Blog

02.06.2021
E-commerce Growth

Segmentacja klientów w e-mail marketingu – kompletny przewodnik

Segmentacja klientów w e-mail marketingu – kompletny przewodnik

Chyba nikt nie wyobraża sobie dziś e-mail marketingu bez indywidualnego podejścia do odbiorcy. Spersonalizowane wiadomości mają kilkukrotnie wyższą liczbę otwarć. Liczą się nie tylko dopasowany tytuł oraz zwrot do adresata, ale także odpowiednia treść. Jak ją dostosować? Dzięki segmentacji.

 

Pandemia COVID-19 zmieniła wiele – podczas gdy znacznie więcej siedzimy w domach, więcej korzystamy także z komputerów, do łask wraca także e-mail marketing. W 2020 r. internauci otrzymali 27% więcej wiadomości na swoje skrzynki pocztowe niż przed rokiem. Jak wyróżnić się w tej ilości przekazu? Kluczami do sukcesu są segmentacja, personalizacja oraz automatyzacja.

 

Czym jest segmentacja? To dzielenie odbiorców na mniejsze grupy, których łączą wspólne cechy, np. czas ostatnich zakupów w sklepie lub wartość ich koszyków, płeć, wiek albo miejsce zamieszkania. Przemyślany podział subskrybentów pomoże w wysłaniu bardziej spersonalizowanych wiadomości. 

 

Do każdego z segmentów subskrybentów dobrze jest mieć przygotowaną inną strategię komunikacyjną. Dzięki temu wskaźnik otwarcia wiadomości wzrasta średnio o 15%, a ilość rezygnacji z subskrypcji spada o 10%.

 

Najważniejsze korzyści z segmentacji klientów w sklepie internetowym

 

Weryfikacja obecnej bazy subskrybentów bywa istotniejsza niż pozyskiwanie nowych. Przy wielu kampaniach e-mailowych wzrasta ryzyko docierania do klientów, którzy nie są zainteresowani daną informacją. Wysyłanie nieistotnych wiadomości do niewłaściwych osób może spowodować utratę subskrybentów, dlatego przygotuj dedykowane wiadomości do odbiorców. Jakie płyną z tego korzyści?

  • Zadbasz o higienę bazy subskrybentów, dzięki czemu twoje wiadomości będą trafiały dokładnie do tych osób, do których powinny.

  • Zwiększasz dostarczalność e-maili. Co czwarty marketer potwierdza, że dzięki segmentacji jego kampanie mają lepszą dostarczalność i generują dzięki temu świetne wyniki sprzedażowe.

  • Zauważysz wzrost sprzedaży bezpośrednio po realizacji kampanii. Spersonalizowane wiadomości osiągają ROI nawet na poziomie 122%.

  • Zwiększasz liczbę otwartych wiadomości i aktywizujesz nieaktywnych użytkowników.

 

Jak trafić do nowych subskrybentów?

Stworzenie komunikacji powitalnej dla nowych subskrybentów może pomóc zbudować relację klienta z marką. Nie mówimy tu o jednej wiadomości z podziękowaniem za zapisanie się do newslettera, ale całej serii e-maili z informacjami o ofercie, zagadnieniami i ciekawostkami z branży, w której sprzedajesz, np. poprzez linki do twojego bloga czy podcastu albo przesłanie listy bestsellerów lub specjalnych ofert. Po prostu zaproś klienta do swojego świata i pokaż mu go. Pamiętaj, żeby tego typu sekwencja wiadomości nie pojawiała się chaotycznie. Zadbaj o interesującą i spójną treść oraz o regularność.

 

Na platformie AtomStore masz możliwość wysyłania serii wiadomości dla nowych subskrybentów dzięki modułowi Marketing Automation.

 

Obudź uśpionych klientów

Czy wiesz, że nawet 40% subskrybentów może nie otwierać twoich e-maili od co najmniej sześciu miesięcy? Dobra baza subskrybentów powinna być na bieżąco czyszczona. Obudź uśpionych klientów, przesyłając im np. specjalną ofertę. Zapytaj także, czy chcą dalej otrzymywać twojego newslettera.

 

System AtomStore umożliwia nie tylko wysyłanie e-maili subskrybentom, którzy nie otwierają newslettera, ale także pozwala na komunikację z klientami, którzy nie robili zakupów od ustalonego przez ciebie czasu.

 

Co jeśli internauta założył w twoim sklepie konto i złożył zamówienie kilka miesięcy temu? Możesz zachęcić go do kolejnych zakupów. Czas i treść dopasuj do branży. Jeśli klient kupił u ciebie rower, nie proponuj mu następnego. Możesz za to pokazać mu ofertę zawierającą różnego typu gadżety, np. koszyki czy odblaski.

 

Weź pod uwagę, co zamówili twoi klienci

W e-commerce’ie chodzi o zakupy. Twoim subskrybentom także. 71% klientów twierdzi, że dostają czasami newslettery, które pokazują, że nadawca nie wie, kim są. Dziś nie wystarczy znajomość imienia adresata, jego płci czy miejsca zamieszkania. Znacznie istotniejsza jest wiedza na temat jego preferencji zakupowych. Uwzględnienie tego, co ostatnio kupili twoi subskrybenci, tego, jak często u ciebie kupują i ile wydają, jest kluczowe do zwiększenia przychodów z e-mail marketingu.

 

Jak korzystać z segmentacji na platformie AtomStore?

Nasi klienci mają możliwość wysyłania spersonalizowanych wiadomości do swoich klientów, dzięki korzystaniu z modułów Newsletter oraz Marketing Automation.

 

Jak stworzyć segmenty klientów w systemie AtomStore?

1. Jeśli chcesz wysłać newsletter do określonego segmentu klientów wystarczy, że wejdziesz do zakładki Newsletter → Segmenty i wybierzesz „Dodaj segment”.

 

2. Następnie ustal nazwę, wybierz listę subskrybentów i sklep oraz pozostałe podstawowe elementy, których ma dotyczyć segment.

 

 

3. Możesz stworzyć segment, który będzie uwzględniał klientów, którzy należą do Twojego programu lojalnościowego i mają konkretną liczbę punktów.

 

 

 

 

4. Możesz zdecydować się na targetowanie behawioralne. Pamiętaj, że może to zwiększyć liczbę otwarć newslettera oraz jego skuteczność. Klientów możesz podzielić  według następujących zachowań:

  • niczego nie oglądali ani nie kupili,

  • oglądali konkretne produkty lub produkty z kategorii lub danego producenta w określonym czasie,

  • oglądali, ale nie kupili dane produkty,

  • kupili konkretne artykuły w wybranym przez ciebie czasie.

 

 

Pozwoli to dotarcie do sprecyzowanej grupy użytkowników, dzięki czemu twoje wiadomości mogą zawierać trafniejsze polecenia lub dedykowane oferty, np. rabatowe.

 

Przykład: klientom, którzy w przeciągu ostatnich dwóch tygodni oglądali rowery na twojej stronie, ale ich nie zakupili, możesz przesłać kupon rabatowy oraz artykuł z twojego bloga firmowego pomagający w wyborze konkretnego jednośladu.

 

5. Ustal, czy decydujesz się na segmentowanie po którejś z poniższych opcji:

  • Liczba otwartych wiadomości, która umożliwia przypisywanie klientów na podstawie ich aktywności w wybranym przez siebie okresie,

  • Ilość zamówień,

  • Kwota zamówień z możliwością wskazania konkretnych dni.

 

Jakie płyną z tego korzyści? To największy plus korzystania z funkcji segmentacji  na naszej platformie. Zewnętrzne oprogramowania do e-mailingu nie mają dostępu do tylu danych klientów, zawierających informacje o ilości i kwocie zamówień.

 

Filtr: ilość zamówień

Ustawienie „Ilość zamówień” pozwala na podzielenie klientów ze względu na częstotliwość zamówień. Dzięki temu aktywnym subskrybentom, którzy regularnie robią zakupy w twoim sklepie, możesz pokazać ofertę, zanim oficjalnie pojawi się na stronie. Klientom, którzy kupują w twoim sklepie niezbyt często, możesz przesłać wiadomość z kodem rabatowym, dzięki czemu chętniej zdecydują się na ponowne zakupy.

 

Filtr: kwota zamówień

Opcja „Kwota zamówień” pozwala na zweryfikowanie, którzy klienci wydają w twoim sklepie najwięcej, dzięki czemu trafniej dotrzesz do subskrybentów, którym możesz polecić produkty premium.

 

Filtr: liczba otwartych wiadomości

Filtr „Liczba otwartych wiadomości” pozwala na wysyłanie wiadomości do użytkowników na podstawie ich aktywności w wybranym przez ciebie okresie. Możesz wykorzystać go do aktywizacji uśpionych klientów i zadbania o higienę bazy subskrybentów.

 

 

Jak wykorzystać stworzone segmenty klientów i subskrybentów w kampaniach e-mail marketingowych?

1. Przejdź do zakładki Newsletter → Stwórz nowy.

2. Przy tworzeniu newslettera w opcji „Grupa docelowa” wybierz „Segment (filtr klientów)”.

3. Zdecyduj się na któryś ze stworzonych wcześniej przez siebie segmentów lub stwórz nowy na potrzebny wysłania konkretnego newslettera. Uwaga! Opcje segmentacji w tej zakładce są takie same, jednak utworzony segment nie zostanie zapamiętany.

 

 

4. Wysyłaj klientom spersonalizowane wiadomości i ciesz się ze zwiększającej się liczby otwarć e-maili, malejącej liczby rezygnacji z subskrypcji oraz rosnącego przychodu bezpośrednio po kampanii.

 

Jak wygląda segmentacja w module Marketing Automation?

Elementy segmentowania dostępne są także w module Marketing Automation (Marketing → Automation). Chociaż moduł nie umożliwia tworzenia nowych segmentów, to możesz w nim zaplanować mailing dla nowych subskrybentów (Marketing i promocje → Automation → Informacje dla subskrybentów), których zapoznasz ze swoją marką. To ważna grupa odbiorców, którzy wykazali zainteresowanie twoją firmą i warto je wykorzystać.

 

Przykład serii wiadomości wysyłanych ze sklepu MrCleaner.pl do nowo zarejestrowanych klientów.
 

Podsumowanie

E-mail marketing w e-commerce to wciąż jeden z efektywniejszych kanałów sprzedażowych i nie należy rezygnować z tego typu komunikacji z klientem. Ze skrzynki pocztowej korzysta znacznie więcej osób niż z mediów społecznościowych. Segmentacja klientów pozwala na dopasowanie odpowiedniej treści wiadomości, co niesie za sobą liczne korzyści: zwiększenie liczby otwarć i zmniejszenie ilości rezygnacji z newslettera, wzrost sprzedaży bezpośrednio po e-mailingu oraz zadbanie o higienę bazy subskrybentów.

 

Dzięki zebranym danym od klientów podczas zakupów (ale nie tylko) platforma AtomStore pozwala na lepszą segmentację niż popularne programy do wysyłki newsletterów. Korzystając z informacji o klientach, jak częstotliwość zamówień czy wartość koszyka, możesz pozwolić sobie na jeszcze skuteczniejszą komunikację z klientami.

 

 

Zobacz nagranie z naszego webinaru o segmetacji klientów i dowiedz się jeszcze więcej o e-mail marketingu.

 


Autor: Agata Kempa

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska