Jak sprawdzić działanie sklepu internetowego bez JavaScriptu i wyłapać różnice?

Taką analizę można przeprowadzić samemu za pomocą Chrome Console> Performance > Disable JavaScript, a następnie odświeżyć stronę.

 

Czy AtomStore jest SEO-friendly dla sklepu internetowego?

Zdecydowanie! Moduł SEO w AtomStore, choć uniwersalny, pozwala na wiele indywidualnych ustawień. Dużą zaletą jest fakt, że jego możliwości tworzone są we współpracy z jedną z większych agencji SEO i SEM - Sempai. Specjaliści z Sempai pracując z wybranymi sklepami internetowymi (dużymi i mniejszymi) pomagają nam stworzyć maksymalnie uniwersalne i kastomizowane ustawienia pod pozycjonowanie.

 

AtomStore oferuje również możliwość tworzenia bloga w ramach domeny sklepu, a także landing pages oraz innych stron statycznych. Dodatkowo platforma wspiera sprzedawców, którzy decydują się na sprzedaż zagraniczną, oferując dostęp do narzędzi dla międzynarodowego SEO. Więcej na temat możliwości SEO na AtomStore przeczytasz w tym artykule z przykładami.

 

 


Autor: Tomasz Łysoń

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska