Blog

Paperless - silny trend w e-commerce czy chwilowa moda?

Paperless - silny trend w e-commerce czy chwilowa moda?

Wymiana dokumentów w tradycyjnej, papierowej formie przestała być efektywna i jest nieprzyjazna dla środowiska. Eksperci podkreślają, że wdrażanie polityki paperless jest z biznesowego punktu widzenia bardziej opłacalne i tym samym pozwala przedsiębiorstwom utrzymywać odpowiedni poziom konkurencyjności. Zasada ta dotyczy również sklepów internetowych.

 

Jak wynika z raportu Odpowiedzialny e-commerce 2021, aż 93% firm, które deklarują prowadzenie biznesu w sposób odpowiedzialny, przyznaje, że jest to dla nich korzystne. Przedsiębiorstwa wskazały, że jest to bardzo korzystne wizerunkowo (69%), ale pozytywny wpływ dostrzegają także w obszarze ekonomicznym (63%), środowiskowym (59%), dla pracowników (53%) i otoczenia społecznego (43%). Jak widać, warto za przykładem badanych firm, angażować się w prowadzenie odpowiedzialnego biznesu, który ma pozytywny wpływ na wiele aspektów funkcjonowania e-firmy. Również sklepy internetowe dążą do wprowadzania działań na rzecz zrównoważonego i odpowiedzialnego rozwoju - m.in. poprzez ideę paperless.

 

Idea #paperless - co to jest?

Pojęcie to zostało użyte pierwszy raz na łamach “Tygodnika Biznesowego” w artykule “Biuro przyszłości” już w 1975 roku. Wówczas realizacja tego pomysłu była mało realna. Niewątpliwie czasy pojawienia się laptopa, smartfona i tabletu spowodowały, że idea paperless staje się z dnia na dzień coraz bardziej możliwa. Bezsprzecznie takie podejście ma wiele zalet. Do najważniejszych z nich należą lepsza organizacja, mniej bałaganu i odpadów. Dodatkowo biuro bez papieru przyśpiesza wymianę i przetwarzanie informacji oraz poprawia nadzór nad procesami w organizacji. Ważnym aspektem jest także oszczędność kosztów. Nie jest tajemnicą, że wkłady do drukarek i papier to jedne z najdroższych materiałów biurowych.

 

#paperless a c-commerce

 

Ze względu na specyfikę branży retail, koncepcja biura bez papieru wydaje się być bardzo interesująca. Paperless daje możliwość na znaczne przyspieszenie wymiany informacji handlowych, co bezpośrednio wpływa na logistykę i zarządzanie łańcuchem dostaw. Elektroniczny obieg dokumentów eliminuje konieczność ręcznego wykonywania wielu powtarzalnych procesów, które w tradycyjnym wydaniu były dużym obciążeniem dla pracowników. W środowisku paperless punkt ciężkości przesunięto z realizacji na nadzór.

 

Kolejnym obszarem, gdzie paperless ma zastosowanie to dział zwrotów i reklamacji. Coraz więcej sklepów interesuje się łatwymi elektronicznymi zwrotami, choć wciąż to domena największych graczy w e-commerce. Małe i średnie firmy nadal proszą swoich klientów o drukowanie formularza zwrotu i odesłanie go do sklepu. Niektóre e-sklepy dołączają już odpowiedni dokument do przesyłki (np. Answear.com, C&A) a inne etykietę na przesyłkę zwrotną (adidas czy Zalando). Dobrym przykładem zwrotów w duchu paperless jest Allegro. Serwis, korzystając z rozwiązań oferowanych przez firmy kurierskie, oferuje zwrot w kilka prostych kliknięć bez drukowania dokumentów, a nawet etykiet zwrotnych.

 

5 pomysłów na zmniejszenie zwrotów

 

Według PwC elektroniczny obieg dokumentów to rozwiązanie, które w możliwie najpełniejszy sposób optymalizuje koszty, a jednocześnie pozwalają na szybszy przepływ informacji. W efekcie daje możliwość większej kontroli nad procesami.

 

 

Paperless Returns - case study ASOS

 

ASOS jest postrzegany jako pionier w dziedzinie zwrotów i jako jeden z nielicznych sprzedawców umożliwia konsumentom zwroty międzynarodowe. Niedawno o tym e-sklepie zrobiło się znowu głośno za sprawą zmiany polityki zwrotów. ASOS przeszedł na zwroty online, całkowicie rezygnując z etykiety w pudełku. Tym samym podejście do zwrotów pozostaje zrównoważone dla środowiska. Odchodząc od papieru, ASOS sprawia, że ​​wstępnie wydrukowane etykiety zwrotne i odręczne formularze zwrotów należą już do przeszłości.

 

ASOS rezygnując z papierowego formularzu zwrotu, uniknie aż 320 000 kg odpadów. Wagę tę można porównać z 3 płetwalami błękitnymi lub 55 słoniami!

Dlaczego paperless returns są takie ważne?

Konferencja ONZ ds. Handlu i Rozwoju uznała sektor mody za drugą co do wielkości branżę, która zanieczyszcza środowisko na świecie. Badanie przeprowadzone przez Hotwire wykazało, że 47% kupujących online twierdzi, że zrezygnowałoby z produktów lub usług marek, które naruszyły ich wartości osobiste. W związku z powyższym marki odzieżowe są wyraźnie pod presją, aby stać się bardziej zrównoważonymi. Sklepy internetowe z branży fashion odnotowują zazwyczaj 30% zwrotu. W efekcie oznacza to, że gdy sprzedawca wysyła dokumenty papierowe to 70% tych formularzy trafia prosto do śmieci.

 

Dlaczego warto wdrożyć paperless?

Rezygnując z papieru, sprzedawcy mogą oferować bardziej inteligentne rozwiązanie. Specjaliści ds. e-commerce wskazują, że dzięki typowej etykiecie w pudełku sprzedawcy detaliczni mają bardzo małą kontrolę nad procesem zwrotu, dopóki paczka nie dotrze do magazynu. Nie tylko środowisko odniesie korzyści z pozbycia się papieru przez sprzedawców, ale także przedsiębiorstwo będzie w stanie oszczędzić bardzo dużo pieniędzy.

 

Wyobraźmy sobie, że wstępnie wydrukowanie etykiety zwrotnej kosztują zaledwie 1 pensa (1 grosz) za etykietę, niezależnie od tego, czy są używane czy nie. W skali ASOS (gdzie obecnie wysyłanych jest nawet 64 miliony etykiet zwrotnych rocznie) koszt samych etykiet zwrotnych wynosi 640 000 funtów, co w przeliczeniu daje ok. 3,5 mln złotych rocznie.

Jak zaoszczędzić na zwrotach w Polsce? Najciekawsze rozwiązanie proponuje InPost. Po rejestracji zwrotu w sklepie internetowym w elektronicznym formularzu (np. za pomocą modułu RMA oferowanego w ramach platformy AtomStore) klient otrzymuje kod, dzięki któremu może nada paczkę w paczkomacie. I tyle. Bez dokumentów, etykiet czy dostępu do drukarki.

Elektroniczny formularz zwrotu w sklepie internetowym HalfPrice zintegrowany m.in. z InPost Szybkie Zwroty korzysta z modułu RMA na platformie AtomStore

 

Idea paperless to świetne rozwiązanie zarówno do wykorzystania w biurze, jak i gospodarstwie domowym. Za pomocą elektronicznego obiegu dokumentów i automatyzacji procesów można zacząć zdigitalizowane życie, a w efekcie być znacznie bardziej produktywnym i wydajnym. Niewątpliwie dla e-firm prowadzenie zrównoważonego rozwoju jest opłacalne nie tylko ekonomicznie, ale także wizerunkowo, a paperless zostanie z nami na dłużej.

 

 


Autor: Tomasz Łysoń

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska