Blog

23.11.2022
E-commerce Growth

Kolejność produktów w sklepie internetowym - jak zwiększyć sprzedaż na 5 sposobów?

Kolejność produktów w sklepie internetowym - jak zwiększyć sprzedaż na 5 sposobów?

Witryna sklepu internetowego niewątpliwie różni się od tych w świecie offline, choć mają wiele ze sobą wspólnego. W e-sklepie, tak samo jak w sklepach stacjonarnych bardzo istotnym elementem jest merchandising, czyli sposoby wpływania na zachowania konsumentów poprzez sposób prezentacji towarów. To co, najbardziej rentowne znajdziesz tuż przy wejściu do sklepu. Sprawdź, jak otrzymać taki sam efekt w sklepie internetowym.

 

Kolejność produktów w sklepie wynika z domyślnego ich sortowania na liście kategorii. Z reguły jako sprzedawca masz możliwość wyboru jednego kryterium według którego będą wyświetlane produkty na liście kategorii. Wielu sklepom zależy na większej kontroli nad wyświetlaniem produktów oraz elastyczności.

 

Jaka jest rola sortowania w sklepie internetowym i dlaczego powinna być to ważna funkcja dla sprzedawców?

Sortowanie i zarządzanie kolejnością produktów w sklepie internetowym ma związek z projektowaniem samego wyglądu listy kategorii. Merchandising istnieje również w sklepie internetowym, choć przybiera trochę inną formę. Odpowiedni zespół zarządza kolejnością wyświetlania się produktów na stronie m.in. ze względów estetycznych. Podobny kolor, ta sama sesja zdjęciowa (aranżacja) lub kolekcja obok siebie wpływają na klientów tak samo jak aranżacja sklepu stacjonarnego.

 

Jaką funkcję pełni sortowanie produktów w sklepie internetowym?

 

  1. Sortowanie produktów zapobiega frustracji i poczuciu przebodźcowania, które pojawiają się w przypadku dużej liczby produktów i sprawia, że konsumenci często przerywają zakupy. 
  2. Sortowanie produktów pomaga łatwo znaleźć to, czego nasz klient potrzebuje, a to ma oczywiście bezpośredni wpływ na sprzedaż.

Sortowanie produktów pozwala przenieść niedostępne produkty na koniec danej listy kategorii, ale również pokazać wybrane towary na jej szczycie. Bestsellery czy produkty z wysoką marżą lub stanem magazynowym mogą znajdować się na samej górze listy za pomocą jednej funkcji.

 

Z punktu widzenia sprzedawcy, jednym z popularniejszych sposobów na zarządzanie kolejnością wyświetlania się produktów w sklepie internetowym jest zarządzanie manualne. Ręczne ustawianie produktów jest możliwe przy niedużych katalogach produktów. Jeżeli masz więcej niż kilkaset kartotek, szukaj platformy e-commerce, która oferuje łatwe, masowe, a jednocześnie elastyczne zarządzanie kolejnością produktów w sklepie. 

Algorytmy sortowania to narzędzie na platformie AtomStore, które daje możliwość bardzo szybkiego i efektywnego ustawiania produktów na listingu, czyli wirtualnych “regałach”. Taki układ może być stworzony na podstawie ponad czternastu kryteriów m.in. wysokość marży, stany magazynowe, okres dodania czy popularność produktów. Algorytmy sortowania mają także możliwość definiowania warunków sortowania w kategoriach (globalnie), landing pages, na stronach systemowych, a także w wyszukiwarce.

 

Algorytmy sortowania to przede wszystkim większa kontrola nad kolejnością i sortowaniem produktów sklepie internetowym oraz inne korzyści:

 

  • globalne reguły punktacji produktów dla kategorii, landing page, producentów i stron systemowych (promocje, nowości itp.);
  • 14 kryteriów sortowania wpływających na konwersję sprzedaży;
  • własne pozycje i liczby punktów dla produktów pozwalające zarządzać kolejnością;
  • wskazanie daty wyświetlania się produktu dla danej pozycji;
  • wybór produktów zastępczych w razie braku produktu głównego.

 

algorytmy sortowania służą do ustalania kolejności produktów w sklepie internetowym w AtomStore

Jak działają algorytmy sortowania w AtomStore? Przede wszystkim globalnie, inteligentnie i automatycznie

 

Jak projektować sortowanie produktów w sklepie internetowym?

 

1. Dynamiczne bestsellery z uwzględnieniem liczby dostępnych wariantów

Konsumenci w sieci w szczególności uwielbiają bestsellery z jednej bardzo prostej przyczyny - zwalniają one ich z decyzji, który produkt z wielu podobnych jest najlepszy. Wyboru dokonało za nich wcześniej wielu innych klientów. Warto zwrócić na nie szczególną uwagę. Algorytmy sortowania dają możliwość szybkiego ustawienia kolejności wyświetlania się bestsellerów w każdej kategorii (wybierając algorytm globalny). Idealnymi kryteriami w wyborze bestsellerów są liczby sprzedanych sztuk, liczba wyświetleń czy opinii.

 

Możesz sortować produkty w zależności od kontekstu. Bestsellery pod względem sprzedaży z X ostatnich dni, ale z uwzględnieniem ilości wariantów (stanów magazynowych). Taka możliwość jest szczególnie istotna np. w branży fashion, gdzie stosuje się to, aby uniknąć sytuacji, gdzie w bestsellerach będą same produkty XXS albo XXL.

 

panel sortowania produktów w systemie AtomStore

 

2. Najlepiej sprzedające się nowości

Kolejnym pomysłem na wykorzystanie algorytmów sortowania w e-sklepie mogą być atrakcyjne nowości produktowe. Jeżeli Twój sklep sprzedaje jeden rodzaj asortymentu stwórz kategorię “NOWOŚCI”, w której będziesz pokazywać niedawno dodane artykuły, ale z dodatkowymi zmiennymi. Tworząc algorytm sortowania produktów w sklepie internetowym na platformie AtomStore masz możliwość wybrania takich kryteriów jak okres publikacji, liczba wyświetleń, czy liczba sprzedanych sztuk.

 

Algorytm z nowościami możesz ustawić pod względem daty dodania, ale z uwzględnieniem sprzedaży. Spowoduje to, że w sklepie internetowym najnowsze produkty będą pokazywane u góry, ale jeszcze wyżej te, które są częściej kupowane.

 

panel sortowania produktów w systemie AtomStore

 

3. Największa marża, wysoka atrakcyjność produktów

Częstym pomysłem na wykorzystanie algorytmów sortowania w sklepie internetowym jest sortowanie ich pod względem największej marży (zazwyczaj z minimum 50-procentowym narzutem). Aby zwiększyć konwersję sprzedaż nie wystarczy tylko promować wysokomarżowych produktów. Trzeba je jeszcze obronić. Wypróbuj połączenie wysokiego narzutu ze statystykami popularności. Tworząc taki algorytm sortowania np. dla kategorii produktów, producenta czy landing pages ze specjalną akcją/kolekcją zastosuj kryterium marży, ale również liczbę opinii o produkcie, liczbę sprzedanych sztuk. Dzięki temu na szczycie listy wyświetlisz klientowi nie tylko marżowe, ale i atrakcyjne produkty. Win-win.

 

panel sortowania produktów w systemie AtomStore

 

4. Algorytm globalny dla marki lub producenta

Aby oszczędzić sobie czas pracy nad kolejnością wyświetlania i sortowania produktów na stronie marki lub producenta w sklepie, stwórz globalny algorytm sortowania. Pomoże ci on utworzyć sprzedającą stronę marki na podstawie dwóch kryteriów: liczby opinii i sprzedanych sztuk w wybranym okresie. Dodatkową opcją jest wyświetlanie wyżej produktów dostępnych od ręki w sklepie. Dostępność produktów określana jest na podstawie statusu dostępności. Aby mieć pewność, że produkty niedostępne będą na dole listy, można zastosować prosty trik. Przy określaniu punktacji wybrać minus i podać ilość punktów. W ten sposób wszystkie niedostępne produkty będą wyświetlać się na końcu listy produktów danej marki lub producenta.

 

panel sortowania produktów w systemie AtomStore

 

5. Algorytm dla wyszukiwarki pod względem popularności produktów

Często wykorzystywanym algorytmem sortowania jest algorytm wyszukiwania. Wielu klientów korzysta z wyszukiwarki w sklepie internetowym. Warto podsunąć im w tym momencie produkty, które są nie tylko dostosowane do wyszukiwanej frazy, ale i popularne w sklepie. W efekcie pod daną frazą np. “tusz do rzęs” wyświetlają się produkty zgodnie z wybranymi kryteriami: liczba sprzedanych sztuk oraz dostępność.

 

Kryterium dostępności jest bardzo ważne. Polecanie na tym etapie produktów, których nie da się kupić, jest bardzo poważnym błędem. Aby tego uniknąć, warto zastosować ten sam trik co w poprzednim punkcie - obniżyć punktację produktom ze statusem niedostępnym. Przy kryterium z liczbą sprzedanych produktów warto zastosować mnożnik, który zwiększy punkty najlepiej sprzedającym się produktem dla danej frazy.

 

Taka możliwość bardzo dobrze wpływa na sprzedaż, ponieważ uwidacznia modne i topowe produkty w Twoim asortymencie.

 

panel sortowania produktów w systemie AtomStore

 

Jak włączyć Algorytmy sortowania na platformie AtomStore?

Jeśli chcesz aktywować narzędzie Algorytmy sortowania w Twoim sklepie internetowym skontaktuj się z naszym BOK bezpośrednio ze swojego sklepu. Aby korzystać z Algorytmów musisz mieć włączoną usługę Cloud Smart Search. Cennik Smart Search oraz algorytmów sortowania znajdziesz w Cenniku naszych usług. Wszystkie nasze narzędzia możesz testować trzy miesiące za darmo.

 

 


Autor: Diana Drobniak, Tomasz Łysoń

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska