Blog

30.11.2022
E-commerce Growth

Sprzedaż w internecie nie jest za darmo. Ile kosztuje sklep internetowy w 2023 roku?

Sprzedaż w internecie nie jest za darmo. Ile kosztuje sklep internetowy w 2023 roku?

Przed rozpoczęciem sprzedaży w internecie zadajesz sobie wiele pytań. Zapewne jedną z kluczowych kwestii, nad którą się pochylasz, jest koszt sklepu internetowego. Suma zależy od wielu czynników - wyboru domeny, hostingu czy technologii. Nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi na to pytanie, ale istnieją obszary, które możesz przeanalizować i uzyskać szacunkowe koszty.

 

W tym artykule omówimy koszty związane z platformą sprzedażową dla sklepu internetowego z uwzględnieniem tworzenia i utrzymania pod kątem technologicznym.

 

Czynniki wpływające na koszt stworzenia sklepu internetowego

Istnieje kilka czynników, które należy wziąć pod uwagę, aby określić koszt sklepu internetowego. Musisz poznać cztery obszary, które wpływają na jego cenę. Inwestycja musi obejmować nie tylko budowę sklepu i koszty początkowe, jak analizy, wdrożenie i wyposażenie go w dedykowane funkcje. Także cykliczne opłaty abonamentowe, dzięki którym witryna sklepu będzie aktualna, stabilna technologicznie i przede wszystkim bezpieczna dla klientów i ich transakcji.

 

Kliknij w wybrany rozdział, aby przejść do interesującej Cię sekcji:

 

Obszar 1 - Platforma e-commerce - od kosztów początkowych po opłaty stałe - sprawdź

Obszar 2 - Dostosowanie sklepu - konfiguracja, wdrożenie i dostosowanie front- i backend'u sklepu - sprawdź

Obszar 3 - Infrastruktura - domena i hosting, kopie bezpieczeństwa, SMTP, SLA i dostęp do supportu - sprawdź

Obszar 4 - Utrzymanie i rozwój - koszty związane z naprawą, aktualizacjami i ciągłą optymalizacją szablonu i platformy - sprawdź

 

OBSZAR 1: Platforma e-commerce/technologia

 

Pierwszym obszarem, który musisz przeanalizować pod kątem finansowym, to koszty związane ze wdrożeniem, konfiguracją, utrzymaniem i dostosowaniem wybranej platformy e-commerce oraz szablonu sklepu do Twojej marki.

 

Bez względu, czy zdecydujesz się na SaaS, czy open-source, musisz uwzględnić swój czas, który poświęcisz na dostosowanie platformy do sprzedaży Twoich produktów lub koszt zlecenia tego odpowiednim programistom.

 

Następnie doliczyć trzeba cykliczne opłaty. W przypadku oprogramowania SaaS będzie to stały abonament. Jeżeli zdecydujesz się na open-source, weź pod uwagę koszty zmian, aktualizacji oprogramowania, które będziesz musiał komuś zlecić oraz dodatkowych aplikacji, wtyczek, czy innych narzędzi, aby osiągnąć funkcjonalność powyżej tej, która jest oferowana na start w platformie np. Magento, WooCommerce czy PrestaShop. (Ten problem dotyczy również mniejszych platform SaaS dla sklepów internetowych.)

 

Początkujący sprzedawcy mogą zacząć sprzedawać już od niecałych 100 zł / miesiąc (SkyShop oferuje podstawowy pakiet już za 89 zł, a Sote od 90 zł). Należy zwrócić uwagę na to, że są to ograniczone w możliwościach pakiety. W momencie, w którym Twój biznes zacznie zdobywać coraz więcej klientów, te podstawowe opcje mogą być niewystarczające. Przykładowo pod względem liczby SKU, czyli produktów i ich wariantów, liczby zamówień, dostępnych integracji z kurierami, płatnościami, a nawet programami księgowymi i liczby aukcji na Allegro. Niektóre platformy w podstawowych ofertach dają możliwość posiadania tylko 100 produktów w sklepie internetowym. Istotnym elementem jest możliwość tworzenia kont administratora i e-mail. Platformy proponują często tylko jedno konto admina.

 

Jednym z kluczowych kwestii w procesie decyzyjnym oraz mającym bardzo duży wpływ na CX klientów jest oferowanie wygodnych form dostawy, czyli z perspektywy sklepu - kolejnej wtyczki. Niektóre platformy w swoich podstawowych opcjach nie umożliwiają np. bezpośredniej integracji z Paczkomatami InPost. A Polacy kochają dostawy do Paczkomatów. Z raportu Klarny wynika, że z takiej formy dostawy korzysta aż 72% Polaków. Co to oznacza dla sklepu internetowego?

 

W tym przypadku są dwie opcje: klienci pójdą do konkurencji albo będziesz musiał zainwestować w dodatkową integrację, za którą będzie trzeba dopłacić lub przejść na wyższy abonament. Powyższy przykład to niejedyny. Pamiętaj, że przyzwyczajenia i zachowania konsumentów dynamicznie się zmieniają, a wraz z rozwojem sklepu internetowego będziesz potrzebował dodatkowych wtyczek oraz aplikacji, aby realizować kampanie marketingowe czy poprawiać konwersję. Możesz rozważyć przejście na platformę e-commerce w pełni funkcjonalną, która wspiera o wiele więcej integracji, narzędzi marketingowych, a także ma podwyższone parametry techniczne oraz rozbudowany system bezpieczeństwa.

 

Dodatkowo zwróć uwagę na kwestie związane ze wsparciem technicznym oraz obsługą klienta. Rozwiązania dla dużych przedsiębiorstw, czyli biznesów enterprise muszą zawierać integracje back-office, czyli WMS (Warehouse Management System), PIM (Product Information Management), CRM (Customer Relationship Management), ERP (Enterprise Resource Planning), Business Intelligence czy marketing automation. Platformy e-commerce dostępne na polskim rynku oferują usługi enterprise od 300 nawet do 5999 zł miesięcznie.

 

Przed wyborem platformy do swojego e-biznesu warto stworzyć strategię oraz roadmap rozwoju funkcji sklepu internetowego i zastanowić się, gdzie będzie się za rok, dwa i pięć lat. Mając na uwadze dynamiczny rozwój branży handlu elektronicznego, może się szybko okazać, że podstawowe funkcje będą niewystarczające i będziesz zmuszony do migracji na nowy system e-commerce.

Platformy e-commerce przybierają różne kształty i rozmiary, od tanich, prostych rozwiązań po w pełni funkcjonalne, skalowalne platformy e-commerce. Znalezienie odpowiedniego rozwiązania dla Twojej firmy, które będzie odpowiednie na dziś i jutro jest ważne podczas zakładania lub rozwijania sklepu internetowego.

 

 

Sprawdź zalety platformy SaaS Enterprise dla e-commerce

 

 

OBSZAR 2: Dostosowanie sklepu

 

Po wybraniu platformy e-commerce przychodzi czas na stworzenie i konfigurację sklepu internetowego. Na tym etapie Ciężko o precyzję w oszacowaniu kosztów usług, ponieważ cena będzie uzależniona od ilości nietypowych wymagań Twojego biznesu. Potrzeby te będą dyktować koszty początkowe i bieżące, potrzebne nie tylko do zbudowania, ale także do zarządzania frontem sklepu.

 

Firmy tworzące platformy SaaS często oferują pakiet konfiguracji sklepu internetowego. Szablony dla open-source w podstawowej wersji są nawet darmowe, ale wymagają dużo czasu i czasami bardziej specjalistycznej wiedzy HTML, CSS czy JS oraz z obsługi samego CMS-a. Dla osób, dla których jest to pierwszy kontakt z e-commerce, wejście w ten świat będzie należało do trudnych.

 

Pakiety ze wsparciem na rozwiązaniach SaaS zaczynają się już od 499 złotych. Zawierają one często konfigurację podstawowych formy płatności, dostawy i podłączenie domeny. W takiej wersji nie oferuje się grafiki, indywidualnych modułów, importu produktów i kont klientów, regulaminów, polityki prywatności czy narzędzi do zwrotów i reklamacji. Pakiety wdrożeniowe, w których klient może liczyć na trochę więcej opcji i wybrane elementy graficzne zaczynają się od 4 000 do 20 000 złotych.

 

W przypadku open-source jak Magento trudno oszacować koszty, choć można znaleźć wdrożenia zaczynające się od 30 000 złotych. Ale średnia wycena to rząd setek tysięcy. Rozpoczęcie sprzedaży na WooCommerce w bardzo podstawowym zakresie to koszt niewielki - do 5 000 zł. Natomiast na przejście na PrestaShop należy zaplanować budżet 5-10 tys. w górę.

 

Duże i średnie sklepy internetowe, które mają większe potrzeby customizacji nie tylko szablonu, ale przede wszystkim opcji back-endowych (dodatkowe moduły, przepływ danych, niestandardowe integracje, konsultacje ze specjalistami) potrzebują nieco bardziej rozszerzonych pakietów. W większości platform SaaS oraz wdrożeń na open-source prace wyceniane są indywidualnie i zależą od:

 

  • posiadania szablonu sklepu do zakodowania lub w przypadku jego braku, skorzystania z usług UX i UI designera z tworzeniem makiet interfejsu sklepu;
  • posiadania i poziomu skomplikowania indywidualnych systemów back-office, które należy zintegrować ze sklepem np. ERP;
  • przeniesienia rozwiązań stosowanych na obecnej platformie;
  • stworzenia customowych modułów i aplikacji w sklepie;
  • migracji danych sklepu;
  • testów.

 

Pakiety dla biznesów e-commerce enterprise wyceniane są już indywidualnie, więc trudno określić ich wysokość. W AtomStore pakiet, który obejmuje powyższe usługi, zaczyna się od 17 900 złotych.

 

Ten sektor e-biznesów “zmuszony” jest do nieustannego rozwoju i wsparcia sprzedaży m.in. poprzez personalizację, automatyzację czy spełnaniem (a nawet przekraczaniem) oczekiwań klientów. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak buduje się i wycenia sklepy internetowe, posłuchaj tego odcinka Przygody Przedsiębiorców na YouTube.

 

OBSZAR 3: Infrastruktura sklepu internetowego

 

Trzecim bardzo ważnym elementem oraz takim, który można oszacować pod względem kosztów jest infrastruktura systemu i sklepu internetowego.

 

Do infrastrukturalnych potrzeb należy zaliczyć domenę i jej utrzymanie oraz hosting. W przypadku platform e-commerce SaaS serwer wliczony jest w cenę abonamentu, co zwalnia Cię już z obowiązku wiedzy, czym jest cloud czy VPS, a także nie musisz się martwić o transfer czy miejsce na dysku. Z reguły w ramach usług SaaS oferowane są certyfikaty bezpieczeństwa, własne IP, poczta email, SMTP (możliwość wysyłki emaili bezpośrednio z systemu), kopie zapasowe baz danych czy gwarantowane SLA.

 

Jeżeli zdecydujesz się na open-source o wszystkie powyższe elementy układanki (często osobne produkty) musisz zadbać sam. Administracja, konfiguracja i cykliczne płatności spadną na Twoje barki. Koszty samego hostingu to minimum 500 - 1000 zł rocznie, SMTP, czyli możliwość wysyłania, chociażby wiadomości transakcyjnych to rząd 400 zł za miesiąc. Dodatkowe opcje jak rozszerzony support, dłuższe przechowywanie logów (lub w ogóle dostęp do nich) oraz częstsze kopie bezpieczeństwa są ekstra płatne.

 

Bardzo ważny jest tutaj dostęp do supportu oraz gwarancja dostępności usługi. W SaaS-ach problem w zasadzie nie występuje. Wszystkim tymi aspektami zajmuje się jeden zespół, który łatwo może zidentyfikować przyczynę problemu i ją usunąć.

 

Gdy masz do czynienia z wieloma supportami, czas rozwiązania problemu znacząco się wydłuża. Czy stać Cię na takie przestoje?

 

OBSZAR 4: Utrzymanie i rozwój

 

Czwartym elementem, który można oszacować i należy mieć na uwadze to rozwój i całkowity koszt utrzymania.

 

Platforma e-commerce i sklep internetowy to zdecydowanie nie jest jednorazowy zakup, tylko trwała inwestycja biznesowa. Dotyczy to zarówno oprogramowania open source oraz SaaS. Bardzo istonym wskaźnikiem, który pozwala określać opłacalność inwestycji jest TCO, czyli total cost of ownership.

Całkowity koszt posiadania (TCO) pozwala oszacować wydatki związane z zakupem, wdrożeniem i wykorzystaniem oprogramowania. TCO obejmuje całkowite koszty w całym cyklu życia produktu - od wdrożenia po skalowanie. W ten sposób oddaje dokładniejszą wartość inwestycji niż sama cena zakupu. W biznesie cyfrowym oprogramowanie to biznes lub przynajmniej jego bardzo duża część.

Niedrogie rozwiązania z początku może okazać się kosztowny w przyszłości. Dlaczego? Oprogramowanie podstawowe będzie miało bardzo mało wbudowanych funkcji, a to może oznaczać dwa scenariusze:

 

  1. spadek konwersji sprzedaży, który może wynikać ze słabego CX klientów, ograniczonych możliwości personalizacji, sprzedażowych czy marketingowych,
  2. generowanie bardzo dużych, niespodziewanych kosztów dostosowywania platformy do rzeczywistości biznesowej. W efekcie może okazać się, że zapłacisz więcej niż przy wyborze bogatszego rozwiązania już na początku. CTO obejmuje również kwestie związane z hostingiem, bezpieczeństwem i optymalizacją.

Wraz z przybywaniem klientów do Twojego sklepu możesz zechcieć inwestować w automatyzację i integrację platformy z systemami back-office. Być może rozwój Twojego e-biznesu wymusi na Tobie inwestowanie w nowe integracje z zewnętrznymi niestandardowymi narzędziami np. do ocen i zweryfikowanych opinii klientów (np. TrustMate), narzędzi do contentu, personalizacji czy automatyzacji.

 

Rozwój biznesu wymusza także inwestowanie w marketing. W celu budowania zasięgu i zwiększenia widoczności sklepu będziesz chciał inwestować w narzędzia i integracje marketingowe np. systemem reklamowym TikTok, narzędzia do SEO i pozycjonowania. Kwota, jaką zapłacisz, będzie się znacznie różnić w zależności od Twoich potrzeb biznesowych i rodzaju oprogramowania e-commerce, które wybierzesz. Będą dyktować zarówno początkową inwestycję w konfigurację witryny, jak i bieżące wydatki potrzebne do jej działania/funkcjonowania poprawnego.

 

 

 

Poznaj powody, dlaczego warto wybrać platformę AtomStore

 

Utrzymanie i określenie zwrotu z inwestycji (ROI) sklepu internetowego

Utrzymanie sklepu na platformie e-commerce to nieustanna praca i koszty. Ale to właśnie platforma sprzedażowa i Twoje produkty generują zyski dla Ciebie. Dobra platforma e-commerce (i mądrze zarządzana) zapewnia bardzo szybki zwrot z inwestycji.

DeeZee to jeden z największych sklepów internetowych z butami i odzieżą damską w Polsce oraz najszybciej rozwijająca się marka w Grupie CCC S.A. (eobuwie, Modivo, HalfPrice). Sklep po inwestycji w platformę AtomStore odnotował 3-cyfrową dynamikę wzrostu, wartość zamówienia wzrosła o 15%, a konwersja sprzedaży odnotowała 12% wzrost.

 

Niestety, koszty wdrożenia, rozwoju i utrzymania są nieuniknione. Nie ma możliwości, aby raz skonfigurowany sklep w internecie, który chce się rozwijać, nie wymagał pracy od strony technicznej. Sprawdź, co wpływa na ROI (zwrot z inwestycji) platformy e-commerce.

 

Co wpływa na ROI platformy e-commerce?

Efektywność - platforma, która pomaga zautomatyzować procesy, z pewnością zapewni Ci zwrot w obszarze wydajności.

Wsparcie sprzedaży - platforma e-commerce, która pozwoli uwolnić czas pracowników od powtarzalnych czynności na rzecz podejmowania nowych sprzedażowych inicjatyw np. powiększanie katalogu produktów, szukaniu nowych dostawców, optymalizacji procesów, opracowywania nowych kampanii pozyskania i utrzymania klientów, uatrakcyjnienia oferty czy badań i analiz rynku.

CLV - Customer Life Value - dostępne narzędzia na platformie, które pomogą utrzymać klientów i które zwiększą ich żywotność. Ten wskaźnik jest kluczem do zwiększenia wartości zamówienia, zaangażowania klientów, a w efekcie zwiększania sprzedaży.

Zarządzanie błędami - platforma e-commerce powinna pomagać w ograniczeniu błędów w takich obszarach jak sprzedaż, stany magazynowe czy zamówienia.

 

Atrakcyjna, dostępna, wydajna i skalowalna platforma e-commerce zaprowadzi Twój biznes na nowe wody - rynki zagraniczne, marketplaces, omnichannel, a także pomoże stworzyć nowe kanały sprzedaży i aktywności. W efekcie przyciągnie większą liczbę klientów i wzrost.

 

Ile kosztuje AtomStore?

Platforma e-commerce kosztuje już od 499 zł/mc i oferuje sprzedawcom narzędzia i wsparcie, aby budować duże sklepy internetowe. Wybór AtomStore zwiększa zwrot z inwestycji, ponieważ wybór elastycznego i skalowalnego rozwiązania, które rozwija się i rośnie wraz z Twoją firmą, pozwoli osiągnąć sukces i zrealizować swoją wizję na sklep.

 

 


Autor: Diana Drobniak, Tomasz Łysoń

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska