Blog

8 wskazówek na zaangażowanie klienta w newsletterze dla sklepu internetowego

8 wskazówek na zaangażowanie klienta w newsletterze dla sklepu internetowego

Email marketing jest jedną z form marketingu bezpośredniego, wykorzystywany praktycznie we wszystkich sklepach internetowych. Posiadanie listy mailingowej i pomysłu na komunikację z subskrybentami jest dziś niezbędne. Oto kilka wskazówek na stworzenie angażującego newslettera.


1. Powrót do podstaw. Określ cel i grupę docelową newslettera

Wiadomość może być wyrażona w dowolnej formie, w zależności od celu, jaki będzie musiała spełniać. Prowadzenie takiej komunikacji może spełniać różny cele, m.in.:

  • budowanie pozytywnego wizerunku marki;
  • zwiększenie sprzedaży;
  • edukacja rynku;
  • pozyskanie nowych klientów;
  • zwiększenie lojalności obecnych klientów;
  • zwiększenie ruchu na stronie internetowej.

Po określeniu celów newslettera (nie musisz ograniczać się do jednego) należy pochylić się nad grupą docelową m.in. określić płeć, wiek, czego odbiorcy mogą oczekiwać od komunikacji i jakie problemy może one rozwiązać. Na podstawie tych zmiennych, możliwe będzie dostosowanie języka komunikacji — różny styl komunikacji będzie prowadzony inaczej w przypadku newslettera sklepu z deskorolkami, a inny w przypadku apteki.

Warto mieć na uwadze także różnice w zachowaniach konsumenckich pomiędzy kobietami a mężczyznami. Jak wskazują liczne raporty, obie płcie zapisują się do mailingu z różnych powodów. Mężczyźni zainteresowani są informacjami z życia mark. Kluczową motywacją kobiet do zapisywania się do newslettera jest możliwość otrzymania rabatów i zniżek. Na koniec pamiętaj, aby odbiorca nie był nasycony zbyt dużą ilością danych.

 

2. Każdy z nas potrzebuje piękna. Forma i estetyka

Istotnym w email marketingu jest to, by wiadomości docierały do wyselekcjonowanej bazy odbiorców. Praktycznie na równi z odbiorcami, stoją kwestie wizualne. Bardzo ważne są zasady projektowania graficznego. Dbałość o estetykę może spowodować, że konsumenci będą bardziej zaangażowani i spędzą więcej czasu na czytaniu newslettera.

Trzeba mieć na uwadze fakt, że obrazy muszą być wysokiej jakości (należy unikać standardowych obrazów stockowych) i nie nadużywać ich – liczba obrazów i ich rozmiar mogą wpłynąć na czas ładowania wiadomości e-mail. Dobrze jest zachować spójność w przekazie, wykorzystywać maksymalnie trzy różne rodzaje czcionek, rozmiarów i bloków.

 

Sklep Medicine stawia na bardzo estetyczny przekaz. HalfPrice buduje markę wykorzystując w newsletterze i w sklepie online te same fotografie dla kampanii

 

3. Skłonić odbiorcę do reakcji. Sztuka tworzenia dobrego CTA

Wykorzystuj ideę call to action - elementów graficznych ze wskazaniem akcji do wykonania. Niezależnie od wartości marki i sposobie komunikacji, możesz wykorzystać takie zwroty jak “dołącz”, “zastosuj”, “kup/zamów teraz”, “skorzystaj z promocji”, “przejdź do sklepu” lub mniej szablonowe “Sprawdzam promocje/bestsellery/nowości”, “Idziemy na zakupy”, “Wybierz [wstaw cechę produktu]” itp.

Jeśli serwujesz swoim odbiorcom dawkę contentu np. w postaci bloga, eksperymentuj z CTA, aby nawiązywały do treści artykułu. Zamiast oklepanego “Czytaj więcej” wypróbuj czasowniki, jak “Sprawdzam”, “Chcę więcej” czy “Poczytaj o…”.

 

Przykład  wykorzystania nietypowych call to action w newsletterze

 

PROTIP: Zwykle CTA pisany jest w drugiej osobie (ty) lub w stronie biernej. Wypróbuj pierwszoosobową komunikację w newsletterze. Zmień perspektywę na punkt widzenia czytelnika wykorzystując zaimek “ja”. Jedno z ostatnich badań wykazało 90 proc. lepszy współczynnik konwersji dla CTA napisanych w pierwszej osobie. Zmiana perspektywy to oddanie czytelnikowi kontroli nad procesem, personalizacja oraz… zaskoczenie, jakie możesz w nim wywołać. Przykład zastosowania pierwszoosobowego CTA: “Zobacz dodatki” → “Oglądam dodatki”, “Potwierdź zapis” → “Tak, potwierdzam zapis”.

Bardzo ważne jest umiejscowienie call to action w całej wiadomości. Nie zwlekaj z jego dodaniem. 57 proc. odbiorców najwięcej czasu spędza above the fold (ATF), czyli w obszarze widocznym po załadowaniu strony bez przewijania. W tym miejscu na pewno już warto dodać CTA, ponieważ możesz od razu wywołać reakcję u klienta bez zmuszania go do scrollowania treści.

 

4. Miłość od pierwszego kliknięcia. Trzy elementy, które wciąż możesz optymalizować

Zrobienie pierwszego wrażenia na odbiorcy jest również kluczowe, jeśli mówimy o email marketingu. Zawartość wiadomości w skrzynce odbiorczej składa się z trzech kluczowych elementów: nazwy nadawcy, wiersza tematu i preheader’a. W celu wzbudzenia zaufania i zainteresowania grupy docelowej należy stosować wszystkie powyższe trzy elementy.

  • Włącz nazwę marki do nazwy nadawcy, np. „Tomasz z AtomStore”. Dołączenie imienia i nazwiska może być skutecznym sposobem na zaangażowanie czytelników na bardziej osobistym poziomie.

  • Wiersz tematu wiadomości powinien być stosunkowo krótki, optymalnym jest 50 znaków lub mniej. Pozwoli to uniknąć skrócenia na telefonie komórkowym, a dodatkowo przyciągnie to uwagę czytelnika.

  • Tekst w preheaderze może dodać kontekst do tematu i znacznie zwiększyć współczynnik otwarć wiadomości.

 

 

5. “Witaj $imie$”. Wykorzystuj moc powitalnych wiadomości

Współczynniki otwarć wiadomości powitalnych jest cztery razy wyższy, a współczynnik klikalności aż pięć razy wyższy niż w przypadku zwykłych wiadomości newsletterowych.

Wiadomość powitalna jest integralną częścią skutecznej strategii marketingowej (dowiedz się na ten temat więcej z naszego artykułu o wiadomościach powitalnych). W tego rodzaju komunikacji warto wyjaśnić odbiorcom, czego mogą oczekiwać od marki czy od newslettera, a także można na tym etapie zaoferować zniżkę.

6. Korzystanie z e-maili transakcyjnych

Wiadomości transakcyjne to kopalnia złota, ponieważ dostarczane są do skrzynek odbiorców bezpośrednio po zamówieniu. Ten rodzaj wiadomości różni się od maili promocyjnych, ponieważ nie trafiają one do spamu lub zakładki “Promocje/Oferty”.

 

Można skorzystać z tej okazji, by zwiększyć sprzedaż, zachęcić klientów do recenzji i uzyskać informacje zwrotne od kupujących. Miłym akcentem jest również używanie kolorów marki, logo i zdjęć produktów lub marki w wiadomościach e-mail dotyczących transakcji, aby klienci czuli się komfortowo. Stosowanie takiej komunikacji wpłynie także na budowanie świadomości marki.

 

Wiadomość po złożeniu zamówienia może być miejscem na zebranie dodatkowego feedbacku

 

7. Porzucony koszyk a newsletter

Według badań Baymard Institute średni współczynnik porzuceń koszyków w e-zakupach wynosi aż 69,57%. W efekcie oznacza to, że trzech na czterech kupujących zapełnia swój koszyk bez naciskania przycisku, który by sfinalizował transakcję. Najlepszym sposobem na skontaktowanie się z potencjalnymi nabywcami jest wysłanie wiadomości email o porzuconym koszyku w ciągu 24 godzin. W tej sytuacji można zastosować koncepcję FOMO (ang. fear of missing out), czyli strach przed ominięciem. Można wówczas zastosować rozwiązanie OTO (ang. one time offer), czyli jednorazowa oferta, która się już nie powtórzy, co ma zachęcić konsumenta do zakupu.

8. Informacje kontaktowe i hiperlinki do mediów społecznościowych

Istnieje spora szansa, że odbiorcy po przeczytaniu newslettera będą chcieli śledzić działania marki w mediach społecznościowych lub będą chcieli się z Tobą skontaktować. Za pomocą email marketingu można bez problemu budować partnerstwo, relacje z obecnymi i potencjalnymi klientami. Jednak najważniejsze jest, by umożliwić najłatwiejszy sposób kontaktu.

Istnieje sporo możliwości w email marketingu, najważniejsze jest, by zaangażować odbiorców newslettera, aby móc efektywnie spełniać założone cele.


Autor: Tomasz Łysoń

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska