Chcesz przenieść sklep na nową platformę, ale nie wiesz jak to zrobić? Wszystkiego dowiesz się z e-booka "Migracja sklepu" Pobierz teraz

Blog

08.09.2021
Funkcje

Jak działa silnik rekomendacji w AtomStore?

Jak działa silnik rekomendacji w AtomStore?

Silnik rekomendacji jest jedną z najważniejszych funkcji sklepu internetowego, która pozwala na personalizację poleceń klientom. Ma go większość platform e-commerce. W AtomStore poszliśmy o krok dalej. Stworzyliśmy trzy silniki rekomendacji, dzięki którym jeszcze lepiej dopasujesz ofertę do każdego użytkownika. Jak działają i jak z nich korzystać?

 

Jeśli współpracujesz z nami od jakiegoś czasu, to na pewno korzystasz z silnika rekomendacji. Czy wiesz, że w AtomStore mamy kilka algorytmów, które możesz wykorzystać do jeszcze lepszej personalizacji. Są nimi:

  • rekomendacje spersonalizowane,
  • rekomendacje zakupowe,
  • rekomendacje powiązane.

 

Wszystkie silniki bazują na danych historycznych i śladzie, który zostawiają klienci, odwiedzając twój sklep, np. przeglądając produkty lub konkretne kategorie. Na podstawie tego są tworzone osobiste rekomendacje dla każdego użytkownika.

 

Już teraz możesz sprawdzić, co system już wie o twoich klientach. Wystarczy, że zalogujesz się do panelu sklepu, a następnie przejdziesz do zakładki Sprzedaż → Klienci → Edytuj. W opcji „Profil zakupowy” możesz zobaczyć profil zakupowy dowolnego klienta.

 

Czym są rekomendacje spersonalizowane?

Rekomendacje spersonalizowane są tworzone na podstawie listy produktów, kategorii i asortymentu konkretnych producentów oglądanych przez klienta w sklepie. W skrócie –analizowana jest historia odwiedzin.W zależności od wagi wybranych akcji użytkownika, algorytm określa, które produkty będą najatrakcyjniejsze dla odbiorcy. 

 

 

Co więcej, możesz zdecydować, czy rekomendacje spersonalizowane mają obejmować tylko bestsellery, nowości i promocje czy wszystkie produkty.

 

1. W tym celu przejdź do zakładki Ustawienia → Konfiguracja sklepu → Marketing → Rekomendacje.

 

2. W ustawieniu „Mailing, znacznik #rekomendacje_spersonalizowane:x# - tylko nowości/promocje/bestsellery” możesz wybrać opcje:

  • „tak”, której wybranie spowoduje, że rekomendacje będą generowane tylko spośród produktów, które są nowościami, promocjami i bestsellerami,
  • „nie”, której wybranie spowoduje, że system wygeneruje rekomendacje na podstawie wszystkich produktów i dopasuje je na podstawie ustawień z zakładki Ustawienia → Konfiguracja sklepu → Marketing → Personalizacja.


panel-sklepu-rekomendacje-spersonalizowane

 

PROTIP: Wykorzystaj rekomendacje spersonalizowane w newsletterach.

Jeśli korzystasz z naszego modułu Newsletter, masz możliwość nie tylko trafiania do konkretnych segmentów klientów, ale także personalizacji dzięki znacznikom.

 

Jak to wykorzystać? Wysyłając newsletter, dodaj do wiadomości spersonalizowane rekomendacje, dzięki znacznikowi #rekomendacje_spersonalizowane:X#, gdzie X oznacza liczbę produktów, które zostaną wyświetlone w wiadomości. Możesz ustawić dowolną liczbę produktów, jednak pamiętaj, że im mniej ich wybierzesz, tym polecenia będą trafniejsze.

 

Jak działają rekomendacje zakupowe?

Korzystasz ze Spotify? Słuchał_ś kiedyś piosenek z playlist tworzonych specjalnie dla ciebie, np. Radaru premier czy Odkryj w tym tygodniu? Algorytm aplikacji szuka użytkowników o podobnym profilu i wzajemnie poleca im utwory. Na tej samej zasadzie działają rekomendacje zakupowe, dzięki czemu klientom są polecane produkty, które z dużym prawdopodobieństwem powinny przypaść im do gustu.

 

Przykład: Klient A oglądał w sklepie czerwone klapki, skórzane sandały i japonki. Klient B oglądał te same czerwone klapki i japonki. System poleci klientowi B skórzane sandały, które oglądał klient A.

 

 

Algorytm rekomendacji zakupowych jest najbardziej skomplikowanym silnikiem w naszym systemie. Im dłużej z niego korzystasz i masz więcej klientów, tym system lepiej rozpoznaje ich preferencje, a rekomendacje będę trafniejsze. Wykorzystaj to.

 

PROTIP: Wykorzystaj rekomendacje zakupowe do ratowania koszyków. Wysyłaj klientom wiadomość, w którym polecasz produkty podobne do tych, które oglądali.

 

1. Wystarczy, że zalogujesz się do panelu sklepu, przejdziesz do modułu Marketing → Automation, następnie otworzysz zakładkę Powiadomienia, przypomnienia i ustawisz „Pierwsze przypomnienie o porzuconym koszyku”.

 

panel-sklepu-ratowanie-koszyka

 

2. Tego typu e-mail najlepiej wysłać jeszcze tego samego dnia po porzuceniu koszyka (maksymalnie do 24 godzin). W opcji „Przypomnienie po X godzinach” rekomendujemy wybranie dwóch godzin. 

 

3. Wpisz treść wiadomości i użyj znacznika #rekomendacje_zakupowe:X#, gdzie X oznacza liczbę produktów, które zostaną wyświetlone w e-mailu. W pierwszym powiadomieniu o porzuconym koszyku, lepiej pokazać klientom bogatą ofertę sklepu, która może ich zainteresować, niż oferować zniżki. Jeśli do ratowania koszyków planujesz użyć kuponów rabatowych, wyślij je dopiero w kolejnym przypomnieniu.

Rekomendacje zakupowe możesz wykorzystać w wiadomościach w module Marketing Automation (Marketing → Automation → Powiadomienia, przypomnienia).

 

Jak korzystać z rekomendacji powiązanych?

Rekomendacje powiązane to polecenia produktów, które są połączone z tymi, które klienci kupili lub oglądali wcześniej. Jako administrator sklepu możesz powiązać je ręcznie lub zdecydować się na uzupełniane automatycznie przez silnik AtomStore (najczęściej będą to produkty z tej samej kategorii).

 

rekomendacje-powiazane

 

1. Jeśli chcesz ustawić rekomendacje powiązane ręcznie, wystarczy, że przejdziesz do zakładki Katalog → Produkty → Edytuj produkt → Produkty powiązane.

 

2. W ustawieniu „Nowe powiązanie” wpisz produkty, które mają być powiązane z edytowanym przez ciebie produktem. Po wpisaniu pierwszych kliku liter system podpowie listę dostępnych produktów. Produkty, które powiązał_ś z edytowanym wyświetlą się w opcji „Produkty powiązane”.


panel-sklepu-powiazane

 

3. Zapisz ustawienie.

 

4. Produkty powiązane wyświetlą się na karcie produktu.

rekomendacje-powiazane-karta-produktu

5. Rekomendacje możesz także wykorzystać w modułach Marketing Automation i Newsletter. Wystarczy, że w edytorze tekstu użyjesz odpowiedniego znacznika #rekomendacje_powiazane:X#, gdzie X oznacza liczbę produktów, które wyświetlą się klientowi.

 

rekomendacje-4-szpaki

To nie jedyne rekomendacje, jakie możesz ustawić w AtomStore. Jeśli chcesz skutecznie trafiać do klientów, personalizuj! Aż 74% klientów odczuwa irytację, jeśli otrzymuje niedostosowane do swoich zainteresowań rekomendacje. Mydlarnia 4szpaki.pl na stronie głównej wyświetla klientom m.in. polecane i ostatnio oglądane produkty.

 Poznaj 6 typów rekomendacji, które warto mieć w e-sklepie

 

Naszym celem jest stworzenie jak najbardziej kompletnego oprogramowania typu SaaS, które umożliwi naszym klientom korzystanie z wielu funkcji i integracji, dlatego stworzyliśmy aż trzy silniki rekomendacji. Dzięki temu jeszcze lepiej spersonalizujesz ofertę twojego sklepu i odpowiesz na potrzeby klientów. Możesz zastosować wszystkie algorytmy, dostosowując rekomendacje na stronie głównej sklepu, na karcie produktu, w kampaniach e-mailowych i podczas ratowania koszyków. Wybierz opcję, która najlepiej odpowiada twojemu biznesowi i nie czekaj z wykorzystaniem możliwości platformy AtomStore w 100%.


Autor: Agata Kempa

AtomStore to platforma e-commerce klasy premium. Tworzymy dedykowane sklepy internetowe oraz systemy B2B. Oferujemy kompleksowe wdrożenia od A do Z, sklepy mobilne w technologii responsive web design, integracje z programami Comarch Optima, XL, WF-Mag, Subiekt.
Wspólnie rozwiązujemy problemy polskiego e-handlu!

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • iab