Chcesz przenieść sklep na nową platformę, ale nie wiesz jak to zrobić? Wszystkiego dowiesz się z e-booka "Migracja sklepu" Pobierz teraz

Blog

5 dobrych praktyk na szybkie zwroty w sklepie internetowym

5 dobrych praktyk na szybkie zwroty w sklepie internetowym

Zwroty w sklepie internetowym generują spore straty dla przedsiębiorstwa jeśli ją zarządzane w nieodpowiedni sposób. Konsumenci, którzy regularnie zwracają swoje zakupy, mogą stać się sporym problemem. Średni koszt zwrotu (bez opłaty za kuriera) dla małych i średnich sklepów waha się od 3 do 5 złotych. W dużych sklepach, które stosują automatyzację procesów przedział ten waha się od 1 do 3 złotych. Dlatego istotne jest, by opracować strategię, która pozwoli na optymalizację zwrotów z handlu elektronicznego. Sprawdź 5 rekomendacji, jak zoptymalizować zwroty w e-commerce!

 

1. Optymalizacja opisów produktów i wysoka jakość zdjęć

 

Niewątpliwie wpływ na zmniejszenie zwrotów w sklepie internetowym można osiągnąć poprzez pisanie lepszych opisów produktów. Należy szczegółowo wyjaśnić, co się sprzedaje. Warto sprawdzić czy tekst, który towarzyszy produktowi w e-sklepie oddaje jego istotę.

 

W sklepie stacjonarnym konsument ma możliwość fizycznego kontaktu z produktem - może go zobaczyć, dotknąć, przymierzyć czy przetestować. W sklepie elektronicznym nie ma takiej możliwości, te wszystkie doświadczenia musi zastąpić zdjęcie. Dlatego tak ważne jest, by były one bardzo wysokiej jakości. Przed opublikowaniem obrazu w e-sklepie należy sprawdzić czy nie jest on zbyt wyretuszowany, ponieważ może to zmylić klienta. Po prostu - obraz musi reprezentować, to co się sprzedaje. Bezpośredni wpływ na wyeliminowanie zwrotów może być oferowane zdjęć 360º oraz powiększanie zdjęć bez pikselowania.

 

2. Wykorzystaj recenzje swoich produktów, aby ograniczyć zwroty

 

Recenzje i opinie klientów pomagają innym użytkownikom podjąć decyzję zakupową, ponieważ cechują się szczerością. Często takie rekomendacje pomagają odpowiedzieć na pytania, które zostały pominięte w opisie produktu.

 

Pamiętaj, że aktualnie trwają prace nad implementacją unijnej Dyrektywy Omnibus do polskiego ustawodawstwa. Nowe prawo reguluje m.in. kwestie związane z weryfikacją ocen i opinii w sklepach internetowych. Przeczytaj więcej o wdrożeniu Omnibusa na przykładzie węgierskiego ustawodawstwa.

3. Wprowadź zakładkę często zadawanych pytań [FAQ]

 

Często zadawana pytania to idealne narzędzie do optymaizacji zwrotów. Dzięki tej zakładce klienci mogą przeczytać - m.in. czy sklep internetowy oferuje bezpłatne zwroty lub dowiedzą się więcej o polityce zwrotów. Ważne jest, aby stale przeglądać FAQ w swoim e-commerce. Pomoże to w efekcie na aktualizację i rozwianie wszelkich wątpliwości konsumentów.

 

 

Zakładka FAQ w sklepie internetowym Zalando

 

4. Przejrzyj zamówienia przed nadaniem oraz zapewnij szybką wysyłke i możliwość śledzenia paczki

 

Kolejną dobrą praktyką, która pozwoli na unikanie zwrotów w sklepie internetowym jest… przeglądanie zamówień przed ich wysłaniem. Może to się wydawać bardzo oczywiste, niemniej wiele osób pomija ten krok. Przed wysłaniem paczki należy upewnić się, że są one w idealnym stanie. Statystyki dotyczące zwrotów produktów pokazują, że satysfakcja klienta odgrywa bardzo ważną rolę. Należy dokonać wszelkich starań, aby zamówienie dotarło na czas, a dodatkowo dać klientowi możliwość śledzenia swojego zakupu.

 

5. Automatyzacja procesów

 

Nie ma wątpliwości, że analiza zwrotów to żmudne i czasochłonne zajęcie. Eksperci e-commerce są zgodni, co do tego, że należy wdrażać oprogramowanie do zarządzania zwrotami w e-sklepie. Z pomocą przychodzi moduł RMA na AtomStore, który umożliwia sprawną i częściowo automatyczną obsługę zwrotów, wymian i reklamacji. Umożliwia on zoptymalizowaną procedurę zwrotów i reklamacji w e-sklepie, co pozwala na zmniejszenie kosztów obsługi. Automatyzacja i efektywna obsługa klienta zapewnia przyjazny CX, dodatkowo RMA ma integrację z wiodącymi dostawcami, takimi jak PayU, PayPo, UPS czy DHL. Moduł ma możliwość skorzystania z narzędzia „Elastyczne landing page” do stworzenia stron FAQ oraz zwrotów i reklamacji.

 

Zobacz więcej o funkcji “Elastyczny landing page”.

Dane pokazują, że system RMA pomaga w zmniejszeniu liczby zwrotów, a także przyśpieszają całą procedurę i mają bezpośredni wpływ na zmniejszenie kosztów. Automatyzacja procesów zwrotów to proste rozwiązanie, które zwiększa konkurencyjność na rynku.

 

Zachęcamy do obejrzenia webinaru, jak obsługiwać zwroty i reklamacje w sklepie internetowym na AtomStore!


Autor: Tomasz Łysoń

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwola elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • iab