Chcesz przenieść sklep na nową platformę, ale nie wiesz jak to zrobić? Wszystkiego dowiesz się z e-booka "Migracja sklepu" Pobierz teraz

Blog

18.08.2021
E-biznes

5 sygnałów, że czas zmienić platformę e-commerce

5 sygnałów, że czas zmienić platformę e-commerce

Sklep internetowy nie nadąża za rozwojem twojego biznesu? Zastanawiasz się, czy warto zmienić platformę, ale potrzebujesz pewności? Poznaj pięć sygnałów, które świadczą o tym, że powinieneś rozważyć migrację danych sklepu internetowego na nowy system.

 

Uruchamiasz swój pierwszy sklep internetowy na gotowym systemie open source lub SaaS. Po kilkunastu miesiącach Twój pomysł na biznes okazuje się trafny, inwestycja w marketing i strategię zwraca się, notujesz zyski, rośniesz, czujesz, że jesteś gotowy na nowe inwestycje... Jednak platforma, z której korzystasz nie jest przygotowana na taki wzrost sprzedaży i liczby klientów. Jeśli przekroczyłeś próg opłacalności, to czas przejść na nowe i lepsze rozwiązanie, które będzie odpowiadało specyfice twojego biznesu. Jak poznać, że ten moment już nadszedł?

 

Sygnał 1. Twoja platforma e-commerce nie nadąża za rozwojem sklepu

Ostatni czas to okres gwałtownego rozwoju e-commerce’u. Istnieje spora szansa, że Twój sklep sporo urósł – powiększył się oferowany asortyment, liczba klientów i transakcji. Większy ruch może spowodować obniżenie prędkości ładowania się strony lub w najgorszej sytuacji, brak dostępu do skelpu. Jednym z powodów jest niewystarczającą ilość miejsca na serwerze i braku automatycznego skalowania tych zasobów. 

 

 

Najczęstszymi objawami będą częste awarie podczas akcji promocyjnych, okresów świątecznych i wyprzedaży sezonowych, gdy ruch w witrynie widocznie rośnie.

 

W takim przypadku pierwszym krokiem powinny być prace optymalizacyjne - zarówno na poziomie infrastruktury, jak i frontendu. Jeśli jednak je wykonałeś, a twój sklep nadal ładuje się kilka lub nawet kilkanaście sekund (a dla internetów to wieczność), to czas rozważyć replatforming. 

 

 Przeczytaj Case study Cocolita.pl

  

Sygnał 2. Twoja platforma ma za mało funkcji marketingowych

Jeśli chcesz rozwinąć swój biznes dzięki marketingowi, potrzebujesz zoptymalizować sklep pod SEO, prowadzić bloga firmowego i social media oraz wysyłać newslettery czy powiadomienia web push, wyświetlać pop-upy, ratować koszyki, oferować atrakcyjne promocje, stworzyć program lojalnościowy … Dużo! Jak nad tym wszystkim zapanować? Niezbędne będą sprawna ekipa marketingowa i… możliwość zarządzania wszystkim w ramach jednej platformy.

 

To nie wszystko! Kompletna platforma e-commerce umożliwi Ci także personalizację strony głównejczy landing page’y. Skonstruuj home page pod potrzeby klienta tak, aby zobaczył co ostatnio oglądał w Twoim sklepie czy rekomendacje zakupowe.

 

Możesz to zrobić na AtomStore (zobacz przewodnik po elastycznych landing page). Dzięki temu możesz zarządzać contentem i dostosować go do oczekiwań konsumentów. A skuteczny marketing, to wysoka konwersja sprzedaży. ;)

 

Sygnał 3. Potrzebujesz integracji z nowymi narzędziami

Kluczem do sukcesu w handlu jest umożliwienie klientom robienia zakupów w ulubiony przez nich sposób. Musisz znać nie tylko trendy w e-commerce’ie, ale też preferencje konsumentów. Polscy internauci najczęściej płacą BLIK-iem, a do ich ulubionych form dostawy należą przesyłki kurierskie i odbiór zamówień w paczkomacie. To jednak nie wszystko! 

 

Rynek płatności oraz dostaw zmienia się dynamicznie. Powstają nowe możliwości – leasing i raty popularne w sklepach z elektroniką udzielne są już na poziomie koszyka w sklepie. W branży fashion średni udział PayPo, czyli płatności odroczonych w ogólnych transakcjach to 5–8% po trzech miesiącach i aż 10–25% po roku. 

 

Logistyka rozwija kolejne proklienckie usługi (paczka w weekend, kurier w sobotę, bezpłatne zwroty do sklepów), pojawiają się nowi gracze na rynku (np. Paczka Orlen czy paczkomaty Allegro). Wszystkie nowe możliwości potrzebują integracji ze sklepem oraz ich bieżącej aktualizacji API.

 

Wraz z rozwojem biznesu budzi się też potrzeba korzystania z narzędzi ułatwiających pracę, np. na magazynie, z bazą produktów, integrujących wiele kanałów sprzedaży w jednym miejscu, księgowymi, obsługi klienta, analityki itp. Ciągle pojawią się również nowe mikronarzędzia do zwiększania sprzedaży czy kontaktu z klientem. Warto z nich korzystać.

 

Jeżeli szybkie i proste wdrożenie najnowszych narzędzi oraz pozyskanie nowych partnerów nie jest możliwe lub kosztuje zbyt dużo czasu i pieniędzy, to warto poszukać alternatywy. Wiele oprogramowań typu SaaS gwarantuje swoim klientom gotowe integracje, które łatwo zaimplementować. Dzięki temu przedsiębiorcy zyskują czas i pieniądze, a klienci – satysfakcję z rozwijającego się sklepu dostosowanego do ich potrzeb.

 

Sygnał 4. Support nie jest wystarczający

Brak bieżącego wsparcia programistycznego to kolejny problem, który dotyka przede wszystkim wdrożenia dedykowane oraz open source. Wraz z rozwojem biznesu Twój sklep potrzebuje zmian graficznych, backoffice, a nawet w zakresie działających już integracji. Jeżeli zlecasz prace rozwojowe, a ich wykonanie dużo kosztuje lub programiści, którzy cię obsługują, mają bardzo długie terminy realizacji, to warto zastanowić się nad zmianą dostawcy systemu e-commerce i przeniesieniem sklepu.

 

Stworzyliśmy darmowy i kompletny przewodnik po migracji danych sklepu internetowego. Znajdziesz w nim kilkadziesiąt stron wiedzy ekspertów z branży i case studies, które nie zostały opublikowane nigdzie indziej.

 Pobierz e-booka

  

 

Sygnał 5. Twój sklep nie jest bezpieczny

Codziennie przez twój sklep internetowy przepływają tysiące wrażliwych danych – od imienia i nazwiska, przez adres zamieszkania i e-mail, aż po numer karty bankowej. Bezpieczeństwo sklepu powinno być priorytetem. Najbardziej na ataki narażone są sklepy budowane na systemie typu open source bez odpowiedniego zaplecza IT. Jeżeli wdrażałeś swój sklep samodzielnie lub robił to freelancer, koniecznie zainteresuj się kwestiami bezpieczeństwa.

 

PROTIP: Wiele kwestii związanych z bezpieczeństwem dotyczy przechowywania danych osobowych klientów. Jeżeli twój system nie pozwala:

  • uzyskać dostępu do danych osobowych klienta,
  • wykonać eksportu danych osobowych,
  • zostać zapomnianym na żądanie klienta,
  • zablokować cookies przez klienta,

to warto poszukać nowego rozwiązania, które spełnia te wymagania i przenieść na nie

swój sklep. Kary nakładane przez Urząd Ochrony Danych Osobowych mogą okazać się wyższe niż koszty przeniesienia sklepu.

 

Podsumowanie

Istnieje wiele przesłanek do tego, by zmienić dostawcę oprogramowania, ale niektóre z nich są szczególnie istotne. Jeśli twoja platforma nie odpowiada już potrzebom twojego sklepu, nie nadąża za jego rozwojem, nie oferuje dostatecznej liczby narzędzi marketingowych i potrzebnych integracji, a dane nie są bezpieczne, to czas rozważyć replatforming.

 

Pamiętaj, by przy wyborze platformy zastanowić się, jakie są realne potrzeby twojego biznesu i jakie najpewniej będą, gdy zdobędziesz nowych klientów. Wybór oprogramowania nie jest łatwą decyzją, ale jeśli zdecydujesz dobrze, to nie będziesz musieć go zmieniać przez następne lata.


Poproś o dostęp do demo.


Autor: Agata Kempa

AtomStore to platforma e-commerce klasy premium. Tworzymy dedykowane sklepy internetowe oraz systemy B2B. Oferujemy kompleksowe wdrożenia od A do Z, sklepy mobilne w technologii responsive web design, integracje z programami Comarch Optima, XL, WF-Mag, Subiekt.
Wspólnie rozwiązujemy problemy polskiego e-handlu!

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • iab