Blog

Marketing Automation jako sposób na rozwój e-sklepu

Marketing Automation jako sposób na rozwój e-sklepu

Marketing automation to klucz do spersonalizowanej komunikacji i zwiększenia sprzedaży w nowoczesnym sklepie internetowym. Dzięki analizie zachowań klientów i automatyzację dostarczania właściwych wiadomości, możesz generować większą sprzedaż w swoim sklepie online. Dowiedz się więcej, jak rozkręcić marketing automation z narzędziami na platformie e-commerce AtomStore.

 

Trudno wyobrazić sobie, że musisz napisać kilkadziesiąt, a czasem nawet kilkaset maili czy smsów ręcznie, biorąc jeszcze pod uwagę to, gdzie dany internauta w Twoim sklepie zawędrował. A personalizacja, ciągły kontakt z klientem i dopasowanie treści do jego potrzeb? To w dzisiejszych czasach bardzo ważne działania w nowoczesnym sklepie internetowym. 

 

Co to jest marketing automation w e-commerce?

 

Marketing automation w e-commerce to wykorzystanie dostępnych technologii jak np. możliwość śledzenia działań użytkownika, by docierać do niego z odpowiednim komunikatem w odpowiednim czasie i odpowiednim kanałem, w sposób zautomatyzowany. O preferencjach odbiorcy wiemy m.in. z analizy jego zachowań w sklepie internetowym, dzięki czemu możemy dostosowywać pod tym kątem ofertę, by generować większą sprzedaż.

Dlaczego warto włączyć w swoją strategię działania marketing automation?

Zautomatyzowane kampanie skuteczniej docierają do klientów, aktywizując ich i zachęcając do zakupów przy minimalnym nakładzie pracy z Twojej strony. Dodając do tego szybkość, nie pozostaje nic innego jak powierzyć to zadanie sprawdzonej technologii. Zautomatyzowane działania pomogą Ci także zrobić dobre pierwsze wrażenie.

 

Bez angażowania dużych nakładów pracy, dzięki automatyzacji marketingu:

 

  1. powitasz nowych subskrybentów newslettera - zrobienie dobrego wrażenia, przybliżenie marki i oferty, zaoferowanie prezentu (np. rabat, ebook) na pierwsze zakupy - korzyści z wysyłania powitalnych wiadomości do nowych klientów jest bardzo wiele,
  2. podziękujesz za pierwszy zakup - doceń zaufanie klienta do Twojej marki, który wybrał właśnie Ciebie a nie konkurencję lub marketplaces, to też doskonała okazja do zbadania wrażenia, jaki robi Twój sklep na nowym użytkowniku,
  3. opowiesz więcej o misji swojego e-sklepu - chcesz przywiązać klienta do siebie czymś więcej niż tylko ceną? Postaw na budowanie wartości i społeczności wokół swojej marki. 
  4. zbudujesz także lojalność dotychczasowych odbiorców, dzięki zbieraniu opinii poprzez ankiety, za które możesz zaoferować np. rabat - pokaż klientom, że mają realny wpływ na Twój biznes i jesteś tu dla nich. Zaangażuj odbiorców nie tylko w social media. 
  5. przygotujesz odpowiednio skonstruowaną informację o nowościach dla tych, którzy zawsze byli ich ciekawi w pierwszej kolejności.

Marketing automation pozwala również na odzyskiwanie klientów. Przypominaj, jakie produkty zostały w koszyku i zachęcaj do zakupu. Czasem naprawdę niewiele dzieli konsumenta od ostatecznej decyzji. Jeśli ktoś dawno nie wrócił do Ciebie ponownie, odśwież mu informację o tym, dlaczego warto, co aktualnie jest w promocji lub jakie bestsellery królują w obecnym sezonie. Polecaj dodatkowo te produkty, które mają szansę spodobać się danej osobie na podstawie historii jej zakupów. Dzięki tym działaniom możesz sprzedać więcej.

 

Podając za raportem interaktywnie.com: "Według danych zebranych przez Snov, marketing automation pozwala:

  • oszczędzić 30 proc. czasu,
  • generować o 22 proc. więcej leadów,
  • zwiększyć o 11 proc. przychody,
  • o 8 proc. poprawić monitorowanie kampanii reklamowej.

To kolejne dowody na to, że warto wdrożyć odpowiednie działania z zakresu marketing automation w swoim sklepie internetowym.

 

scenariusz marketing automation w atomstore ratowanie koszyków w sklepie internetowym

Przykładowy scenariusz najpopularniejszego procesu w marketing automation w e-commerce, czyli ratowanie porzuconych koszyków. W sklepie online na AtomStore ustawisz go w kilku krokach. 

 

Od czego zacząć przygodę z marketing automation?

Do rozpoczęcia działań potrzebujesz przede wszystkim danych o klientach i strategii. Bez tego nie da się ruszyć z miejsca. Narzędzie do MA da efekty tylko wtedy, kiedy nauczysz je jak ma pracować skutecznie. Marketing automation to ten rodzaj przedsięwzięcia, który bez dobrego planu i założeń po prostu się nie sprawdzi. Jako Autoryzowany Partner AtomStore możesz pomóc klientowi w przejściu tej drogi, natomiast jako e-sklep możesz liczyć na wsparcie ze strony polecanych przez AtomStore konsultantów.

 

Założenie celów i zmierzanie do ich realizacji jest kluczowe. Ze strategii powinna z kolei bezpośrednio wyniknać tzw. podróż klienta (customer journey) - czyli to jak osoba do sklepu trafia, co w nim robi, jakich komunikatów potrzebuje i w jakim czasie. Analiza tej ścieżki pozwala odpowiednio dostosować treści i zdecydować o ich formie, bo w końcu ostatecznie mają się wysyłać automatycznie. Identyfikacja potrzeb na każdym etapie staje się więc niezbędna.

 

Dopiero kolejnym krokiem są zasoby (know-how, ludzie, czas, środki finansowe) i samo narzędzie. Należy przy tym pamiętać, że żadna platforma nie zastąpi człowieka, który przeanalizuje potrzeby, wymyśli komunikację, wdroży ją, a następnie będzie ją monitorował i ulepszał. Nawet najlepszy i najbardziej obiecujący system sam tego nie zrobi, dlatego trzeba dokładnie zdefiniować wskazane punkty przed jego wyborem.

 

Co znajdziesz w standardowym module Marketing Automation w sklepie działającym na AtomStore?

W wbudowanym module Marketing Automation jako sprzedawca znajdziesz bardzo dużo konkretnych scenariuszy, za które w innych systemach musisz dodatkowo zapłacić. Moduł z powodzeniem zastępuje popularne rozwiązania do automatyzacji marketingu w e-commerce, realizując wszystkie typowe wyzwania sklepów internetowych:

  • pop-up z zapisem do newslettera (e-mail lub telefon),
  • ratowanie porzuconego koszyka via e-mail,
  • kampania e-mail po zapisaniu klienta do bazy subskrybentów,
  • newsletter z rekomendacjami zakupowymi na podstawie danych behawioralnych,
  • automatyczna wysyłka wiadomości tiggerowych po określonych czynnościach w sklepie, 
  • program lojalnościowy, który pozwala automatycznie nagradzać konsumentów.

Wśród zalet modułu należy wymienić fakt, że nie wymaga on żadnych dodatkowych wtyczek czy opłat i jest zintegrowany - wszystkie funkcje marketingowe i dane behawioralne ze sklepu zasilają kampanie marketing automation w Twoim sklepie. 

 

Wygląd i styl wiadomości dostosujesz intuicyjnie do brandu sklepu oraz wszystkich przeglądarek i urządzeń. A co ważne, dbasz o bezpieczeństwo danych swoich klientów i nie przekazujesz ich żadnym zewnętrznym systemom. 

 

przykładowy scenariusz marketing automation w sklepie internetowym na platformie ecommerce AtomStore

Rozbudowany scenariusz skierowany do nowych odbiorców w bazie newsletterowej. Zwróć uwagę, że już tutaj możesz włączyć rekomendacje produktowe, które system wygeneruje na podstawie pierwszych wizyt klienta

 

Moduł dodatkowy Marketing Automation Extended to jeszcze więcej możliwości i Twój pierwszy krok w omnichannel

Każdy z odbiorców ma swoje własne preferencje także w odniesieniu do kanałów komunikacji. Niektórzy cenią maile, inni SMSy, a jeszcze inni powiadomienia web push. Nieważne, co jako e-sklep wybierzesz. Wsłuchaj się w klientów. Istotne jest, aby docierać do nich niemal natychmiast kiedy tego potrzebują, wtedy otwieralność wiadomości jest bardzo wysoka. Marketing Automation Extended w AtomStore umożliwia wielokanałową komunikację z klientami, od wiadomości e-mail, przez SMS, aż po notyfikacje w przeglądarce.

 

Planując zautomatyzowane kampanie, oszczędzasz swój czas. Jeden raz ustalasz nie tylko treści wiadomości, ale również ich częstotliwość i kanał dotarcia, a następnie możesz skorzystać z gotowych wzorców. Omnichannel jest obecnie bardzo ważny. A że kampanie możesz ustawić w oparciu o określone zachowania w swoim sklepie internetowym, z komunikatem docierasz bardzo precyzyjnie.

 

Poza tym, działania marketing automation w AtomStore nie wymagają już żadnych dodatkowych integracji. Jeden moduł świetnie zastępuje inne dedykowane systemy. Dodatkowo, kampanie nakierowane na ratowanie porzuconych koszyków czy program lojalnościowy są wbudowane, więc nie wiążą się z żadnymi dodatkowymi opłatami. Marketing Automation Extended oferuje nie tylko automatyzację, ale także kilkanaście scenariuszy aktywizacji klienta w modelu omnichannel. Pozwala informować np. o porzuconym koszyku, tworzyć wiadomości powitalne, zachęcać do kolejnych zakupów produktów powiązanych czy przypominać o cyklicznych zakupach.

 

Co mogę ustawić w module Marketing Automation Extended?

W panelu sklepu możesz skonfigurować ustawienia takie jak:

  • Ustawienia cappingu – limit wysyłki powiadomień na unikalnego użytkownika. Ustawienie limitu pozwala uniknąć spamu z systemu;
  • Obliczanie czasu od ostatniej wysyłki – system może brać pod uwagę wszystkie wysyłki marketingowe lub tylko te z oznaczeniem cappingu;
  • Domyślny kanał komunikacji – kolejność lub wyłączność na wybrany kanał możesz zmienić w indywidualnych ustawieniach każdej wiadomości;
  • Powiadomienia aktywne – wszystkie wiadomości, które zostały włączone przez administratora sklepu;
  • Powiadomienia nieaktywne – pozostałe scenariusze marketing automation do wykorzystania;
  • Kampanie zewnętrzne – stworzony z myślą o sklepach, które prowadzą kampanie mailingowe w lub poza AtomStore lub kupują kampanie mailingowe. Wprowadzając datę wysyłki, system weźmie to pod uwagę ,wyliczając capping od ostatniej wiadomości, jaka wyszła do klientów sklepu. Pozwoli to uniknąć sytuacji, w której klient otrzymuje newsletter np. z MailChimp, a zaraz po nim systemową „Wiadomość po X dniach od ostatniego zakupu”.

 

Czym moduł Marketing Automation Extended różni się od modułu Marketing Automation?

 

Przede wszystkim pozwala docierać do odbiorcy dodatkowymi kanałami jak SMS i push'e w dzisiejszym świecie omnichannel. Pokazuje statystyki wejść i otwarć z tych miejsc, a także umożliwia prowadzenie kampanii testowych powiadomień.

 

W ramach działań lead generation możesz także ustawić exit pop-up dla anonimowych użytkowników oraz odpowiednie widgety produktowe. Dzięki nim możesz np. poinformować o darmowej dostawie, podkreślić sezonową promocję czy wyeksponować średnią z ocen na karcie produktu. A to wszystko bez ingerowania w kod źródłowy strony.

 

Czy to oznacza, że od początku e-sklep powinien zdecydować się na wersję rozszerzoną modułu? Nie, warto najpierw dokładnie określić potrzeby i sprawdzić możliwości oraz własne zasoby, a następnie rozszerzać wersję podstawową.

 

W tabeli poniżej znajdują się wszystkie różnice między omawianymi modułami:

 

Marketing automation w e-commerce - czy jest konieczny w nowoczesnym sklepie internetowym?

Powinniśmy powiedzieć, że Marketing Automation w e-commerce to nie tylko korzyść, ale częściej już konieczność.

 

W dzisiejszym konkurencyjnym środowisku online, automatyzacja działań marketingowych jest kluczowa dla efektywności i skuteczności. Pomaga w śledzeniu i analizie zachowań klientów, dostarczaniu spersonalizowanych komunikatów w odpowiednim czasie i kanale.

 

Dzięki temu nie tylko zwiększa się zaangażowanie klientów i poprawia się doświadczenie zakupowe, ale także generuje się większą sprzedaż i utrzymuje lojalność klientów.

 

Jeżeli szukasz platformy e-commerce, która oferuje tak nieodzowne narzędzie dla każdego e-sklepu, jak marketing automation, to dobrze trafiłeś! Jeśli planujesz przetestować narzędzia marketing automation na AtomStore, wypróbuj bezpłatny okres testowy platformy trwający 30 dni. Przyjrzyj się, jak wszechstronne i elastyczne może być to narzędzie do automatyzacji działań marketingowych dla Twojego biznesu.

 

testowanie platformy atomstore bez zobowiązań

 


Autor: Gabriela Gil

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska