Blog

03.04.2019
#HowTo

#HowTo: Jak budować bazę subskrybentów newslettera w AtomStore?

#HowTo: Jak budować bazę subskrybentów newslettera w AtomStore?

Nawet 1/5 transakcji w e-sklepie może pochodzić z newslettera - najtańszego i naturalnego źródła ruchu. Kanał komunikacji oparty o maile jest nie tylko skuteczny sprzedażowo, ale buduje również lojalność i umożliwia dotarcie do klientów mobilnych. Pierwszym wyzwaniem jest zgromadzenie odbiorców newslettera. W AtomStore bazę subskrybentów zbudujesz szybko. Do tego w jednym systemie, bez konieczności integracji z zewnętrznym dostawcą.

#HowTo to cykl, w którym w przystępny sposób pokazujemy, jak wykorzystać możliwości systemu AtomStore w prowadzeniu e-biznesu. W każdym wpisie znajdziesz instrukcję krok po kroku, dobre praktyk i i przykłady.

Social media, Facebook Ads czy Google Ads to świetne narzędzia do promocji Twojego sklepu. Teoretycznie mogłyby wystarczyć do budowania lojalności wśród Twoich Klientów. Jednak to docieranie na najbardziej osobiste urządzenia/narzędzia konsumenta przynosi największe zyski. Jest nim smartfon oraz e-mail. Jak pokazują statystki - powołajmy się tutaj na świetne opracowanie firmy Custora - e-mail wygenerował aż 20% wszystkich analizowanych zamówień w e-commerce.

 

 

Newslettery to skuteczny sposób informowania o nowościach, promocjach, a finalnie zachęcania do zakupów. W AtomStore znajdziesz rozbudowany system wysyłki mailingu z naprawdę fantastycznymi funkcjami m.in. personalizacją czy automatyzacją. Zanim jednak zaczniesz z niego korzystać, musisz zbudować bazę subskrybentów, do której będziesz kierował kampanie e-mail marketingowe. Opisane działania wykonujemy w panelu zarządzania sklepem.

 

 

Ustawienia początkowe dla modułu Newsletter

Pierwszy kontakt Twojego Klienta z newsletterem jest najważniejszy. Formularz zapisu (oraz maile powitalne) mają ogromne znaczenie w odbiorze całego procesu pozyskania e-maila oraz komunikacji marki. Dlatego poświęćmy trochę czasu na prawidłowe ustawienia modułu, które będą wygodne dla użytkownika.

 

  1.  Włącz moduł CMS → Konfiguracja sklepu → Marketing → Newsletter

 

Aby rozpocząć budowanie bazy odbiorców, włącz moduł Newsletter w panelu zarządzania w AtomStore. Wybierz funkcje, które będą dla Ciebie odpowiednie. Jeżeli chcesz wysyłać do Klientów maile zaczynające się od jego imienia, zaznacz opcję personalizacji.

 

Uwaga! Każda kampania mailignowa ma edytowalne godziny wysyłki, które można dowolnie modyfikować później. Ilość wysłanych wiadomości w pakiecie zależy od Twojego serwera SMTP i jego możliwości. Im większa baza mailingowa (kilka tysięcy adresów), tym bardziej warto skorzystać z dedykowanego serwera SMTP, który charakteryzuje się większą skutecznością wysyłki.

 

PROTIP: Od samego początku stwórz dwa konta mailingowe do kontaktu: jeden do obsługi transakcji ze sklepu, drugi do prowadzenia kampanii marketingowych.

 

  1. Ustaw szczegóły subskrypcji oraz rezygnacji CMS → Konfiguracja sklepu → Marketing → Newsletter

 

Ustawienia subskrypcji Twojego newslettera powinny być najwygodniejsze dla Twojego Klienta, czyli skracać ścieżkę zapisu oraz być transparentne. Pamiętaj o cappingu (ilości wyświetlania się pop up użytkownikowi) oraz fakcie, że rezygnacja z subskrypcji oznacza usunięcie danych osobistych z bazy danych. Dla przypomnienia  - AtomStore jest zgodny z RODO, a dane Klientów są bezpiecznie przechowywane.

 

 

W AtomStore stosujemy subskrypcję z potwierdzeniem (closed-loop opt-in), czyli zapis na listę subskrybentów, który wymaga dodatkowego potwierdzenia wyrażonej zgody poprzez kliknięcie w nadesłany na adres e-mail unikalny link. To dodatkowe potwierdzenie weryfikuje nie tylko poprawność adresu e-mail, ale również, czy jego właściciel faktycznie zapisał się do Twojej listy mailingowej.

 

  1. Zarządzanie bazą subskrybentów Newsletter → Listy subskrybentów

 

Twoje kampanie mailingowe mogą być naprawdę wyjątkowe. Już na początku, szybko i bez żadnego wysiłku, wdrożysz segmentację odbiorców. Wystarczy prosty podział na zachowania zakupowe, zainteresowania lub inne cechy - w zależności, co sprzedajesz. Ustal Listy subskrybentów, czyli grupy odbiorców, do których będziesz wysyłał dedykowane newslettery. Możesz też zaimportować gotową listę adresów e-mail, jeżeli taką posiadasz.

 

Dokładne informacje na temat osób zapisanych do newsletterów znajdziesz w zakładce Newsletter → Subskrybenci, gdzie możesz dowolnie filtrować i wyszukiwać odbiorców, a także przypisywać ich do nowych list.

 

Segmentacja to najważniejsza cecha dobrej bazy subskrybentów. Pozwala dzielić odbiorców po konkretnych cechach i wykorzystywać te informacje w tworzeniu bardziej spersonalizowanych newsletterów, np. informować o nowościach lub promocjach w danej kategorii sklepu. W AtomStore stworzyliśmy funkcję Segmenty dynamiczne (filtry subskrybentów), które pozwalają na szybkie tworzenie dodatkowych segmentów w listach subskrybentów m.in. po zachowania zakupowych, urządzeniach czy punktach w programie lojalnościowym.

 


Jak zbudować program lojalnościowy oparty o system punktowy w AtomStore?

Przeczytaj nasz #HowTo oraz zobacz inspirujące przykłady!


 

Narzędzia do budowania bazy subskrybentów

  1.  Moduł zapisu na newsletter w formie pop up Marketing → Automation → Widgety

 

Pop-up (wyskakujące okienko) to najpopularniejsza forma prowadzenia zapisów do newsletterów. W AtomStore jesteś w stanie uruchomić taki formularz w kilka chwil. Wystarczy, że określisz sześć parametrów ważnych z poziomu User Experience i możesz rozpocząć zbieranie leadów.  

 

 

Pamiętaj, formularz nie powinien być pierwszą rzeczą jaką widzi Twój odbiorca w sklepie internetowym. Najlepsze jest ustawienie czasu po jakim pop up wyświetli się użytkownikowi. Możesz też wybrać opcję wyświetlania po wybranej odsłonie sklepu - dzięki temu wiesz, że użytkownik nie jest przypadkowym gościem, a potencjalnie zainteresowanym klientem.

 

Zasady stosowania pop-upów, czyli poprawny UX w Twoim sklepie internetowym:
  • nie używaj entry pop up
  • użyj danych i wyświetlaj pop up, tym którzy już byli na Twojej stronie
  • skup się na zaletach z zapisu do newslettera
  • w formularzu pytaj o tylko niezbędne informacje
  • zaoferuj coś w zamian

Przykłady pop up stosowane w sklepach internetowych Taiwangun.com oraz NowaFarmacja.pl:

 

 

W AtomStore możesz również wybrać dokładną lokalizację pojawienia się formularza do zapisu poprzez funkcję Wyświetlaj tylko na stronach. To pozwoli ci jeszcze bardziej uszczegółowić komunikat na pop upie.

 

 

Dzięki tej opcji możesz uniknąć wyświetlania pop upu na stronach z regulaminem czy kontakcie.

 

  1. Statyczny formularz zapisu np. w stopce

 

Drugim miejscem zbierania zapisów do newslettera jest wybrane miejsce na stronie www, gdzie umieścisz formularz zapisu. W AtomStore jest to stopka, gdzie domyślnie zaimplementowany jest formularz.

 

 

Graficzne przykłady formularzy do zapisu do newslettera możesz podejrzeć m.in. na Delta Optical, Manata Polska oraz DeeZee. Warto się nimi zainspirować!

 

 

  1. Zapis podczas procesu Zamówienia

 

Jeżeli Klient kupuje w Twoim sklepie jako niezarejestrowany użytkownik, możesz udostępnić opcję zapisu do newslettera. Jeżeli dokona płatności, tym samym potwierdza chęć subskrypcji newslettera. W komunikacie możesz zachęcić go:

 

  • obietnicą nowości i promocji 
  • zniżką na kolejne zakupy na podstawie kuponu
  • darmową dostawą na podstawie kuponu
  • punktami do programu lojalnościowego za zapis do newslettera
  • dostępem do ekskluzywnych treści

 

Nie zapomnij dodać odnośnika do Polityki prywatności, zgodnie z którą będziesz przetwarzał jego dane osobowe.

 

 

 

PROTIP: Mail powitalny to pierwszy list, jaki wysyłasz do swojego Klienta. Zadbaj o to, by był wyjątkowy, tym bardziej, że jego otwieralność osiąga nawet 50%! Nie zapomnij podziękować za zapis, zrealizować obiecaną wartość za zapisanie się do newslettera (np. przesłać kupon ze zniżką - w AtomStore możesz zautomatyzować ten proces) oraz zachęcić do akcji - zakupów lub zapoznania się z wpisami na blogu.

Przykłady maili powitalnych w różnych sektorach:

 

 

Tworząc newsletter nie zapomnij o strategii e-mail marketingowej, tworzeniu wartościowego contentu oraz kalendarzu akcji promocyjnych (np. dzień darmowej dostawy, Black Friday, pierwszy dzień wiosny, sezon, nowa kolekcja itp.). Tymi elementami marketingu możesz zarządzać w specjalnym harmonogramie w sekcji Marketing w AtomStore.

 

 

AtomStore to platforma e-commerce klasy premium. Tworzymy dedykowane sklepy internetowe oraz systemy B2B. Oferujemy kompleksowe wdrożenia od A do Z, sklepy mobilne w technologii responsive web design, integracje z programami Comarch Optima, XL, WF-Mag, Subiekt.
Wspólnie rozwiązujemy problemy polskiego e-handlu!

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • iab