Blog

09.09.2019
E-biznes

6 typów rekomendacji zakupowych, które powinieneś mieć w swoim sklepie internetowym

6 typów rekomendacji zakupowych, które powinieneś mieć w swoim sklepie internetowym

Gdy przychodzisz do sklepu stacjonarnego z wątpliwościami, zawsze możesz liczyć na opiekę doradcy. Osoby, która zaproponuje lepszy zamiennik, poleci dodatki i… sprzeda drożej, bo może Cię wybadać. Specjalista ds. e-commerce musi przewidzieć potrzeby użytkownika i zaprojektować na nie odpowiedzi. Poznaj moc rekomendacji zakupowych.

 

E-commerce’y nie mogą korzystać z pomocy sprzedawcy, który poprowadzi klienta przez cały proces zakupowy. Mogą jednak wykorzystać siłę rekomendacji produktowych, które umiejętnie zaprojektowane, przeprowadzą użytkownika przez sklep niczym kierownik oddziału, pokazując mu najczęściej kupowane produkty lub najlepsze dodatki.

 

Jak działa silnik rekomendacji produktów?

Silnik rekomendacji wykorzystuje ślad jaki każdy klient pozostawia w sklepie internetowym. Liczba wyświetleń, sprzedaży czy opinii decyduje o tym, które produkty będą wyświetlane jako najpopularniejsze - bez potrzeby ich wyszukiwania. Na podstawie historii przeglądanych kategorii, produktów oraz zamówień, tworzone są osobiste listy rekomendacji dla każdego użytkownika. Są one wyświetlane na karcie produktu lub w innych miejscach w witrynie internetowej. Mogą być też wykorzystywane w e-mail marketingu, reklamie czy przy tworzeniu ofert specjalnych.

Czy rekomendacje zakupowe w sklepie internetowym mają sens? Okazuje się, że 56% konsumentów chętniej wraca do sklepu, który oferuje rekomendowane produkty. Pokażemy Ci, jakie typy rekomendacji powinieneś wdrożyć w swoim sklepie internetowym, aby zwiększać wartość zamówień nawet 5,5 razy. Na początek omówmy te, które możemy zaliczyć do kategorii “bez personalizacji”.

 

Na dobry początek - bestsellery

Bestsellery to podstawa każdej księgarni internetowej, ale świetnie sprawdzają się też w drogeriach czy sklepach specjalistycznych. Na podstawie wyników sprzedażowych, silnik rekomendacji może wygenerować listę najpopularniejszych produktów. Lista bestsellerów może być generowana na podstawie:

 

  • ilości sprzedanych sztuk,
  • ilości zamówień,
  • wartości zamówień.

 

Dane na temat bestsellerów możesz również wykorzystać w newsletterach. Na przykład, tworząc powitalnego maila dla nowo zarejestrowanych użytkowników, dodaj sekcję bestsellerów. Dodanie takiej informacji do e-maila pozwoli Ci zebrać pierwsze dane o subskrybencie.

 

PROTIP: Zautomatyzowane bestsellery w newsletterze w AtomStore

W module newslettera w AtomStore sekcje bestsellerów, produktów polecanych czy promocji włączasz za pomocą jednego kliknięcia? Bestsellery mogą zmieniać się w zależności od sezonu. Jeżeli wybierzesz automatyczne generowanie grupy produktów, sekcja bestsellerów będzie się sama aktualizować.

 

Dla nowych użytkowników - nowości

Nowości to ważna sekcja w sklepie zwłaszcza, gdy jesteś pure play e-commerce’em. Nie jest to rodzaj personalizacji, ale dla wielu użytkowników jest to inspirująca sekcja. Informacje o nowościach zawsze warto zamieścić w cyklicznym newsletterze - obok spersonalizowany rekomendacji czy aktualnej promocji.

 

Sekcja nowości w sklepie naszego Klienta, FemiStories

 

W standardowym szablonie AtomStore, nowości pokazujemy już na stronie głównej wraz z wybranymi zakładkami (do wyboru: Aktualnie oglądane, Ostatnio oglądane, Bestsellery, Promocje i Nowości). W przypadku zakładki Nowości, Promocje i Ostatnio oglądane możesz włączyć dodatkową personalizację na podstawie profilu klienta (czyli ostatnio oglądanych produktów i kategorii). Zamiast przypadkowych promocji w sklepie, klient zobaczy atrakcyjne ceny produktów, których faktycznie poszukuje. Brzmi nieźle, prawda?

 

Hustla.pl korzysta z szablonu AtomStore

 

Z czasem system e-commerce coraz lepiej poznaje swoich użytkowników. Na podstawie gromadzonych śladów, jakie pozostawia dany użytkownik (w jakie kategorie jest bardziej zaangażowany, co kupuje), możesz rekomendować mu lepiej dopasowane produkty.  

 

Aż 74% klientów czuje frustrację, gdy otrzymuje spersonalizowane rekomendacje, które nie mają nic wspólnego z ich zainteresowaniami. Jeżeli silnik rekomendacji działa dobrze, spersonalizowane newslettery osiągają nawet o 27% wyższy CTR, 11% wyższy CTOR i dwa razy więcej transakcji, w porównaniu do niespersonalizowanych mailingów. Dla lepszych wyników, warto zainwestować w platformę, której silnik rekomendacji działa wydajnie i mądrze.

Polecamy również lub Podobne produkty - pierwszy krok w personalizacji

Funkcja “Polecamy również” to łatwy i szybki sposób na zaprezentowanie szerszej gamy produktów - wariantów czy modeli. W przypadku sprzętu, który występuje w wielu modelach (rowery, buty specjalistyczne, plecaki itp.) klient może szukać czegoś idealnego dla siebie, dlatego będzie szukał produktów o podobnych parametrach (ale np. w innej cenie czy kolorze). Warto pokazać mu polecane modele i zaangażować do dalszej eksploracji sklepu. Treść możesz zmienić na “Podobne produkty”, otrzymasz taki sam efekt.

 

PROTIP: W AtomStore sekcję “Polecamy również” możesz uzupełnić ręcznie, automatycznie (np. ładują się produkty z tej samej kategorii) lub za pomocą dynamicznej listy - dokładnie określonej listy produktów (np. nowości z danej kategorii, produkty w wybranej cenie), które generować będą się automatycznie.

Na poniższym przykładzie w sekcji Polecamy również wyświetla się lista dynamiczna, w której wyświetlają się modele rowerów z tej samej podkategorii, ale tańsze.

Wybrane dla Ciebie - autorskie polecenia

Pierwszy krok w spersonalizowanej rekomendacji w sklepie internetowym! Na podstawie ostatnio przeglądanych produktów, sklep gromadzi i wyświetla podobne modele. Jeżeli klientka przeglądała espadryle, torebkę oraz botki, w sekcji Wybrane dla Ciebie silnik rekomendacji wygeneruje podobne produkty. Dzięki temu nie tylko personalizujesz przekaz na stronie głównej. System zapamiętuje te wyniki i jeżeli użytkownik wróci na stronę, otrzyma podobny zestaw wybrany zestaw produktów.

 

ArturoVicci w pełni wykorzystuje możliwości naszego silnika rekomendacji

 

Podobnie rozwiązanie znajdziesz na w sklepie internetowym https://arturovicci.pl, który funkcjonuje na AtomStore czy eobuwie.pl.

Klienci, którzy… kupili, obejrzeli, polecają!

Użyj “social proof”, aby namówić użytkowników do dalszych zakupów. To sekcja, która pomoże Ci dosprzedawać produkty komplementarne (cross-selling). Klientów wyręcza z poszukiwań lub inspiruje do dalszych zakupów. Czasami dzięki takim technologiom mogą znaleźć idealne oferty dla siebie i być mile zaskoczonym. Funkcja zastępuje sprzedawcę ze sklepu stacjonarnego, dlatego zdecydowanie warto ją mieć w swoim sklepie online.

 

Nasz Klient, Planteon.pl podpowiada, jakie produkty warto jeszcze dokupić

 

Silnik rekomendacji wzmacnia pozytywne doświadczenie klienta, poprzez ciągłe identyfikowanie najlepiej sprzedających się produktów (na bazie prawdziwych danych sprzedażowych) i wyświetlania ich w sklepie internetowym.

Popularne produkty w kategorii

To ciekawe rozwiązanie stosowane m.in. w Amazonie. Pozwala pójść użytkownikowi na skróty, zwalnia go z konieczności wyszukiwania najlepszych opcji oraz pozwala kierować się doświadczeniem innych kupujących. Rekomendacja, która wyręcza klienta w pracy lub przyspiesza proces, wpływa pozytywnie na jego doświadczenie.

 

 

W AtomStore możesz ustawić najpopularniejsze produkty w danej kategorii za pomocą dynamicznej listy. Następnie wykorzystać je na karcie produktu czy w newsletterze.

 

Jakość rekomendacji jest bardzo ważna. Wybierając platformę e-commerce zwróć uwagę na silnik personalizacji i rekomendacji - jak działa i jakie posiada funkcje oraz możliwości? W AtomStore wbudowany moduł rekomendacji wykorzystuje ślad, jaki każdy klient pozostawia po sobie w sklepie. Zaawansowany algorytm sprawdza, jakie produkty oglądał dany użytkownik i porównuje je do zachowań pozostałych klientów. Dzięki temu możliwe jest wygenerowanie rekomendacji produktowych.

 

AtomStore to platforma e-commerce klasy premium. Tworzymy dedykowane sklepy internetowe oraz systemy B2B. Oferujemy kompleksowe wdrożenia od A do Z, sklepy mobilne w technologii responsive web design, integracje z programami Comarch Optima, XL, WF-Mag, Subiekt.
Wspólnie rozwiązujemy problemy polskiego e-handlu!

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • iab