Blog

06.10.2023
E-commerce Growth

Green Friday – eko święto konsumpcjonizmu

Green Friday – eko święto konsumpcjonizmu

Nieprzemyślane zakupy i tony plastiku nie są już modne. Black Friday – coroczne święto konsumpcjonizmu – coraz częściej przyjmuje bardziej zielone oblicze. Ekologia jako jeden z trendów zagościł w naszej świadomości na dobre. Czy twoja marka także idzie z tę stronę? Poznaj kilka pomysłów na to, jak może to zrobić.

 

Zasady „less waste” i „zero waste” są coraz powszechniejsze – możemy spotkać się z nimi w sklepach stacjonarnych, gdzie torby wielorazowe zastępują jednorazówki czy w kawiarniach, które oferują zniżki dla osób z własnym kubkiem.

 

W obliczu kryzysu klimatycznego coraz więcej konsumentów zastanawia się, czy kolejny zakup jest im potrzebny. Coraz więcej biznesów także przyjmuje bardziej ekologiczne oblicze. Zostań jednym z nich!

 

Oferuj darmową dostawę zamiast zniżek

Altenberg – wydawnictwo założone przez Radosława Kotarskiego – postanowiło sprzeciwić się brutalnym zasadom rynku wydawniczego, który często najmniej płaci autorom. Od premiery ich książki utrzymują stałą cenę. Są konsekwentni także podczas Black Friday – jedyna promocja, jaką oferują, to ta na dostawę. Wysyłka jest wtedy za darmo.


Wpis na Facebooku Wydawnictwa Altenberg informujący o darmowej wysyłce z okazji BF

 

Możesz pójść ich śladem albo zdecydować się na promowanie dostaw, które są bardziej ekologiczne – doręczenie do Paczkomatów InPost, darmowy odbiór w sklepie lub punkcie kurierskim.

 

ZOBACZ TAKŻE: Wskazówki na Black Friday i Cyber Monday dla sklepów internetowych

 

Wykorzystaj recykling

Moda na recykling zagościła nie tylko w content marketingu. Jeśli nie przychodzi ci do głowy żaden pomysł, sprawdź, co możesz zaoferować swoim klientom, pamiętając o naszej planecie:

  • w branży beauty zacznij zbierać opakowania, które możesz ponownie wykorzystać, oferując klientom zniżki na następne zakupy lub punkty w programie lojalnościowych
  • zaoferuj darmową naprawę. Sprawdzi się to np. w sklepach z technologią lub rowerowych – klienci kupują w standardowej cenie, a w przeciągu określonego przez ciebie czasu mogą skorzystać z bezpłatnego serwisu,
  • zbieraj nienoszone ubrania jak H&M, dając kupon rabatowy na kolejne zakupy,
  • otwórz outlet. Przy produkcji albo transporcie opakowania mogą ulec uszkodzeniu, jeśli mimo to produkty są ciągle zdatne do użycia, możesz je dalej sprzedawać, ale po obniżonej cenie. Wielu klientów wybierze np. tańszą książkę z zagiętym rogiem zamiast pełnowartościowego produkt bez obniżki.

Powyższe strategie możesz wykorzystać nie tylko w Green Friday albo oferować przez cały rok. Pamiętaj, że bez względu na jaką koncepcję się zdecydujesz, ważne są przejrzystość i marketing – klienci nie skorzystają ze specjalnie przygotowanej oferty, jeśli o nich nie będą wiedzieć lub jej zasady nie będą jasne.

 

Zmniejsz liczbę zwrotów i reklamacji

Zwroty i reklamacje są kosztowne – aż w 19% małych i średnich sklepach suma procedury przekracza 5 zł. To ogromny koszt dla twojego biznesu, który generuje także ogromny straty dla środowiska. Green Friday jest dobrą okazją do uporządkowania tego procesu zwłaszcza, gdy planujesz oferować także tradycyjne promocje, a ryzyko dużej liczby zwrotów i wymian wzrasta. 

 

Możesz zaradzić temu na kilka sposobów:

  • zadbaj o szczegółowe opisy produktów – podaj dokładne rozmiary, opisz materiał, możesz także pokazać przykładowe zastosowanie lub inne, pasujące produkty,
  • dodaj zdjęcia i wideo – pokaż produkt ze wszystkim stron. Dobrą praktyką jest umożliwienie wrzucania grafik i filmów w recenzjach, dzięki czemu kupujący będą mogli zobaczyć produkt w codziennym użyciu,
  • skorzystaj z automatyzacji – duże sklepy, które używają systemu RMA obsługują reklamacje i wymiany nawet dwukrotnie taniej niż sklepy, które rozpatrują każdy przypadek indywidualnie. Sprawdź, jak uruchomić system RMA na naszej platformie,
  • jasno opisz procedurę zwrotów i reklamacji – 65% internautów sprawdza zasady rezygnacji z zakupów przed sfinalizowaniem transakcji. Klarownie opisana procedura zwrotów i reklamacji może nakłonić ich do zakupów. Jeśli dodatkowo chcesz zadbać o ekologię, przypomnij klientom, że do zwrotu mogą użyć kartonu, w którym otrzymali zamówienie. Masz siedzibę w mieście? Udostępnij  opcję osobistego zwrotu lub w sklepach stacjonarnych. 

 

W czasie Black Friday, kiedy konsumenci masowo kupują ogromne ilości, liczba zwrotów i reklamacji rośnie. Ich zminimalizowanie będzie dobre dla twojego portfela i środowiska. A to drugie jest zwłaszcza istotne, gdy ekologia mocno zaznacza się w trendach. Aż 67% konsumentów jest przekonana, że zwroty w e-commerce'ie niosą za sobą negatywny wpływ dla środowiska naturalnego.*

 

Zrezygnuj z plastiku i niedopasowanych kartonów

Każdemu z nas zdarzyło się kiedyś otrzymać produkt w kartonie, w którym zmieściłoby się kilka książek (na tę przypadłość cierpią przede wszystkim firmy kosmetyczne oraz sprzedawcy na Allegro). Co gorsza, takie przesyłki często są całe wypełnione folią bąbelkową.

 

przykład numer 1

71% internautów deklaruje, że zwraca uwagę na to, czy dostarczona przesyłka jest zapakowana ekologicznie, a prawie połowa (49%) dopłaciłaby za takie rozwiązanie.* Przykład powyższej przesyłki, w której zamówienie dostarczono w niedopasowanym i za dużym kartonie, może przynieść straty twojemu biznesowi, bo brak zwracania uwagi na kwestie środowiskowe nie zadowoli klientów.

 

To nie tylko nieekologiczne rozwiązanie, ale także niepraktyczne i droższe dla samego nadawcy, bo zwiększył przestrzeń załadunkową. Zielone podejście do pakowania nie musi oznaczać jedynie zamienienia plastiku i styropianu na biodegradowalne zamienniki, ale na przemyślenie całego procesu dostawy. Przykład? Jeśli klient zamówi dwa produkty, koniecznie dostarcz mu je w jednej przesyłce. 68% kupujących w sieci deklaruje, że może poczekać na zamówienie dłużej, aby dostać wszystkie kupione produkty w jednej dostawie.*

 

Po pierwsze, zadbaj o odpowiedni rozmiar opakowania. Dzięki temu twoje przesyłki będą mniejsze, więc będziesz w stanie przesłać więcej zamówień w mniejszej cenie. Po drugie, używaj opakowań nadających się do recyklingu. Coraz więcej firm decyduje się na pakowanie zamówień w ekologiczny sposób – bez zbędnego plastiku w postaci taśm lub folii bąbelkowych, zastępując je pociętymi kartonami, szarym papierem lub skropakiem, czyli biodegradowalnym i nietoksycznym wypełnieniem. Za najbardziej nieekologiczne praktyki konsumenci uważają używanie plastiku do pakowania przesyłek, umieszczanie małych produktów w dużych paczkach i używanie niebiodegradowalnych wypełniaczy.*

 

Powiedz „Nie” współczesnemu niewolnictwu

Jeśli był_ś kiedyś w Holandii, to z pewnością wpadła ci w ręce tabliczka czekolady Tony’s  – 180 gramów mlecznej rozkoszy. Czy wiesz jednak, czemu firma zawdzięcza swój błyskawiczny sukces? Kampaniom marketingowym opartym na sprzeciwie współczesnemu niewolnictwu. Marka powstała w duchu fair trade, skupiając się na równym traktowaniu. 

 

Strona Tony's informująca o sprzeciwie wobec współczesnego niewolnictwa

Chociaż eksperci uważają, że produkcja czekolady bez niewolnictwa nie istnieje, to Tony’s konsekwentnie odpowiada na wszelkie zarzuty, zmieniając dostawców, którzy nie stosują się do ich zasad, do których należą identyfikowalne ziarna, dobre płace, wsparcie rolników, długoterminowe umowy i dobra jakość produktów.

 

Jak możesz wykorzystać to w swoim biznesie? Jeśli Twoja marka produkuje w etyczny sposób, Black Friday jest świetną okazją do kampanii reklamowej na ten temat. Pokaż swoim klientom, gdzie i jak produkujesz i co wpływa na cenę. Zamiast oferować zniżek możesz także przekazać część przychodów z Black Week na cele charytatywne.

 

Zbliżający się okres promocji jest szansą na przemyślenie tego, w jaki sposób możesz zadbać nie tylko o zyski dla swojego biznesu, ale także środowisko. Jeśli zmienisz Black na Green Friday, to możesz osiągnąć spory sukces – pamiętaj, że ekologia jest na czasie.

 

 


Autor: Agata Kempa

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska