Blog

25.11.2021
PWA

10 pytań o PWA AtomStore, które pozwolą Ci poznać koszty wdrożenia i utrzymania PWA

10 pytań o PWA AtomStore, które pozwolą Ci poznać koszty wdrożenia i utrzymania PWA

Podczas webinaru o „PWA – e-commerce przyszłości” nasi słuchacze zadawali wiele pytań dotyczących między innymi wdrożenia czy kosztu utrzymania sklepu internetowego jako aplikacji progresywnej. Przed Wami dziesięć najczęściej zadawanych pytań o PWA AtomStore i odpowiedzi na nie.

 

Od 2020 roku w AtomStore jednym z naszych najważniejszych projektów jest stworzenie własnego szablonu Progressive Web Apps, który będzie w pełni kompatybilny z panelem sklepu oraz licznymi funkcjami platformy (back-endem). 

 

PWA jest technologią, która ma zapewnić spójność, a jednocześnie wypełnić lukę pomiędzy witryną a aplikacją mobilną i zastąpić je jednym rozwiązaniem. Nasze PWA, oprócz tego, że spełnia manifest progresywnych aplikacji, oferuje najlepszą wydajność, szybkie ładowanie i ciągłą interakcję z użytkownikiem

 

Jeżeli chcesz zobaczyć, jak może działać i wyglądać Twój sklep na AtomStore w technologii PWA, zobacz koniecznie webinar „PWA – e-commerce przyszłości” na naszym kanale YouTube.

 

YouTube AtomStore: Poznaj PWA

 

Jakie sklepy na AtomStore mają już wdrożone PWA? Kto z liderów rynku e-commerce w Polsce ma już PWA? 

W 2021 nie mamy w swoim portfolio zrealizowanych projektów w standardzie PWA. Do końca Q4 2021 r. skupiamy się na rozwoju produktu i przystosowania go do licznych funkcji platformy AtomStore (m.in. do zaawansowanych promocji, SEO). Pierwsze wdrożenia planujemy w roku 2022. 

 

Wśród światowych liderów w PWA inwestuje obecnie Microsoft, Google, AliExpress czy Twitter. Na polskim rynku niewiele sklepów internetowych decyduje się na wdrożenie progresywnej aplikacji webowej, są jednak e-comm’y, które już działają na PWA. Należą do nich m.in. sklep KUBOTA czy TALLY WEiJL's i neonet.pl.

 

Jaki jest koszt wdrożenia PWA?

Szacujemy, że koszt wdrożenia (oprogramowania szablonu, czyli frontu e-sklepu) będzie o ok. 40–50% droższy niż szablonu RWD (responsywnego). Dla przykładu, jeżeli w pakiecie SMART oferujemy 40 rbh na prace front-endowe, to w przypadku sklepu w PWA ich liczba będzie wynosiła 60 rbh. Cena wdrożenia PWA w pakiecie SMART może więc wynosić około 25 000 złotych netto. Dokładna wycena będzie jednak zależeć również od niestandardowych funkcji szablonu, np. kalkulatorów, konfiguratorów. Wycena będzie przygotowywana na podstawie makiet.

 

Co ważne, w przypadku pakietów zmianie ulega tylko część kwoty przeznaczona na oprogramowanie front-end sklepu. Opieka project managera, koszt projektu makiet i projektu graficznego pozostają bez zmian.

 

Czy można już kontaktować się z Wami z prośbą o wycenę?

Tak, można kontaktować się z nami w sprawie wyceny PWA. Zapraszamy do wysyłania zapytań na adres kontakt@atomstore.pl lub poprzez formularz.

 

Ile czasu będzie trwało przepisanie szablonu sklepu na PWA?

Czas wdrożenia będzie zależał przede wszystkim od ilości dedykowanych widoków oraz konfiguratorów lub kalkulatorów. Będziemy rekomendowali korzystanie z zaprojektowanego przez nas checkout’u, w którym inspirowaliśmy się najlepszymi rozwiązaniamii UX od topowych marek e-commerce. 

 

Aby uniknąć wysokich kosztów wdrożenia PWA, sugerujemy skupienie się na najważniejszych ekranach w sklepie, jak strona główna, lista kategorii oraz karta produktu. 

 

Ile będzie wynosił miesięczny koszt utrzymania sklepu PWA?

Aplikacja PWA, z której korzystamy przy PWA AtomStore, została napisana w architekturze headless, czyli może działać w oderwaniu od panelu sklepu czy innego CMS-u, dlatego konieczne jest utrzymywanie osobnego serwera JS dla szablonu, niezależnego od hostingu dla panelu sklepu. Dodatkowo, w ramach PWA oferujemy korzystanie z Cloud Smart Search – inteligentną wyszukiwarkę dedykowaną smartfonom będziesz mieć w cenie. W ramach abonamentu sklep otrzymuje pełen stack (utrzymanie) sklepu, w tym dwóch serwerów (JS i PHP), REST API dla szablonu PWA, aktualizacje i zarządzanie oprogramowaniem serwerowym, silnik AtomStore oraz aktualizowany szablon PWA.

 

Koszty miesięcznego utrzymania sklepu są już dostępne w naszym Cenniku (rozdział 2.6 „Wsparcie dla PWA”). Przykładowo, dla abonamentu PRO będzie to kwota 999 zł netto, gdzie dopłata za PWA to 500 zł netto, w tym utrzymanie aplikacji Cloud Smart Search to 200 zł netto (499 zł + 500 zł = 999 zł netto/m-c). Dopłata wiąże się z kosztami utrzymania i rozwoju oddzielnej aplikacji, jaką jest PWA.

 

Jeżeli jesteś klientem AtomStore i już korzystasz z aplikacji Cloud Smart Search, kwota dopłaty za PWA zostanie odpowiednio obniżona. Dla abonamentu PRO będzie więc wynosić 499 zł + 300 zł = 799 zł netto / m-c.

 

Warto podkreślić, że w tej cenie otrzymujesz nowoczesną aplikację zintegrowaną z silnikiem AtomStore, która w większości przypadków eliminuje potrzebę pisania osobnej aplikacji mobilnej. Nasz zespół projektowy pracuje ciągle na rozwojem i udoskonalaniem PWA. Mamy nadzieję, że wkrótce stanie się benchmarkiem na polskim rynku. 

 

Czy szablon domyślny PWA będzie dostępny za darmo, jak szablon RWD? Czy będzie możliwa jego edycja z poziomu panelu sklepu lub FTP, tak jak w przypadku dotychczasowych szablonów?

Tak, szablon domyślny PWA będzie dostępny za darmo dla obecnych i nowych klientów AtomStore. Dla progresywnego szablonu przewidujemy bieżące aktualizacje. Będziemy udostępniać szablon klientom oraz naszym Partnerom technologicznym, aby mogli rozwijać sklepy dla klientów niezależnie od nas. Chcemy, aby jak najwięcej przedsiębiorców i sklepów mogło przejść na Progressive Web Apps w możliwie najkrótszym czasie.

 

Czy zmieni się panel administracyjny sklepu na AtomStore?

Nie, panel do zarządzania sklepem dla administratora nie ulegnie zmianie po przejściu na szablon progresywny. Nie zmieni się również sposób zarządzania katalogiem, czyli dodawanie produktów, akcji promocyjnych, ustawienia SEO itp. 

 

Czy moduł B2B jest już dostępny w wersji na PWA?

Obecnie, w roku 2021, moduł B2B AtomStore nie jest przystosowany do Progressive Web Apps. Przepisanie szablonu oraz funkcji front-endowych planujemy w 2022 roku. W pierwszej kolejności będziemy przepisywać moduł RMA (dla zwrotów i reklamacji), następnie – funkcje cenników indywidualnych, a na koniec – moduły handlowca i ofertowania. W planach mamy również opracowanie cashowania katalogu tak, aby można było tworzyć koszyk klienta w trybie offline.

 

Czy PWA wpływa pozytywnie na SEO oprócz tego, że Google pozycjonuje stronę wyżej ze względu na czas ładowania?

 

Z punktu widzenia użytkownika idea PWA jest świetna. Jednak z perspektywy przeglądarki i takich narzędzi jak Lightspeed od Google – już nie. Aplikacja wymaga załadowania dużej ilości kodu JavaScript i zinterpretowania go po stronie przeglądarki, a takie zachowanie dla narzędzi mierzących performance to negatywny proces. 

 

W dużym uproszczeniu, Google promuje PWA, ale sama aplikacja jest negatywnie oceniana przez narzędzia od firmy z Doliny Krzemowej. Z tym problemem borykają się obecnie wszystkie agencje wdrażające progresywne aplikacje dla e-commerce’ów. 

 

W przypadku Progressive Web Apps konieczne jest stworzenie SSR – Server-side rendering. Renderowanie stron internetowych po stronie serwera jest konieczne ze względu na potrzeby robotów Google, które nie potrafią samodzielnie uruchomić aplikacji PWA. W PWA AtomStore obecnie tworzymy SSR, a wkrótce będziemy je testować live. 

 

Ostatecznie, przy pracy nad performance aplikacji najważniejsze będą dla nas dwie kwestie, czy witryna PWA dobrze indeksuje się w wyszukiwarce oraz czy użytkownicy są zadowoleni z korzystania ze sklepu internetowego w tej technologii.

 

PWA to nowa technologie i metody. Jak odpowiedzialnie migrować swój e-sklep, aby nie stracić na sprzedaży lub pozycji w wyszukiwarce?

Po stworzeniu UI sklepu, jego oprogramowaniu oraz testach wewnętrznych, rekomendujemy, aby na nowy layout przechodzić stopniowo. Na wersję beta PWA sugerujemy kierować niewielką część ruchu ze sklepu. Po kilku tygodniach testów przez użytkowników (live), sukcesywnie zwiększać ruchu na nowej stronie internetowej. 

 

Zalecamy również nieindeksowanie sklepu w standardzie PWA w Google w wersji beta.

 

 

Chcesz dowiedzieć się więcej o unikalnym rozwiązaniu AtomStore Headless Front i co Twój e-biznes może zyskać po przejściu na PWA? Umów się na darmową konsultację z ekspertem i zobacz, co możemy Ci zaoferować.

 

umów prezentacja PWA AtomStore

 

 


Autor: Diana Drobniak

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska