Blog

Jak działa silnik rekomendacji w AtomStore?

Jak działa silnik rekomendacji w AtomStore?

Silnik rekomendacji jest jedną z najważniejszych funkcji sklepu internetowego, która pozwala na personalizację poleceń klientom. Ma go większość platform e-commerce. W AtomStore poszliśmy o krok dalej. Stworzyliśmy trzy silniki rekomendacji, dzięki którym jeszcze lepiej dopasujesz ofertę do każdego użytkownika. Jak działają i jak z nich korzystać?

 

Jeśli współpracujesz z nami od jakiegoś czasu, to na pewno korzystasz z silnika rekomendacji. Czy wiesz, że w AtomStore mamy kilka algorytmów, które możesz wykorzystać do jeszcze lepszej personalizacji. Są nimi:

  • rekomendacje spersonalizowane,
  • rekomendacje zakupowe,
  • rekomendacje powiązane.

 

Wszystkie silniki bazują na danych historycznych i śladzie, który zostawiają klienci, odwiedzając twój sklep, np. przeglądając produkty lub konkretne kategorie. Na podstawie tego są tworzone osobiste rekomendacje dla każdego użytkownika.

 

Już teraz możesz sprawdzić, co system już wie o twoich klientach. Wystarczy, że zalogujesz się do panelu sklepu, a następnie przejdziesz do zakładki Sprzedaż → Klienci → Edytuj. W opcji „Profil zakupowy” możesz zobaczyć profil zakupowy dowolnego klienta.

 

Czym są rekomendacje spersonalizowane?

Rekomendacje spersonalizowane są tworzone na podstawie listy produktów, kategorii i asortymentu konkretnych producentów oglądanych przez klienta w sklepie. W skrócie –analizowana jest historia odwiedzin. W zależności od wagi wybranych akcji użytkownika, algorytm określa, które produkty będą najatrakcyjniejsze dla odbiorcy. 

 

Co więcej, możesz zdecydować, czy rekomendacje spersonalizowane mają obejmować tylko bestsellery, nowości i promocje czy wszystkie produkty.

 

  1. W tym celu przejdź do zakładki Ustawienia → Konfiguracja sklepu → Marketing → Rekomendacje.
  2. W ustawieniu „Mailing, znacznik #rekomendacje_spersonalizowane:x# - tylko nowości/promocje/bestsellery” możesz wybrać opcje:
  • „tak”, której wybranie spowoduje, że rekomendacje będą generowane tylko spośród produktów, które są nowościami, promocjami i bestsellerami,
  • „nie”, której wybranie spowoduje, że system wygeneruje rekomendacje na podstawie wszystkich produktów i dopasuje je na podstawie ustawień z zakładki Ustawienia → Konfiguracja sklepu → Marketing → Personalizacja.

  • panel-sklepu-rekomendacje-spersonalizowane

 

PROTIP: Wykorzystaj rekomendacje spersonalizowane w newsletterach.

Jeśli korzystasz z naszego modułu Newsletter, masz możliwość nie tylko trafiania do konkretnych segmentów klientów, ale także personalizacji dzięki znacznikom.

 

Jak to wykorzystać? Wysyłając newsletter, dodaj do wiadomości spersonalizowane rekomendacje, dzięki znacznikowi #rekomendacje_spersonalizowane:X#, gdzie X oznacza liczbę produktów, które zostaną wyświetlone w wiadomości. Możesz ustawić dowolną liczbę produktów, jednak pamiętaj, że im mniej ich wybierzesz, tym polecenia będą trafniejsze.

 

Jak działają rekomendacje zakupowe?

Korzystasz ze Spotify? Słuchał_ś kiedyś piosenek z playlist tworzonych specjalnie dla ciebie, np. Radaru premier czy Odkryj w tym tygodniu? Algorytm aplikacji szuka użytkowników o podobnym profilu i wzajemnie poleca im utwory. Na tej samej zasadzie działają rekomendacje zakupowe, dzięki czemu klientom są polecane produkty, które z dużym prawdopodobieństwem powinny przypaść im do gustu.

 

Przykład: Klient A oglądał w sklepie czerwone klapki, skórzane sandały i japonki. Klient B oglądał te same czerwone klapki i japonki. System poleci klientowi B skórzane sandały, które oglądał klient A.

 

Algorytm rekomendacji zakupowych jest najbardziej skomplikowanym silnikiem w naszym systemie. Im dłużej z niego korzystasz i masz więcej klientów, tym system lepiej rozpoznaje ich preferencje, a rekomendacje będę trafniejsze. Wykorzystaj to.

 

PROTIP: Wykorzystaj rekomendacje zakupowe do ratowania koszyków. Wysyłaj klientom wiadomość, w którym polecasz produkty podobne do tych, które oglądali.

 

1. Wystarczy, że zalogujesz się do panelu sklepu, przejdziesz do modułu Marketing → Automation, następnie otworzysz zakładkę Powiadomienia, przypomnienia i ustawisz „Pierwsze przypomnienie o porzuconym koszyku”.

 

panel-sklepu-ratowanie-koszyka

 

2. Tego typu e-mail najlepiej wysłać jeszcze tego samego dnia po porzuceniu koszyka (maksymalnie do 24 godzin). W opcji „Przypomnienie po X godzinach” rekomendujemy wybranie dwóch godzin. 

 

3. Wpisz treść wiadomości i użyj znacznika #rekomendacje_zakupowe:X#, gdzie X oznacza liczbę produktów, które zostaną wyświetlone w e-mailu. W pierwszym powiadomieniu o porzuconym koszyku, lepiej pokazać klientom bogatą ofertę sklepu, która może ich zainteresować, niż oferować zniżki. Jeśli do ratowania koszyków planujesz użyć kuponów rabatowych, wyślij je dopiero w kolejnym przypomnieniu.

Rekomendacje zakupowe możesz wykorzystać w wiadomościach w module Marketing Automation (Marketing → Automation → Powiadomienia, przypomnienia).

 

Jak korzystać z rekomendacji powiązanych?

Rekomendacje powiązane to polecenia produktów, które są połączone z tymi, które klienci kupili lub oglądali wcześniej. Jako administrator sklepu możesz powiązać je ręcznie lub zdecydować się na uzupełniane automatycznie przez silnik AtomStore (najczęściej będą to produkty z tej samej kategorii).

 

rekomendacje-powiazane

 

1. Jeśli chcesz ustawić rekomendacje powiązane ręcznie, wystarczy, że przejdziesz do zakładki Katalog → Produkty → Edytuj produkt → Produkty powiązane.

 

2. W ustawieniu „Nowe powiązanie” wpisz produkty, które mają być powiązane z edytowanym przez ciebie produktem. Po wpisaniu pierwszych kliku liter system podpowie listę dostępnych produktów. Produkty, które powiązał_ś z edytowanym wyświetlą się w opcji „Produkty powiązane”.


panel-sklepu-powiazane

 

3. Zapisz ustawienie.

 

4. Produkty powiązane wyświetlą się na karcie produktu.

rekomendacje-powiazane-karta-produktu

5. Rekomendacje możesz także wykorzystać w modułach Marketing Automation i Newsletter. Wystarczy, że w edytorze tekstu użyjesz odpowiedniego znacznika #rekomendacje_powiazane:X#, gdzie X oznacza liczbę produktów, które wyświetlą się klientowi.

To nie jedyne rekomendacje, jakie możesz ustawić w AtomStore. Jeśli chcesz skutecznie trafiać do klientów, personalizuj! Aż 74% klientów odczuwa irytację, jeśli otrzymuje niedostosowane do swoich zainteresowań rekomendacje. 

 Poznaj 6 typów rekomendacji, które warto mieć w e-sklepie

 

Naszym celem jest stworzenie jak najbardziej kompletnego oprogramowania typu SaaS, które umożliwi naszym klientom korzystanie z wielu funkcji i integracji, dlatego stworzyliśmy aż trzy silniki rekomendacji. Dzięki temu jeszcze lepiej spersonalizujesz ofertę twojego sklepu i odpowiesz na potrzeby klientów. Możesz zastosować wszystkie algorytmy, dostosowując rekomendacje na stronie głównej sklepu, na karcie produktu, w kampaniach e-mailowych i podczas ratowania koszyków. Wybierz opcję, która najlepiej odpowiada twojemu biznesowi i nie czekaj z wykorzystaniem możliwości platformy AtomStore w 100%.


Autor: Agata Kempa

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska