Blog

6 narzędzi Marketing Automation, które zwiększą Twoją sprzedaż w Black Friday (i nie tylko)

6 narzędzi Marketing Automation, które zwiększą Twoją sprzedaż w Black Friday (i nie tylko)

Najlepszy sezon dla handlu przed nami! Aż dwa miesiące zakupowego szaleństwa, który rozpoczyna nie kto inny jak słynny Black Friday. Październik to ostatni dzwonek, aby rozpocząć przygotowania. Sprawdź, jak wykorzystać potencjał narzędzi marketing automation. Oto kilka pomysłów!

 

Black Friday nie jest już jednodniową ofertą. Niektóre marki rozpoczynają Czarny Piątek już w poniedziałek, oferując codziennie nowe promocje na wybrane kategorie lub produkty. Możesz wystartować ze swoją promocją, kiedy tylko chcesz.

 

Ofertę empik.com na Black Friday w 2019 roku można streścić w jednym znanym powiedzeniu: „Dla każdego coś dobrego”. :)

 

Pomysł Cyber Tygodnia w Ryanair był ekscytującą promocją w branży tym bardziej, że firma nie zdradziła, jakie oferty przygotowała.

 

Aż ⅔ internautów czeka na Czarny Piątek oraz dobre oferty od swoich ulubionych marek, mimo to warto postawić na komunikację swoich planów promocyjnych dużo wcześniej. Istnieje ryzyko, że cała Twoja konkurencja uderzy z komunikatem o Black Friday dokładnie w ten sam dzień co Ty – w piątek. Dwa lata temu SMSAPI zbadał liczbę SMS-ów wysłanych z hasłem „Black Friday”. Największy wzrost przypadł na piątek. Dla porównania, najmniej popularnym dnie była środa.

 

To może być wskazówką dla marketerów próbujących przebić się z komunikatem promocyjnym, aby nie zwlekali do samego końca, tylko powiadomili o okazjach nieco wcześniej – powiedział w wywiadzie dla Wirtualne Media Andrzej Ogonowski z SMSAPI.

 

Rozpoczynając działania komunikacyjne wcześniej niż konkurencja, Twoja marka zaczyna bardziej niż inni kojarzyć się z dobrą okazją, a podchodząc do kampanii strategicznie, możesz zapewnić sobie lepszy zwrot z inwestycji w promocję.

 

Poznaj proste i skuteczne narzędzia, które możesz wykorzystać w trakcie promocji

 

Narzędziem, które pozwoli Ci szybko i efektywnie zorganizować i przeprowadzić kampanię informacyjną o Black Friday (a następnie również o przedświątecznych zakupach) jest Marketing Automation. Nie mówimy tutaj o przypomnieniu o porzuconym koszyku, ale ciekawszych i mniej oczywistych pomysłach.

 

Sprawdź checklistę na Black Friday (i nie tylko)

1. Podziel bazę odbiorców na segmenty i personalizuj wiadomości

Podziel swoich klientów, wykorzystując dane behawioralne gromadzone przez system e-commerce. Dzięki temu wyróżnisz konkretne grupy zainteresowań i będziesz mógł prowadzić spersonalizowaną komunikację. Personalizacja jest dziś bardzo ważna i otwiera drzwi do wyższych przychodów. Użytkownicy są zmęczeni otrzymywaniem niedopasowanych lub zbyt ogólnych wiadomości od wielu innych sklepów. Zaskocz ich swoim podejściem!

 

PROTIP: Segmenty klientów stworzysz w Newsletter → Segmenty (filtry) klientów. Dowiedz się więcej tutaj.

Po jakich kryteriach możesz targetować swoich klientów? Istnieją różne sposoby segmentacji odbiorców, np:

  • osoby, które były w ostatnim czasie nieaktywne w Twoim sklepie („Użytkownicy, którzy niczego nie oglądali, nie kupili”) np. w ostatnich 30 dniach;
  • segmenty oparte na wcześniejszych zachowaniach zakupowych, czyli osoby, które tylko oglądały dane produkty, kategorię produktową lub produkty wybranego producenta;
  • grupa klientów, którzy włożyli produkty do koszyka, ale ich nie kupili („Użytkownicy, którzy oglądali, ale nie kupili”);
  • segmenty na podstawie zakupionych produktów lub kategorii, czyli użytkowników, którzy dokonali zakupów i prawdopodobnie czekają na ofertę komplementarnych produktów.

 

Przykład: Na Black Friday Twój sklep przygotował dwie promocje: -35% na cały asortyment oraz specjalną ofertę: darmową kawę przy zakupie ekspresu przelewowego. Informację o ogólnej promocji możesz wysłać do wszystkich subskrybentów, natomiast newsletter o specjalnej akcji tylko do osób, które w ostatnim czasie były rzeczywiście zainteresowane kupnem ekspresu przelewowego, ale ostatecznie nie zdecydowały się na finalizację zamówienia.

Do segmentacji warto przygotować się wcześniej. Tworząc nowy segment, system AtomStore pokaże Ci informację o liczbie odbiorców. Na tej podstawie możesz zdecydować, czy potencjał jest wystarczający, czy warto zmienić warunki targetowania.

 

PS. Jeżeli jeszcze tego nie robiłeś, warto przyjrzeć się mechanizmom budowania bazy subskrybentów w Twoim sklepie. Kilka praktycznych sposobów znajdziesz w poradniku o budowaniu bazy odbiorców.

 

2. Dopasuj kanały komunikacji do treści

SMS, powiadomienia z przeglądarki i e-maile to trzy najczęściej spotykane sposoby komunikacji sklepów internetowych z klientami. Konsumenci zupełnie inaczej reagują, gdy otrzymują powiadomienie o nowej wiadomości w skrzynce pocztowej, a inaczej na dźwięk SMS-a. Wielokanałowa komunikacja to doskonałe rozwiązanie na okres przedświątecznych zakupów, w tym Black Friday. W module Marketing Automation Extended możesz spersonalizować sposób dotarcia do klientów ze względu na komunikat.

 

Przykład: Kampanię przed Black Friday rozpocznij dużo wcześniej, minimum w połowie listopada. O ofertach informuj m.in. w kampanii e-mail marketingowej. W trakcie Czarnego Tygodnia wesprzyj komunikację krótkimi informacjami w postaci SMS-ów. W promocyjny weekend postaw również na web push (wiadomości z przeglądarki), w których możesz informować o najgorętszych dealach.

Z tego artykułu dowiesz się więcej na temat komunikacji wielokanałowej i zastosowaniu w sklepie internetowym. Jeżeli chcesz rozpocząć działania marketingowe SMS, przeczytaj, jak włączyć moduł SMS w sklepie. Mamy też dla Ciebie aż 6 pomysłów na kampanie SMS. A jeżeli chcesz wysyłać powiadomienia z przeglądarki, przygotowaliśmy specjalny poradnik z serii #HowTo Jak wysłać web push?.

 

3. Rozpisz kalendarz działań przed Black Friday

Dobrą praktyką jest dokładne opisanie strategii akcji promocyjnych, jakie chcesz oferować w czasie Black Friday czy Cyber Monday. Pamiętaj, że nie muszą to być promocje cenowe (więcej na temat strategii rabatowych przeczytasz w punkcie 4). Jednak im ciekawsze oferty, tym ważniejsza jest ich odpowiednia komunikacja. Warto rozpisać harmonogram zadań związanych z kampanią promocyjną Black Friday, czyli od przygotowania banerów dla sklepu, przez newslettery po materiały na Instagram Stories.

 

Przykład: Przejrzyj swoje przypomnienia i powiadomienia w module Marketing Automation. Zwróć szczególną uwagę na wiadomości przypominające o porzuconym koszyku. Może jeszcze ich nie używasz? W Black Friday na pewno warto! Wykorzystaj również naszą nową funkcję w powiadomieniach, czyli przypomnienie o niewykorzystanym kuponie. Zaplanuj wysyłkę newslettera z kuponem rabatowym tak, aby przypomnieć o nim np. w sobotę lub niedzielę, gdy trwa Black Weekend.

 

4. Uporządkuj strategię rabatową

Black Friday rozpoczyna ponad miesięczny okres różnych akcji promocyjnych. W grudniu czekają na Ciebie Dzień Darmowej Dostawy i poświąteczna wyprzedaż. Zamiast oferować 10% zniżki na wszystko, postaw na ciekawsze promocje niecenowe. Mogą to być:

 

Przejrzyj swoją politykę rabatów. Za zamówienie, polecenie lub opinię w sklepie Twoi klienci otrzymują zniżki? A może wystawiasz bony płatnicze? Czy łączą się one z innymi promocjami? Jeżeli tak, upewnij się, że w Black Friday nadal wyjdziesz na plus (i nie powtórzysz case’u firmy Foreo, która sprzedała 38 tys. sztuk swojego urządzenia z 96-procentowym rabatem!).

 

Przygotowania dla Black Week to również najlepszy moment, aby budować listę subskrybentów lub społeczność w social media. Zachęć ich, że jako pierwsi otrzymają informacje o promocjach, a fani mogą otrzymać specjalny kod rabatowy.

 

Połowa października to dobry czas na uruchomienie programu lojalnościowego. Nie odkładaj tego zadania na ostatnią chwilę z dwóch podowód:

 

  • polityka programu lojalnościowego wymaga czasu, aby oferta była atrakcyjna, przejrzysta i łatwa dla odbiorców, a dla sklepu finansowo korzystna;
  • plan komunikacji programu lojalnościowego to długoterminowe działanie, w ramach którego powinieneś stworzyć nie tylko promocyjny landing page, ale również odpowiednie komunikaty e-mailowe wysyłane z systemu.

 

Program lojalnościowy to wartościowa relacja między Tobą a klientem, w której każdy wygrywa. Zobacz instrukcję krok po kroku, jak stworzyć program lojalnościowy w sklepie na platformie AtomStore.

 

Usprawnij swój program lojalnościowy 

 

5. Stwórz dedykowane newslettery

Kampania newsletterowa na Black Friday powinna różnić się nieco od standardowych e-mail wysłanych z Twojego sklepu. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci zaprojektować najlepszy szablon:

  • postaw na prosty i przejrzysty design,
  • twórz proste w odbiorze komunikaty,
  • wykorzystaj technikę FOMO, aby zachęcić klientów,
  • unikaj zbyt wielu CTA.

 

Tytuł e-maila to najważniejsze zdanie, jakie możesz napisać. Postaw na personalizację wykorzystując prosty zabieg, czyli dodaj imię klienta. W naszym #HowTo znajdziesz dokładną instrukcje, jak wysłać newsletter z AtomStore. A podczas tego webinaru przekonasz się, jak możesz zadbać o skuteczną kampanię e-mailową.

 

Wykorzystaj marketingowe taktyki, jak na przykład FOMO, czyli strach przed przegapieniem (ang. Fear of Missing Out). W komunikacji użyj takich wyrażeń jak „Największa wyprzedaż roku” czy „Najlepsze ceny sezonu”, aby zachęcić odbiorców do robienia zakupów, zanim będzie za późno.

 

6. Stwórz dodatkowe pop-upy i widgety

Szybka informacje przed i w trakcie Black Friday? Wykorzystaj pop-up! Możesz dodać prostą grafikę, a nawet rekomendowane produkty. Chcesz poinformować lojalnych klientów o dodatkowej zniżce lub akcji? Stwórz pop-up tylko dla zalogowanych klientów. Jeżeli korzystasz z Marketing Automation Extended, skorzystaj z nowej funkcji – exit pop-up.

 

Przykłady pop up'ów, jakie można stworzyć w naszym systemie. Pierwszy to grafika, drugi to grafika z listą dynamiczną.

 

W ramach modułu Extended otrzymujesz też widgety produktowe – unikalną funkcję dostępną tylko w AtomStore. Nasze widgety produktowe to doskonałe narzędzie do zwiększania sprzedaży. Są bezinwazyjne i zwiększają atrakcyjność produktu. Dzięki widgetom produktowym podkręcisz swoje akcje promocyjne, zwłaszcza w Black Friday. Możesz dodać dowolną etykietę np. „-40% na BLACK FRIDAY”, „Darmowa dostawa od 100 zł”, „Promocja 2+1 gratis” lub przypomnieć kod rabatowy: „-25% na wszystko. Kod: blackfriday”.

 

 

Nigdy nie zapominaj o swoich klientach po Black Weekend

Black Friday i Cyber Monday przychodzi i odchodzi, ale klienci, których pozyskałeś już niekoniecznie. Po zakończeniu Czarnego Piątku skontaktuj się z nimi. Nie pozwól im tak po prostu o sobie zapomnieć. Wyślij do nich przypomnienie z prośbą o opinię, zaproś do programu lojalnościowego lub do subskrybcji newslettera. Zautomatyzuj swoją komunikację z nowymi klientami po zakupach, wykorzystując moduł Marketing Automation.

 

Chcesz otrzymać ofertę na wdrożenie strategii marketing automation w Twoim sklepie na Black Friday oraz podcza świąt? Napisz do nas, a my wyślemy do Ciebie propozycję pakietów Automation, które bazują na module Marketing Automation Extended.

 

Napisz do nas!

 

Green Friday – czym jest?

Kilka lat temu po raz pierwszy usłyszeliśmy o Green Friday oraz Green Weekend. To odpowiedź organizacji, które starają się uświadamiać społeczeństwo w zakresie konsumpcjonizmu i wpływu zakupów na środowisko naturalne. W 2019 roku do akcji Green Friday dołączyli m.in. Decathlon i IKEA, nie oferując żadnych promocji. Inne marki jak np. 4szpaki.pl czy O Jeju oferowały, że część utargu w tym dniu przekażą na cele charytatywne.

 

Bez względu na to czy wybierzesz podejście Green czy Black, potrzebujesz skutecznej komunikacji przed i po listopadowym weekendzie. :)


Autor: Diana Drobniak

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż. System działa w modelu SaaS Enterprise i jest dedykowany każdemu modelowi biznesowemu - B2C, B2B oraz omnichannel. Nasze rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzebujesz w sklepie online w jednym miejscu.

Znajdź nas na:

  • Blog
  • Facebook
  • Youtube
  • Linked in
  • logo iab polska