Blog

29.01.2021
E-commerce Growth

Sprzedaż zagraniczna w e-commerce – jakie metody płatności wybrać?

Sprzedaż zagraniczna w e-commerce – jakie metody płatności wybrać?

Każdy klient ma swoją ulubioną formę płatności. Jeśli jest ona dostępna w sklepie internetowym, to chętniej zdecyduje się na zakup. Polacy najczęściej płacą BLIK-iem, a obcokrajowcy? Chcesz dowiedzieć się, jakie płatności internetowe wdrożyć w sprzedaży transgranicznej? Przeczytaj nasz artykuł!

 

Klientów zagranicznych nie interesuje jedynie forma płatności, ale także cena podana w lokalnej walucie (i to nie tylko samego produktu, ale także dodatkowych usług i przesyłki) oraz potencjalne koszty cła i podatków. Istotne jest także dostosowanie treści w sklepie, tak by kupujący czuli, że to sklep stworzony dla nich, a nie tylko jego wersja językowa.

 

Tłumaczenie treści w sklepie internetowym to nie lada wyzwanie! O czym musisz pamiętać Ty, a co musi potrafić twój system e-commerce? Dowiedz się tego z artykułu o wielojęzykowości sklepu.

 

CZYTAJ WIĘCEJ

Jak w takim razie optymalizować swój sklep pod kątem płatności, żeby zwiększać zysk z handlu zagranicznego?

 

Oferuj płatności, którym ufają zagraniczni klienci

Już nawet 60% polskich internautów płaci BLIK-iem. Czy wiesz, jak płacą zagraniczni konsumenci? Kluczem do sukcesu podczas ekspansji na rynki zagraniczne jest umożliwienie klientom zapłacenia za zakupy ich ulubioną formą płatności. Zwiększa to zaufanie do twojej marki, a w efekcie przyczynia się do wyższego współczynnika konwersji.

 

Jeśli chcesz wiedzieć, jakie metody płatności umożliwić zagranicznym klientom przejrzyj najnowsze raporty i statystyki dotyczące e-commerce’u w danym kraju. Możesz też podejrzeć, jakie metody płatności oferują najwięksi sprzedawcy konkretnych rynków.

 

Czesi coraz częściej płacą kartami kredytowymi oraz przelewami bankowymi.

 

Płatność to jeden z krytycznych momentów zakupów, dlatego musisz dobrze znać preferencje klientów. Ważnym krokiem będzie powiązanie z płatnościami zagranicznymi. Określ, jakich integracji potrzebujesz, i zweryfikuj, czy dostawca platformy je oferuje. Do najpopularniejszych form płatności w Europie należą:

  • e-portfele, np. PayPal, Google Pay, Apple Pay i ich lokalne odmiany. Ostatnio to ulubiona forma płatności Niemców, coraz bardziej popularna także w Europie Wschodniej, gdzie korzysta się WebMoney;
  • pay-by-link, jak PayU, DotPay i Stripe.Ta forma przekierowuje do wybranego przez klienta banku i zapłatę przelewem. Ten sposób płatności wybierają często Anglicy, ale także coraz częściej nasi południowi sąsiedzi;
  • karty płatnicze i kredytowe, zwłaszcza MasterCard i Visa, chociaż Holendrzy preferują Maestro. Na tę metodę płatności często decydują się także Francuzi i Hiszpanie;
  • odroczone płatności, np. Klarna, czyli popularny m.in. w Wielkiej Brytanii i w Niemczech szwedzki odpowiednik polskiego PayPo;
  • płatność za pobraniem, które na Zachodzie są coraz mniej popularne – do niedawna tę formę płatności wybierali Czesi, ale teraz coraz częściej płacą kartami kredytowymi lub przelewami bankowymi. Dla porównania, 70% Ukraińców opłaca zamówienia gotówką przy odbiorze (dane od naszego klienta https://deezee.com.ua);
  • płatności ratalne, które największą popularnością cieszą się w Turcji.

 

Śledź nowinki technologiczne w zakresie metod płatności, aby być zawsze na bieżąco i umożliwiać je swoim klientom.

Pokaż ceny w lokalnej walucie

Klienci chcą wiedzieć, ile kosztuje twój produkt w walucie, którą na co dzień się posługują. Pamiętaj, żeby umożliwić im płatności nie tylko w złotówkach i euro. Zadbaj o to, by wybrana przez ciebie platforma obsługiwała waluty narodowe rynków, na których sprzedajesz. Na platformie AtomStore to proste nawet poza strefą euro. Wdrażaliśmy już sklepy m.in. sklepy na Ukrainie.

 

Sklep DeeZee na Ukrainę wdrożyliśmy w zaledwie sześć miesięcy. Marka od października 2019 r. skutecznie sprzedaje swoje produkty za granicą.

 

Sprawdź, jak wdrożyliśmy sklep DeeZee na Ukrainę

 

 

Największe marki nie zatrzymują się na rodzimych rynkach i chętnie rozpoczynają ekspansję zagraniczną. Ze sprzedaży cross-border płynie wiele korzyści, ale trzeba pamiętać, by wychodzić na przeciw zagranicznym klientom, m.in. przez oferowanie im płatności w lokalnej walucie. Co dzięki temu zyska twój e-sklep?

  • Zbudujesz zaufanie konsumentów, którzy będą mieć poczucie bezpieczeństwa transakcji, dzięki możliwości kupowania w rodzimym nominalne.
  • Dotrzesz do większej liczby klientów zagranicznych, dzięki synchronizacji ich ulubionej metody płatności z lokalną walutą. Klienci nie będą musieli martwić się o przewalutowywanie czy synchronizację konta bankowego z kantorem. Zrobisz to za nich.
  • Zmniejszysz ryzyko porzucenia koszyka zakupowego, dzięki usprawnieniu procesu płatności. Zakupy w twoim sklepie nie będą się różnić dla konsumentów od zakupów w sklepach ich rynku narodowego.
  • Zbudujesz pozytywne doświadczenia zakupowe i zwiększysz współczynnik konwersji, dzięki ułatwieniu procesu transakcyjnego klient zrobi zakupy w wybrany przez siebie sposób.

 

Istotne jest nie tylko dostosowanie waluty, ale także wyświetlenie odpowiedniego wariantu językowego sklepu. Dzięki metodzie GeoIP – funkcji lokalizacji geograficznej użytkownika, klienci są autmatycznie przekierowywani na stronę sklepu w odpowiedniej wersji językowej i walutowej.

 

dowiedz się więcej

Oblicz cło i podatki

Sprzedaż transgraniczna często wiąże się z dodatkowymi kosztami powiązanymi z cłem i podatkami. Przed ekspansją zagraniczną koniecznie sprawdź, ile wynoszą podatki i cła w kraju wysyłki. Pamiętaj, że opłaty różnią się również w zależności od sprzedawanych produktów.

 

Podatki i cło mogą różnić się w zależności od kraju dostawy i rodzaju sprzedawanego produktu. 

 

Kraje członkowskie UE (w tym Polska) tworzą tzw. Unię Celną, co oznacza, że w ramach granic wewnętrznych wspólnoty nie obowiązują opłaty celne. Pamiętaj, że od 2021 r. Wielka Brytania nie jest krajem członkowskim Unii Europejskiej. Jeśli chcesz wysyłać towary brytyjskim klientom, musisz zarejestrować się dla celów VAT na Wyspach i rozliczać z VAT-u kwartalnie. Przechowuj także dokumentację podatkową przez 6 lat. 

 

Chociaż kwestie prawne mogą wydawać się trudne, to wystarczy zadbać o przestrzeganie kilku zasad:

  • poznaj przepisy dotyczące wysyłki towarów za granicę i aktualizuj swoją wiedzę na bieżąco. O ile w Unii Europejskiej zasady są stosunkowo proste i dotyczą wszystkich krajów członkowskich, to poza wspólnotą każdy kraj ma inne prawo.
  • przygotuj odpowiednią dokumentację celną. Jako polski merchant masz obowiązek złożyć zgłoszenie celne do każdej przesyłki, która jest zamówieniem internetowym. Zadbaj o przygotowanie dokumentacji przez rozpoczęciem sprzedaży, żeby w jej trakcie uniknąć niepotrzebnego stresu.
  • zapłać cła i podatki. Mimo że w niektórych przypadkach będzie to zadanie kupującego, to powinieneś go o tym poinformować. Jasne i przejrzyste informacje sprawią, że klient będzie czuł się pewniej kupując w twoim e-sklepie, co przełoży się się wyższy współczynnik konwersji. Pamiętaj, że dobra platforma wychodzi naprzeciw swoim klientom, m.in. przez umożliwienie ustawienie innego VAT-u dla produktów oraz mapowanie tych stawek. W AtomStore jest to możliwe.

Przygotuj się do ekspansji zagranicznej

Powielanie płatności z własnego rynku jest największym błędem w sprzedaży cross-border. 

Klienci na Zachodzie zwykle są bardziej otwarci na produkty z zagranicznych sklepów internetowych niż Polacy. Co ważne, na zakupy wydają średnio dwukrotnie więcej niż polscy internauci! Nie wahaj się wyjść na rynki zagraniczne. Pamiętaj, że dobre przygotowanie i wdrożenie zminimalizuje twoje ryzyko, dzięki czemu będziesz się czuł bezpieczniej, a twój e-sklep ma większą szansę na osiągnięcie sukcesu także poza Polską. Chcesz dowiedzieć się więcej o ekspansji sklepów za granicę? Pobierz e-booka!


Autor: Agata Kempa

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska