Blog

10.03.2023
#HowTo

#HowTo: Jak zwiększyć sprzedaż przy wykorzystaniu zestawów produktowych?

#HowTo: Jak zwiększyć sprzedaż przy wykorzystaniu zestawów produktowych?

Sprzedaż produktów w zestawach niesie za sobą wiele korzyści - zarówno dla klienta, jak i sprzedawcy. Z perspektywy konsumenta sprzedaż zestawów produktowych oznacza atrakcyjną cenę oraz szerszy wybór asortymentu. Dla sprzedawcy to narzędzie, które pozwala podnieść wartości koszyka. Sprawdź, jak zwiększyć sprzedaż przy wykorzystaniu zestawów produktowych na platformie AtomStore.

 

#HowTo to cykl, w którym w przystępny sposób pokazujemy, jak wykorzystać możliwości systemu AtomStore w prowadzeniu e-biznesu. W każdym wpisie znajdziesz instrukcję krok po kroku, dobre praktyki i przykłady.

W e-commerce stosuje się technikę upsellingu oraz cross-sellingu. Sprzedawcy korzystają z tych metod, aby klienci wracali i wydawali więcej pieniędzy w sklepie internetowym. Co to daje w praktyce? Najprościej mówiąc, pomaga to optymalizować koszt pozyskania i utrzymania klienta w biznesie. Do tego idealnie nadaje się sprzedaż przy wykorzystaniu zestawów produktowych.

 

Istnieją różne techniki sprzedaży zestawów produktowych. Przykładem tego może być np.

 

łączenie produktów z takiej samej kategorii (np. zestaw koszulek); łączenie produktów z różnych kategorii (np. towary, które zazwyczaj kupowane są w osobnych zamówieniach); tworzenie zestawów, w których po kupnie kilku określonych towarów, kolejną sztukę klient otrzyma za darmo lub za kwotę niższą niż detaliczna.

 

Czym są zestawy produktowe? Po co je stosować w e-commerce?

 

Zestawy produktowe to technika sprzedaży (a na platformie AtomStore funkcja), która umożliwia łączenie wielu produktów w jedną interesującą dla klienta ofertę. Pakiety te mają określoną cenę, a w ich zawartość najczęściej wchodzą towary, które są ściśle dopasowane do głównego produktu. Przykładem może być sprzedaż komplementarna, gdzie głównym produktem jest smartfon, a w zestawie dodatkowe akcesoria (etui, szkło ochronne, dodatkowy kabel czy ładowarka indukcyjna). Dzięki takiemu rozwiązaniu cena zestawu jest nieco niższa niż cena osobnych produktów. W efekcie możesz w ten sposób zwiększać wartość transakcji. Dodatkowo zestawy pozwalają na optymalizację kosztów logistyki. W sytuacji kiedy klient zamówi zestaw, istnieje możliwość uzyskania progu darmowej dostawy.

 

Baner informujący o brakującej kwocie do osiągnięcia progu darmowej dostawy w sklepie internetowym Reserved.

Rodzaje zestawów produktowych w AtomStore

 

Platforma AtomStore obsługuje kilka rodzajów zestawów produktowych. Wśród nich wyróżnić można między innymi:

 

  • Zestawy zamknięte - w których klient nie może wybierać produktów znajdujących się w zestawie ani ich modyfikować;
  • Zestawy otwarte - w których klient może dowolnie komponować finalny kształt zestawu (np. wybór 5 produktów spośród kilkunastu dostępnych).

 

Jak stworzyć zestaw produktów w AtomStore?

Tworzenie zestawów w AtomStore jest bardzo intuicyjny. Aby dodać do katalogu zestaw produktów w panelu sklepu przejdź do Katalog → Produkty, a następnie zaznacz wybrane produkty, które chcesz połączyć w zestaw. Po zaznaczeniu kliknij ikonę “Utwórz zestaw”.

 

Dalej system przeprowadzi cię przez proces konfiguracji produktów w zestawach. Jest on analogiczny jak w przypadku dodawania nowego produktu do katalogu. Musisz określić takie parametry, jak: Nazwa Kategoria Cena detaliczna Stan magazynowy Dodać zdjęcia do galerii Dodać opis zestawu produktów

 

W edycji zestawu pojawi się nowa zakładka: Produkty w zestawie. W niej możesz określić jakie ilości produktów składają się na dany zestaw produktowy. Zestaw będzie sprzedawany zgodnie z ustawieniami statusów dostępności. W przypadku, gdy chociaż jednego produktu będzie miał stan dostępny równy zero lub poniżej ustalonego progu dostępności, zestaw będzie niedostępny.

 

 

Jak stworzyć zestawy w sklepie na platformie AtomStore?

 

 

Tworzenie produktów w zestawach otwartych (z możliwością wyboru) na AtomStore

Drugą opcją dla sprzedawców jest tworzenie otwartych zestawów produktowych - z produktami do wyboru. To bardzo atrakcyjna forma sprzedaży, którą wybiera wielu klientów naszej platformy. Tworzenie zestawów otwartych wymaga aktywacji tej opcji w ustawieniach ogólnych sklepu (Ustawienia → Konfiguracja sklepu → Marketing → Zestawy → Zestawy otwarte).

 

Następnie wybierz produkty, które chcesz połączyć w otwarty zestaw produktów. Nie muszą być to wszystkie produkty - na późniejszym etapie będziesz mógł rozszerzyć listę produktów do wyboru. Kliknij opcję Utwórz zestaw.

 

Analogicznie do tworzenia zestawu produktów zamkniętych, uzupełnij podstawowe informacje o nowym zestawie. Następnie w zakładce Produkty w zesatwie wykonaj następujące kroki:

 

Dodaj produkty, które mają znajdować się na liście produktów do wyboru, Zaznacz opcję Zestaw otwarty - aktywuje ona nową opcję Kryteriów grupowania w Kryteria grupowania stwórz zasadę tworzenia zestawu z produktów składowych - w tym miejscu musisz wskazać jego nazwę oraz informację o maksymalnej liczbie sztuk produktów, którą może wybrać, aby kupić zestaw Przypisać nowe kryterium grupowania do wszystkich produktów w zestawie, określić dodatkowe parametry jak np. Maksymalna ilość wybranych składowych Zapisać i przetestować działanie zestawu otwartego

 

W sprzedaży zestawów produktów niezwykle ważne jest stworzenie zdjęć oraz jasnych opisów produktów. Jasna instrukcja dla klientów, czym jest zestaw i jak go zbudować ułatwi im robienie zakupów. Jeżeli wprowadziłeś jakieś specjalne zasady dotyczące sprzedaży zestawów, koniecznie poinformuj o tym klientów. Brak informacji może skutkować w najlepszym razie kontaktem do obsługi klienta, a w najgorszym - opuszczeniem sklepu.

 

Jak sprzedawać produkty w zestawach?

 

Chcąc skutecznie sprzedawać zestawy produktowe w e-shopie musisz zadbać o ich atrakcyjność. W tym celu możesz wykorzystać różne miejsca w e-sklepie, w których przedstawisz swoją ofertę:

 

  • Zdjęcia zestawu produktów i jego składowych - pokaż produkty razem na jednym zdjęciu oraz osobno, idealnie gdy pokażesz je w praktycznym zastosowaniu.
  • Ciekawy opis zestawu i części składowych - na etapie opisu skup się nie tylko na SEO, ale przede wszystkim na wyjaśnieniu klientowi dlaczego warto kupić zestaw i czemu się mu to opłaca.
  • Atrakcyjny wizualnie konfigurator zestawów - zaprojektuj konfigurator, który będzie zachęcał, a nie odstraszał swoim poziomem skomplikowania.
  • Kategoria lub podkategoria w menu - stwórz dedykowaną kategorię lub podkategorię “Zestawy”, którą wyeksponujesz w menu głównym sklepu internetowego.
  • Dodatkowe etykiety - skorzystaj z narzędzia widgety produktowe i dodaj na karcie produktu i liście kategorii etykiety z hasłem “W zestawie taniej” czy “Stwórz swój zestaw”. To dodatkowo wyróżni zestawy produktowe w sklepie.
  • Blog - blog firmowy jest idealnym miejscem do promowania gotowych zestawów produktowych. W tym miejscu możesz pokazywać praktyczne zastosowania zestawów, a także dbać o ekspozycję towaru. Więcej informacji na temat możliwości modułu Bloga w AtomStore znajdziesz w naszej pomocy.
  • Landing page - w sklepie internetowym możesz do promocji zestawów wykorzystać również landing pages. Po kliknięciu na landing page klient bezpośrednio zostanie przeniesiony do strony z zestawami. Więcej informacji na temat zastosowania landing page znajdziesz w naszej pomocy.
  • Newslettery - chcąc promować utworzone zestawy warto pomyśleć również o zamieszczeniu ich w bezpośredniej komunikacji z klientem. Więcej informacji na temat konfiguracji newsletterów znajdziesz w naszej pomocy.
  • Zniżki na zestaw - możesz również zaoferować zniżkę na wybrany zestaw.

 

Zalety stosowania zestawów produktowych

1. Zwiększenie wartości koszyka zakupowego

Podstawową korzyścią dla sprzedawcy, która wynika z wykorzystania zestawów produktowych, jest zwiększanie wartości transakcji w sklepie internetowym. W sytuacji, gdy w zestawie znajdują się dwa produkty, nie sprzedajesz zestawu w cenie jednego z ich składników. Koszt zestawu jest wypadkową sumy ich ceny (często z wykorzystaniem dodatkowej obniżki). W rzeczywistości sprzedawca zarabia na zestawach produktowych więcej.

2. Ograniczenie kosztów logistycznych

Dodatkowym atutem jest tutaj także obniżenie kosztów wynikających z logistyki. Przykładowo w ofercie sklepu są dostępne dwa produkty:pojedynczo oraz w zestawie. Jeżeli elementy składowe zestawu są sprzedawane osobno, dla każdego z nich trzeba dodatkowo zaplanować osobną wysyłkę. Sprzedając jednak produkty w zestawie, proces logistyczny ograniczany jest do minimum, a za przesyłkę zapłacisz tylko raz.

3. Wyprzedanie produktów, które dotychczas nie były wybierane przez klientów

Jako sprzedawca możesz także niewielkim nakładem sił oraz kosztów sprzedawać produkty, które dotychczas nie zostały w pełni wyprzedane w e-sklepie. Wielu sprzedawców w ten sposób tworzy zestawy produktów, które nie cieszą się dużą popularnością wśród kupujących. W ten sposób możesz pozbyć się z magazynu towarów, które zalegają na stanie, generując koszty magazynowania.

4. Rabaty skierowane do klientów

Tworząc atrakcyjne rabaty dla klientów, możesz zachęcić klientów do zakupu produktów w zestawach. Jest to korzyść obopólna - klient kupuje produkt z atrakcyjną zniżką, a sprzedawca więcej zarobi. Dzięki takim rabatom sprawisz, że konsument chętnie wróci do Twojego sklepu.

 

PROTIP! Wartość rabatu ustalasz samodzielnie. Warto jednak pamiętać o tym, aby cena zestawu była nieco niższa niż suma dwóch produktów.

5. Ograniczenie kosztów dostawy dla klienta

Ograniczenie kosztów wynikających z logistyki to ogromny atut nie tylko dla sprzedawcy, lecz również dla kupującego. Dzięki zestawom produktowym klient zapłaci tylko za jedną przesyłkę.

6. Skrócenie ścieżki zakupowej

Zestawy są również narzędziem, które pomagają budować przyjazny user experience klienta i powodują skrócenie ścieżki zakupowej. Konsument może w ten sposób jednorazowo dokonać zakupu produktów, które potencjalnie mogą być dla niego istotne lub potrzebne. Nie musi szukać w sklepie pojedynczych produktów i każdorazowo dodawać ich do koszyka - dzieli go od celu tylko jedno kliknięcie myszką.

7. Zestawy produktowe są rozwiązaniem praktycznym

Zestawy są rozwiązaniem, które można wykorzystywać w praktyce, np. jako upominek. Dodatkowo można również oferować usługi związane z np. pakowaniem prezentów, co pozytywnie wpłynie na sprzedaż.

 

Poznaj praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia zestawów produktowych

1. Przemyśl, jakie produkty warto łączyć w zestawy

 

Chcąc połączyć produkty w zestaw warto przeanalizować dotychczasowe transakcje np. w ostatnim miesiącu/kwartale/roku. Może się okazać, że się uda wyłapać korelacje pomiędzy produktami zamawianymi przez klientów. Taka analiza jest cenną wskazówką w procesie doboru produktów do zestawu.

 

2. Zwróć uwagę na nazwę, galerię zdjęć oraz opis zestawu

 

Wydawać by się mogło, że nazwa zestawu, galeria zdjęć czy opis to tylko dodatki, które nie mają szczególnego przełożenia na sprzedaż. Nic bardziej mylnego. Odpowiednie przygotowanie fotografii, chwytliwego opisu oraz nazwy pozwala na budowę przewagi konkurencyjnej względem innych sprzedawców. Przykładowo w sytuacji, w której korzystasz z porównywarek, a Twój produkt nie ma najniższej ceny, wtedy nazwa zestawu oraz galeria zdjęć może zachęcić klienta do skorzystania właśnie z Twojej oferty. Jak możesz to zrobić? W panelu administracyjnym AtomStore przechodząc do edycji zestawu, możesz skonfigurować jego nazwę, np. wpisując na początku nazwę produktu głównego.

 

 

3. Twórz zestawy na podstawie wartości produktów składowych

Warto pamiętać, aby produkty składowe były zbliżone do siebie wartością. Dobieranie do zestawu produktów o dwóch skrajnych wartościach bardzo rzadko się sprawdza, ponieważ klient może postrzegać droższy produkt w zestawie przez pryzmat ceny produktu tańszego.

 

Sprzedaż zestawów produktowych niesie za sobą wiele korzyści. Jedną z najbardziej istotnych zalet tego rodzaju sprzedaży jest zwiększenie wartości koszyka. Sklepy internetowe, aby zachowały konkurencyjność, muszą stosować liczne techniki, które zapewnią im optymalizację na każdym etapie prowadzenia e-biznesu - sprzedawanie produktów w zestawach jest jedną z nich.

 

przetestuj platformę atomstore za darmo przez 30 dni


Autor: Krystian Tomczyk

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska