Blog

Dyrektywa cyfrowa i towarowa a regulamin sklepu

Dyrektywa cyfrowa i towarowa a regulamin sklepu

Rok 2023 przyniósł wiele zmian w branży e-commerce. Nałożył na przedsiębiorców nowe obowiązki. Wszystko za sprawą unijnych przepisów – dyrektywy cyfrowej i dyrektywy towarowej. Podstawowym dokumentem, który wymaga aktualizacji, jest regulamin sklepu online. Sprawdź, co się zmieniło w przepisach od stycznia 2023 roku.

 

Powiązane artykuły o zmianach w prawie e-commerce:

Jak przepisy Dyrektywy Omnibus wpływają na sprzedaż i sklepy B2B? Wyjaśniamy wątpliwości - przeczytaj artykuł przygotowany z prawnikiem
20 pytań i odpowiedzi o Omnibusa, promocje, zniżki i cenniki w 2023 roku - artykuł współtworzony ze sprzedawcami 
Jak dostosować sklep internetowy na AtomStore do nowych obowiązków - jak aktywować wyświetlanie się historii cen w sklepie i nie tylko
Sprzedajesz na Węgrzech? Sprawdź case wdrożenia Omnibusa w tym kraju - analiza zmian prawnych w innych krajach Unii Europejskiej

 

1 stycznia, oprócz wejścia w życie przepisów, które nakładają na sprzedawców nowe obowiązki w związku z Dyrektywą Omnibus, polskie przepisy dostosowano do dwóch kolejnych europejskich aktów prawnych dotyczących treści cyfrowych oraz reklamacji towarów. Potocznie nazywamy je Dyrektywą cyfrową i Dyrektywą towarową.

 

Nowe przepisy Dyrektywy cyfrowej dotyczą głównie sprzedawców oferujących produkty cyfrowe (treści i usługi). Od 1 stycznia 2023 roku wyróżniamy takie elementy jak:

 

  • usługa cyfrowa, np. gra online w chmurze;
  • treść cyfrowa, np. e-book;
  • towar, np. buty;
  • towar z elementem cyfrowym, np. muzyka na płycie CD.

 

Przepisy dyrektywy cyfrowej obejmują również twórców contentu, którzy udostępniają swoje treści cyfrowe za opłatą lub w zamian za dane osobowe.

 

Dyrektywa towarowa ma zwiększyć bezpieczeństwo zakupów wśród konsumentów Reguluje przepisy dotyczące rękojmi oraz gwarancji i dotyczy zarówno sprzedaży internetowej (na odległość), jak i stacjonarnej.

 

Oba akty prawne aktualizują ustawę o Prawach konsumenta. Aktualizacja regulaminu sklepu internetowego dotyczy nie tylko drobnych zmian w używanym słownictwie, wprowadzeniu nowych definicji czy dodaniu nowej kategorii towaru. Nowe przepisy zastąpiły pojęcie “rzeczy” zwrotem “towar”, a także zdefiniowały pojęcie “usługi cyfrowej” oraz wprowadziły nową kategorię towaru - ”towar z elementem cyfrowym”. W przypadku konsumentów zastąpiły pojęcie wady będącej podstawą rękojmi koncepcją zgodności towaru z umową. Zmiana regulaminu w świetle przepisów obowiązujących od stycznia 2023 roku wymaga opisania nowych rozwiązań prawnych.

 

Koniecznie zmiany w regulaminie sklepu internetowego w 2023 roku

W przypadku aktualizacji regulaminu sklepu, kluczowa okazuje się prawidłowa kwalifikacja produktów. Przedsiębiorca musi wiedzieć, czy jego produkt to:

 

  • treść cyfrowa;
  • usługa cyfrowa;
  • towar;
  • towar z elementem cyfrowym (“smart”) np. inteligentny zegarek, inteligentne urządzenia AGD/RTV, roboty odkurzające, sprzęty wyposażone w sztuczną inteligencję, smartfony czy tablety.

 

Najwięcej problemów sprzedażowy stwarzają produkty mieszane. Przykładem cyfrowego produktu mieszanego może być kurs online. Kurs online może być sprzedawany jako treść cyfrowa, połączenie treści i usługi cyfrowej lub połączenie treści, usługi cyfrowej oraz tradycyjnej usługi.

 

Przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2023 r. regulują umowę o dostarczenie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej. Doprecyzowały również warunki, w jakich konsument traci prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość w przypadku treści cyfrowych lub usług.

 

W ramach zmian zaktualizowano odpowiedzialność sprzedawcy za wady. Obecnie przedsiębiorca będzie odpowiadał za wady towaru, do dwóch lat od daty jego dostarczenia (zamiast roku, jak dotychczas). Przepisy zakładają, że w takiej sytuacji wada istniała już w momencie sprzedaży. W przypadku treści cyfrowych pojawia się nowa koncepcja zgodności świadczenia z umową, która ma zastosowanie do konsumentów i przedsiębiorców na prawach konsumenta. Nowe przepisy wyodrębniły rękojmię konsumencką, która z Kodeksu cywilnego została przeniesiona do ustawy o prawach konsumenta (i to należy zmienić w regulaminie sklepu).

 

Skrócono również z 30 do 14 dni termin udzielenia odpowiedzi na reklamację. Jeżeli sprzedawca nie udzieli odpowiedzi, oznacza to, że reklamację uwzględnił. W związku ze znacznym skróceniem czasu na reakcję warto wdrożyć w swoim sklepie odpowiednie narzędzia do obsługi reklamacji i zwrotów.

 

Nowe prawa konsumenta od stycznia 2023 roku to szybsze odstępowanie do umowy i dłuższy okres na wskazanie niezgodności towaru z umową

 

W nowych przepisach wprowadzona została hierarchia uprawnień konsumenta. Konsument w pierwszej kolejności będzie mógł domagać się przywrócenia zgodności świadczenia z umową przez jego naprawę lub wymianę. Jeżeli naprawa lub wymiana okażą się np. nieopłacalne, to konsument będzie mógł złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo o odstąpieniu od umowy. Zasady mają zastosowanie także do przedsiębiorcy na prawach konsumenta. Kolejne obowiązki akcentują konieczność odróżnienia przedsiębiorcy z uprawnieniami konsumenta, który pojawił się od 1 stycznia 2021 r.

 

Zmienił się również z jednego do dwóch lat okres odpowiedzialności sprzedawców za brak zgodności świadczenia z umową istniejący w chwili dostarczenia towaru i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej chwili. Podobne zasady mają zastosowanie do towarów z elementem cyfrowym, treści i usług cyfrowych.

 

Nieznacznie zmieniono przepisy o gwarancji. Jej udzielenie nadal zależy do swobodnej decyzji przedsiębiorcy. Jednak nowelizacja ustawy o prawach konsumenta określa minimalne uprawnienia, które muszą być przyznane konsumentowi w przypadku gwarancji trwałości.

 

Powyższe zmiany wymuszają aktualizację regulaminu sklepu oraz formularzy reklamacji i odstąpienia od umowy. Skorzystaj ze wsparcia ekspertów jeśli tego potrzebujesz

 

 

 


Autor: Natalia Stojanowska

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska