Blog

Wskazówki na Black Friday i Cyber Monday 2023 dla sklepów internetowych

Wskazówki na Black Friday i Cyber Monday 2023 dla sklepów internetowych

Ostatnie przygotowania do świątecznej gorączki? Sprawdź naszą shortlistę, którą przygotowaliśmy z myślą o sprzedawcach. Znajdziesz na niej wskazówki, które możesz wykorzystać podczas największego wydarzenia zakupowego w roku - Black Week, Black Friday i Cyber Monday.

 

W okresie poprzedzającym BFCM konsumenci zawsze koncentrują się na ofertach, z których mogą skorzystać - rabaty procentowe, kwotowe czy darmowa dostawa. Zapewnienie atrakcyjnej promocji jest ważnym początkiem, ale potrzeba trochę więcej działań i wysiłku, jeśli chcesz zatrzymać tych kupujących ze sobą na dłużej. Po skorzystaniu z fajnej promocji podczas BFCM, zmienia się sposób myślenia konsumentów.

 

Klienci przenoszą punkt ciężkości z ofert i promocji na doświadczenie i wsparcie, jakie otrzymali w sklepie internetowym. Marki, które mogą oferować doskonałe CX na całej ścieżce zakupowej, zatrzymają klientów. Tak więc wszystko, od obsługi klienta przez stronę internetową po wrażenia po zakupie, musi być dla klienta więcej niż zadowalające.

 

Zobacz 5 wskazówek na Black Week i Black Friday, które możesz wdrożyć w swoim sklepie internetowym, aby odnieść sukces, a co najważniejsze, zwiększyć zyski i pozyskać nowych klientów.

 

1. Wykorzystaj dane z przeszłości do opracowania tegorocznej strategii

Jednym z najlepszych źródeł do stworzenia sprawdzonej i skutecznej strategii na Black Weekend oraz okres świąteczny są dane z ubiegłych lat. Jak często kupujący odwiedzili Twój sklep internetowy? W który dzień i w jakich godzinach były peaki sprzedażowe? Jakie produkty lub kategorie cieszyły się największą popularnością?

 

Odpowiadając na te pytania otrzymasz lepsze odpowiedzi i zrozumiesz jeszcze lepiej ścieżkę zakupową Twoich klientów, a to pozwoli ci budować ich lojalność oraz zwiększyć sprzedaż.

 

Nasze rekomendacje:

  • Postaw na spersonalizowaną strategię zaangażowania (re-engagement). Możesz zbudować sekwencję wiadomości email opartych o historię zakupów Twoich klientów lub spersonalizowane rabaty na ich ulubione produkty z okazji Black Friday.
  • Prezentuj bestsellery. Stwórz sekcję lub dedykowaną stronę w sklepie internetowym do zaprezentowania swoich najlepiej sprzedających się produktów, aby ułatwić orientację i wybór nowym klientom, którzy pojawią się w Twoim sklepie w Black Weekend po raz pierwszy. Zadbaj, aby stany magazynowe były wystarczająco duże.
  • Zaktualizuj i promuj program lojalnościowy. Dopilnuj, aby część nowych klientów została z Tobą na dłużej.

 

Praktyczne inspiracje na BFCM 2023

 

1) Przygotuj kampanię do swoich klientów informującą o BFCM 2023 oraz rekomendacjach. Koniecznie skorzystaj z możliwości personalizacji oferty w emailu i wyślij dopasowane do ich zainteresowań propozycje zakupowe.

 

black friday porady dla sklepów internetowych atomstore

 

 

2) Bestsellery warto pokazywać na stronie głównej. Jeżeli masz narzędzia do ich personalizacji na podstawie historii klienta dostępne na swoim rozwiązaniu e-commerce, koniecznie z nich skorzystaj. 

 

 

black friday porady inspiracje bestsellery atomstore

Oprócz bestsellerów na stronie głównej możesz pokazać inspiracje (np. na zimę, na prezenty, na święta itd.) lub najlepiej sprzedające się produkty z danej kategorii

 

 

3) Stwórz dedykowaną stronę w swoim sklepie internetowym, na której zaprezentujesz gotowe pomysły na prezent. W końcu Black Friday to dla wielu osób okazja na zrobienie świątecznych zakupów dla bliskich. Nie masz dużej oferty w sklepie? Nie szkodzi. Nawet kilka produktów na osobnym landing page skraca proces ich szukania :) Nie zapomnij dodać informacji na stronie głównej oraz przekierować ruch z reklam na nową podstronę.

 

 

black friday porady inspiracje prezenty atomstore

Zostań doradcą w swoim sklepie internetowym i wyjdź naprzeciw oczekiwaniom klientów, ułatwiając im wybory i zakupy

 

2. Przygotuj sklep internetowy na wysoki ruch od strony technicznej

Najlepsza akcja promocyjna i największy budżet w historii BFCM nie pomogą, jeżeli Twój sklep zaliczy downtime (przerwy w działaniu) podczas najwyższego ruchu. Duża liczba użytkowników na stronie może spowodować wolniejszy czas ładowania się - na tyle długi, że kupujący przejdą na stronę konkurencji. Podejmij działania!

 

Nasze rekomendacje:

  • Wszelkie krytyczne poprawki i zmiany zaimplementuj przed ostatnim tygodniem listopada. Nie projektuj dużych zmian, nowości czy aktualizacji w tydzień największego ruchu. Planuj rozsądnie.
  • Nie próbuj ścigać się z czasem i nie wgrywaj nowej funkcji do sklepu przed Black Friday, zwłaszcza jeżeli nie miałeś czasu jej porządnie przetestować. W tygodniu największego zainteresowania nie dokonuj żadnych zmian na froncie lub backendzie.
  • Poproś o pomoc support swojej platformy e-commerce lub hostingu, aby zwiększyli zasoby serwera Twojego sklepu internetowego. W dobie skalowalnej infrastruktury nie pociągnie to za sobą wysokich kosztów, a uchroni Cię przed skutkami ataku świątecznych klientów i przerw w działaniu witryny.

 

Praktyczne inspiracje na BFCM 2023:

 

1) Obawiasz się peak-ów sprzedażowych, którym nie podoła Twoja platforma e-commerce? Rozłóż kampanię marketingową w czasie. Zacznij komunikację i sprzedaż wcześniej, np. już od poniedziałku w Czarnym Tygodniu. Ruch klientów rozłoży się równomiernie na poszczególne dni, co nie wpłynie niekorzystanie na działanie Twojej strony. 

 

2) Jeżeli jednak zauważyłeś, że wydajność sklepu internetowego jest nawracającym problemem, koniecznie poszukaj nowoczesnego, skalowalnego rozwiązania, które pozwoli obsługiwać Ci większy wolumen sprzedaży, jak np. platforma e-commerce AtomStore.

 

3. Zmieniaj jednorazowych nabywców w lojalnych klientów

Nowi klienci, których pozyskasz dzięki reklamie (oraz ich chęci złapania okazji) w Black Week i okresie świątecznym, mogą stać się lojalnymi stałymi klientami. Wykorzystaj marketing i dane, aby zachęcić ich do ponownego zakupu i powrotu przez cały rok. Nie pozostawiaj ich potencjału losowi… i konkurencji.

 

Nasze rekomendacje:

  • Zbieraj dane klientów dzięki atrakcyjnym zachętom. Oferuj zniżkę na zakupy lub dostęp do specjalnej oferty dla klientów, którzy zarejestrują konto w sklepie i zapiszą się do Twojego newslettera.
  • Włącz nowych klientów do strategii marketingowej. Zaraz po gorącym okresie zakupowym skorzystaj z email lub SMS marketingu, reklamy w social media i płatnego remarketingu, aby pozostać w kontakcie i utrzymać markę w świadomości klientów.

 

Praktyczne inspiracje na BFCM 2023:

 

1) Stwórz lub zaktualizuj swój pop-up z zapisem do newslettera pod Black Friday.

 

 

black friday porady inspiracje atomstore

 

 

4. Plan na porzucone koszyki

Porzucone koszyki są nieuniknione, ponieważ w Black Friday kupujący szukają najlepszej możliwie oferty. Zaplanuj, jak chcesz ratować porzucone koszyki i jak nakłonić klientów do dokończenia zakupów. 

 

Nasze rekomendacje:

  • Sięgnij do danych i ustal, co powoduje, że klienci nie finalizują transakcji w sklepie. Czy twój koszyk ma za dużo kroków? Czy coś wzbudza ich nieufność? Czy oferujesz różne metody dostawy i płatności? Identyfikacja tych problemów pomoże ci zmniejszyć liczbę niedokończonych zakupów.
  • Bądź proaktywny. Dobrze przygotowana sekwencja wiadomości email o porzuconym koszyku może uratować część z nich. Wypróbuj rabaty ograniczone czasowo do końca BFCM, które zachęcą ich do zakupów zanim wygasną na zawsze.
  • Wykorzystaj najnowsze możliwości remarketingu w social media. 

 

Praktyczne inspiracja na BFCM 2023:

 

1) Przejrzyj, czy Twoje wiadomości ratujące porzucony koszyk są estetyczne, a może potrzebują odświeżenia? Jeżeli tylko masz taką możliwość, dodaj do wiadomości listę innych, rekomendowanych, komplementarnych lub alternatywnych produktów do tych, które są w już w koszyku. Przypomnij o minimalnej wartości zamówienia, aby otrzymać darmową dostawę. 

 

wkazówski i porady na black friday dla sklepów internetowych

 

5. Komunikuj się z kupującymi w BFCM przez cały czas realizacji zamówienia

Sprawne, przejrzyste i zorientowane na klienta doświadczenie w realizacji zamówień jest kluczem do zdobycia zaufania kupujących w okresie świątecznym i zapewnienie doskonałej obsługi w Black Friday i nie tylko.

 

NASZE REKOMENDACJE:

  • Wyeksponuj politykę zwrotów i podkreśl jej zalety. Upewnij się, że Twoja jest jasna, przejrzysta i wyraźnie widoczna na Twojej stronie internetowej. Zapewni to kupującym pewność zakupów i większe prawdopodobieństwo powrotu do Twojej firmy.
  • Niezbędna komunikacja. Skorzystaj z narzędzi jak email czy SMS, aby potwierdzić kupującym zamówienie i dostarczyć im informacje o śledzeniu przesyłki czy innych aktualizacji zamówienia. Nic tak nie uspokaja, jak pełna informacja o zamówieniu.

 

Praktyczne inspiracja na BFCM 2023:

 

1) Wykorzystaj maile transakcyjne do zachęcenia klientów do zostania z Tobą na dłużej. Zobacz propozycję takie scenariusza. Nie zapomnij, że najważniejsze jest przekazać informacje o realizacji zamówienia. Informacje o korzyściach z konta w sklepie przemyć w treści wiadomości. 

 

wskazówki na black friday 2022 jak zatrzymać klienta

 

 

2) Podaruj specjalny ograniczony czasowo kupon rabatowy na następne zakupy przy informacji o nadaniu paczki z magazynu do kuriera i przygotowaniu etykiety. 

 

wskazówki na black friday 2022 jak zamienić klienta na lojalnego

 

 

3) Poinformuj klienta o dostarczeniu paczki do punktu odbioru lub do domu, a przy okazji możesz poprosić go o opinię na temat produktu lub udział w ankiecie na temat obsługi klienta i doświadczenia zakupowego. Jeżeli prowadzisz marketing SMS, zaproś go do zapisania się na niego. 

 

wskazówki na black friday email marketing

 

Przygotuj swój biznes na gorący okres w sprzedaży, aby wykorzystać go maksymalnie

Sklep internetowy nie pozwala ci zrealizować Twoich pomysłów? Zwalnia, gdy korzysta z niego bardzo dużo użytkowników? Poznaj platformę e-commerce, którą wybierają sprzedawcy ze względu na wyjątkową wydajność, skalowalność i niezawodność w największych okresach sprzedażowych.

 

 

black weeks z atomastore promocja na abonament atomstore

 


Autor: Diana Drobniak

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska