Chcesz przenieść sklep na nową platformę, ale nie wiesz jak to zrobić? Wszystkiego dowiesz się z e-booka "Migracja sklepu" Pobierz teraz

Blog

18.05.2022
PWA

Rola PWA w strategii e-biznesu. 5 przykładów udanego wdrożenia

Rola PWA w strategii e-biznesu. 5 przykładów udanego wdrożenia

W 2015 roku Google wprowadzając progresywne aplikacje webowe (ang. Progressive Web Apps) stworzył nowy sposób dostarczania immersyjnego doświadczenia użytkownika na urządzeniach mobilnych bez konieczności instalowania aplikacji natywnej. Szybko okazało się, że PWA pozwala na optymalizację licznych procesów, których wydajne działanie ma bezpośredni wpływ na zysk.

 

Celem progresywnych aplikacji webowych jest zapewnienie najwyższej jakości odbioru stron WWW przez wszystkie systemy operacyjne bez względu na jakość połączenia z siecią. PWA sprawia, że strona internetowa działa, jak natywna aplikacja mobilna ze wszystkimi jej funkcjami. Główną ideą PWA jest usprawnienie działań międzyplatformowych w sieci, a także na urządzeniach mobilnych. W tym celu wykorzystuje m.in. technologię Service Worker czy App Shell,które działają w przeglądarce.

 

Lepsze doświadczenie, większe zaangażowanie i optymalizacja

Około 53% odbiorców opuszcza witrynę, jeśli ładowanie jej zajmuje więcej niż 3 sekundy. Aplikacje PWA, korzystając z bibliotek i aplikacji progresywnych (m.in. Isomorphic JS) ładują mniejszą liczbę zasobów w porównaniu z tradycyjną aplikacją, co w efekcie sprawia, że są one jeszcze szybsze niż aplikacje natywne. Z uwagi na fakt, że PWA wygląda, jak aplikacja mobilna, a działa jak strona internetowa, to można ją zoptymalizować pod kątem wyszukiwarek. Wydajność wersji mobilnej i desktopowej w technologii PWA napędza wysokie zaangażowanie, co stanowi ich ogromną zaletę.

 

Niski koszt rozwoju

Podobnie jak w przypadku rozwiązań hybrydowych lub wieloplatformowych, progresywne aplikacje webowe są tańsze o 40% w porównaniu z rozwiązaniami natywnymi. PWA działa jak strona internetowa, dlatego jest wykrywana przez wyszukiwarki (pozycjonowanie!) - w przeciwieństwie do aplikacji natywnych (które trzeba pobrać ze sklepu z aplikacjami). Według badań, aż 81% kupujących rozpoczyna zakupy w wyszukiwarce , co ułatwia i zwiększa prawdopodobieństwo odkrycia e-sklepu i produktu przez potencjalnego klienta.

 

PWA nie wymaga instalacji

Według raportu Comscore Mobile App Report ponad 50% użytkowników smartfonów pobiera ZERO aplikacji na miesiąc. Pogłębione badania tysiąca najpopularniejszych witryn mobilnych są 2,5 razy większe niż zasięg aplikacji, podczas gdy koszt pozostania użytkownika był 10 razy niższy. Możliwość dodania sklepu internetowego do ekranu głównego zwiększa zaangażowanie odbiorcy.

 

 

CASE STUDY: Trivago w ostatnich latach odnotował znaczny wzrost użytkowników mobilnych. Marka zdała sobie sprawę wówczas, że doświadczenia mobilnych użytkowników stają się coraz ważniejsze. Trivago zauważyło także, że część z odbiorców ma problemy z jakością połączenia mobilnego, dlatego też szukano innego rozwiązania niż aplikacja natywna. Szukano wówczas rozwiązania, które zapewniłoby powiadomienia push, a także tryb offline, odpowiedzią na te potrzeby było PWA.

To rozwiązanie pomogło zbudować aplikację bez konieczności angażowania dużych zespołów programistów. Początkowo skupiono się na najważniejszych funkcjach (powiadomienia push, dostęp offline, możliwość dodawania aplikacji do ekranu głównego). W efekcie powstała progresywna aplikacja webowa Trivago, która jest dostępna w 33 językach w 55 krajach. Ponad pół miliona użytkowników dodało skrót Trivago do swojego ekranu głównego, a ich zaangażowanie na platformie wzrosło o 150%. Przed PWA odnotowano zaledwie 0,8% powtórnych wizyt, teraz liczba ta wzrosła do średnio 2%. Dodatkowo doskonałym środkiem komunikacji okazały się powiadomienia push, pomogły one w efekcie zwiększyć konwersje - liczba kliknięć w PWA na oferty hotelowe wzrosła o 97%.

PWA ma możliwość wysyłania powiadomienia push do użytkowników

Wysyłanie powiadomień push umożliwia informowanie konsumenta o nowych produktach, usługach, czy ofertach specjalnych. Firma Lancome włączyła notyfikacje w swoją działania komunikacyjne na urządzeniach mobilnych. Nowe narzędzie sprawiło, że współczynniki konwersji porzuconych koszyków wzrosły o 8%.

 

Przykłady stron PWA i sukcesy po wdrożeniu

Aliexpress.com

Przykładem potwierdzającym, że PWA jest technologią, która ma bezpośredni wpływ na zyski przedsiębiorstwa jest działalność serwisu Aliexpress.com, który osiągnął międzynarodowy sukces. Serwis nie był w stanie zapewnić szybkiego i ujednoliconego doświadczenia korzystania ze strony internetowej i aplikacji mobilnej. Początkowo firma zdecydowała się na własną aplikację mobilną, jednakże nie wszyscy klienci byli nią zainteresowani, a promowanie i nakłanianie ich do instalacji było czasochłonne i kosztowne. W efekcie platforma była zmuszona do zmiany modelu biznesowego. Z pomocą przyszła technologia PWA, która zapewniła kompatybilność z różnymi przeglądarkami. Zmiana strategii sprawiła, że platforma pozyskała 104% więcej nowych konsumentów i odnotowała 82% wzrost współczynnika konwersji na iOS, a także o 74% wydłużył się czas przeglądania serwisu, niezależnie od przeglądarki.

 

Orange Polska

Warto także pochylić się nad wdrożeniem PWA w Orange Polska. Firma zdecydowała się na zmianę strategii biznesowej z uwagi na fakt, że ponad 75% klientów korzysta ze strony internetowej Orange poprzez kanały mobilne. Zespół, w którego skład wchodzili specjaliści od biznesu, marketingu i IT skupił się w równym stopniu na poprawie kluczowych wskaźników wydajności, jak również na zapewnieniu angażującego i atrakcyjnego doświadczenia.

 

Projekt zakończył się sukcesem, a nowe PWA w Orange Polska spowodowało, że średni czas ładowania strony jest o 30% szybszy niż poprzednia wersja, a konwersja na urządzeniach mobilnych wzrosła o 52%. Warto zaznaczyć, że współczynnik odrzuceń poprawił się o 12%, a sesja strony wydłużyła się o 18%. Na podstawie powyższych przykładów, można wskazać, że obranie strategii biznesowej opartej o technologię PWA było optymalnym rozwiązaniem.

 

24.rakuten.co.jp

Podobne doświadczenia ma Rakuten24 - jeden z większych sklepów internetowych w Japonii. W ich ofercie można znaleźć szereg produktów codziennego użytku - w tym produkty FMCG. Głównym celem firmy było poprawienie retencji i ponowne zaangażowanie klientów mobilnych. Dzięki PWA odnotowano wzrost współczynnika utrzymania użytkowników o 450% w porównaniu z okresem sprzed wdrożenia PWA.

 

Trivago

Już wcześniej wspomniany serwis Trivago również odniósł sukces dzięki wdrożeniu technologii PWA. Analizy grupy docelowej ukazały, że odbiorcy platformy częściej korzystają z urządzeń mobilnych niż komputerów. Zarządzający Trivago podjęli decyzję o zmianie modelu biznesowego w oparciu o PWA. Ujednolicenie doświadczeń spowodowało wzrost zaangażowania klientów o 150%, zwiększenie liczby kliknięć w oferty hotelowe przez użytkowników PWA o 97%. Dodatkowo wykazano, że 67% osób więcej wraca na stronę i kontynuuje przeglądanie.

 

Goibibo

Podobne doświadczenia ma za sobą serwis Goibibo, który jest wiodącym, indyjskim portalem do rezerwacji podróży. Zespół tworzący w pełni funkcjonalną i niezawodną progresywną aplikację webową dla użytkowników iOS i Android spowodował, że Goibibo osiągnął 60% wzrost konwersji. Dodatkowo nowe możliwości webowe poprawiły UX i spowodowały 20% wzrost zalogowanych użytkowników.

Powyższe dane zdają się potwierdzać słuszność tezy, że inwestycja w PWA jest opłacalna z biznesowego punktu widzenia. Technologia ta jest warta eksploracji, jeśli chce się dostarczyć lżejszą wersję istniejącej już aplikacji natywnej i strony internetowej.

Obranie takiej strategii może przyczynić się do wzrostu konwersji, wydłużyć czas spędzony w witrynie sklepu internetowego, a także zwiększyć liczbę powracających klientów. Z uwagi na powiadomienia push oraz usługi geolokalizacji, PWA jest również bardzo dobrym narzędziem do komunikacji marketingowej.


Autor: Tomasz Łysoń

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwola elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • iab